Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tillbringar bina vintern?  (läst 66008 gånger)

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #100 skrivet: 22 sep-14 kl 21:52 »
har du musenskydd på dette lille samhelle eller hur höjd har flustra ???

kan man göre en liknende test på 5 ramer liggende i stellet för stående?

jej har 2 avleggere som jej tenkt försö övervintre i en deled 10r ln låde med det kanske int er riktig bra ::)

Nej jag har inte musskydd på några samhällen överhuvudtaget. Har aldrig haft problem med möss.
 Prova gärna invintra dina avläggare som Du tänkt, men jag skulle inte göra på det viset, fast det är många som testat med skiftande resultat. Det är jobbigt nog för ett fullstort samhälle att övervintra på så lågt utrymme som lågnormal i en våning.

 

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #101 skrivet: 23 sep-14 kl 20:17 »
Nej jag har inte musskydd på några samhällen överhuvudtaget. Har aldrig haft problem med möss.
 Prova gärna invintra dina avläggare som Du tänkt, men jag skulle inte göra på det viset, fast det är många som testat med skiftande resultat. Det är jobbigt nog för ett fullstort samhälle att övervintra på så lågt utrymme som lågnormal i en våning.

kan ikke förstå att du ikke bruker musenskydd men du kanske har katter som fånger muserne.

Hur tycker du jej skall invintra mine små avlegger?


Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #102 skrivet: 23 sep-14 kl 21:22 »
kan ikke förstå att du ikke bruker musenskydd men du kanske har katter som fånger muserne.

Hur tycker du jej skall invintra mine små avlegger?

Det är minst två veckor för sent att invintra bin och få ett bra övervintringsresultat. Speciellt små avläggare. Bin börjar gå i vinteride när temperaturen kryper under 8-10 plusgrader så det är nästan omöjligt för dem att få till ett bra vinterfoder. Du kan prova med att slå ihop dem med större samhällen som redan är invintrade.
 Läs igenom hela denna tråd och ladda även ner bifogade dokument så får Du min syn på binas vinterliv.
 / Jano

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #103 skrivet: 23 sep-14 kl 22:25 »
Hej Jano, jag har läst vad du skrivit om invintring och enligt dina ideer ska bina ska sitta på två LN-lådor, det ska vara öppen nätbotten och  ingen sockerlösning ska finnas i nedre lådan. Det verkar ju riktigt. Då kan bina krypa in i egna celler och minska ämnesomsättningen så mycket att de går i dvala och då förbrukar de knappt något foder. Du skriver också att det inte ska vara mycket toppisolering. Varför? Om bina går i dvala producerar de inte mycket värme och sitter de i nedre kuplådan är de ändå bara 5-30 cm ovanför uteluften, och då lär de få så mycket kyla som behövs den vägen. Undrar detta eftersom jag har Nackakupor med nätbotten och den kupmodellen är välisolerad. Det viktiga borde väl vara att bina kan gå i dvala och det kan väl inte störas av ett välisolerat tak? Eller ansamlas det så mycket värme så det stör hela processen? Kanske borde jag glänta ett par millimeter på taket och släppa in kyla den vägen? Vad tycker du?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #104 skrivet: 24 sep-14 kl 09:58 »
Hej Jano, jag har läst vad du skrivit om invintring och enligt dina ideer ska bina ska sitta på två LN-lådor, det ska vara öppen nätbotten och  ingen sockerlösning ska finnas i nedre lådan. Det verkar ju riktigt. Då kan bina krypa in i egna celler och minska ämnesomsättningen så mycket att de går i dvala och då förbrukar de knappt något foder. Du skriver också att det inte ska vara mycket toppisolering. Varför? Om bina går i dvala producerar de inte mycket värme och sitter de i nedre kuplådan är de ändå bara 5-30 cm ovanför uteluften, och då lär de få så mycket kyla som behövs den vägen. Undrar detta eftersom jag har Nackakupor med nätbotten och den kupmodellen är välisolerad. Det viktiga borde väl vara att bina kan gå i dvala och det kan väl inte störas av ett välisolerat tak? Eller ansamlas det så mycket värme så det stör hela processen? Kanske borde jag glänta ett par millimeter på taket och släppa in kyla den vägen? Vad tycker du?
Om bina får möjlighet att själva reglera sitt kupklimat under vintern så gör isolering ingen nytta. Den gör ingen skada heller om bara utrymmet har den rätta utformningen. Sitter bina riktigt har de foderförrådet över klungan och någon värme kommer inte ända upp till taket. Isoleringen av kupan kommer inte till någon nytta förrän yngelsättningen drar igång till våren och då är det ju bra om den finns där.

krulle

  • Inlägg: 241
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #105 skrivet: 03 okt-14 kl 07:07 »
Det är minst två veckor för sent att invintra bin och få ett bra övervintringsresultat. Speciellt små avläggare. Bin börjar gå i vinteride när temperaturen kryper under 8-10 plusgrader så det är nästan omöjligt för dem att få till ett bra vinterfoder. Du kan prova med att slå ihop dem med större samhällen som redan är invintrade.
 Läs igenom hela denna tråd och ladda även ner bifogade dokument så får Du min syn på binas vinterliv.
 / Jano

Ja visst er du rett ute

Jej förente 2 avlegger till 2 reden invintrede samhellen

de hade teckt foder

Nu blir det dumt med en låde överst som er med bienen och en del honing o lit foder jej gav dem tidigere

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #106 skrivet: 04 okt-14 kl 10:58 »
Ja visst er du rett ute

Jej förente 2 avlegger till 2 reden invintrede samhellen

de hade teckt foder

Nu blir det dumt med en låde överst som er med bienen och en del honing o lit foder jej gav dem tidigere

 Några dagar efter föreningen av samhällena måste du gå in och fördela om ramarna så att du får allt yngel, från både det förut invintrade samhället och avläggaren, i den undre lådan och det mest täckta fodret i överlådan. Det foder som är sämre täckt fördelas på båda lådorna. Tycker man att bimängden är för liten för två hela lågnormallådor kan man med avdelningsluckor reducera antalet ramar i varje låda till 7-8 stycken, men placeringen av yngel och foder ska fortfarande vara densamma alltså yngel under och foder över. Ramarna ska stå rakt över varandra så att kakgatorna är fria ända från botten och upp till täckskivan.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #107 skrivet: 05 okt-14 kl 16:33 »
Hej.
Igår var den perfekta dagen för att kolla igenom bisamhällena en sista gång för året. Jag passade också på att förse ett samhälle med temperaturgivare i skarven mellan lådorna för att kunna se när klungan är på väg upp i överlådan.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #108 skrivet: 05 okt-14 kl 17:04 »
Bina var med på operationen varken rök eller vattenspray behövdes. Det är bara sju kakor i yngeldelen och sju i skattlådan, och det framgår av bilderna hur lådorna är förminskade med avdelningsluckor. Dessa är hemsnickrade men jag har köpta sådana också.

Första bilden i förra inlägget visar yngellådan med skattlådan avtagen.
Andra bilden i förra inlägget visar hur jag har fäst tempgivaren med ett par häftstift.

Första bilden i detta inlägg hur skattlådan med sju fyllda foderramar är påsatt.
Andra bilden hur den är täckt med en glasskiva för att ev. kunna observera när bina kommit ända upp. När bina klungat sig under foderförrådet syns här inte ett bi förrän till våren. Om det blir en mycket mild period under vintern har bina möjlighet att vandra upp mellan foderramarna för att kompensera så de inte får för varmt, men kryper ner igen under fodret när kylan kommer tillbaka. 
Sista bilden visar isoleringen uppåt som består av två dagstidningar, och i övrigt är det oisolerade trälådor med ytter skift av träpanel. På lektyren ligger termometern som visar värdet både inne i kupan och där termometern ligger. Värdena är inte mycket att rätta sig efter nu direkt, för termometern låg i solen en stund och bina kan ha reagerat lite på denna verksamhet. Det kan hända att jag kommer med lite information längre fram i vinter om det ger något av värde.
« Senast ändrad: 05 okt-14 kl 17:12 av Jano »

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #109 skrivet: 05 okt-14 kl 17:30 »
I september 2011 skrev jag om den sista kollen på www.bisidan.se/blogg/janos-bisyssla-den-sista-kollen.htm Det kanske kan vara intressant för någon.
« Senast ändrad: 06 okt-14 kl 09:55 av Jano »

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #110 skrivet: 05 okt-14 kl 22:32 »
Ovanstående länk fungerar inte, ta bort näst sista bokstaven så går det bättre, det ska vara .htm, inte .htlm

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #111 skrivet: 06 okt-14 kl 07:29 »
Intressant med de där hela mellanväggarna/luckorna. Mina första kupor måste ha tillbringat förra vintern med en hel del luftiga ramar med bara lite eller ingen mat  :P
Gör du själv nån beräkning att det ska vara 7 + 7 eller sköter bina det på egen hand?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #112 skrivet: 06 okt-14 kl 10:00 »
I september 2011 skrev jag om den sista kollen på www.bisidan.se/blogg/janos-bisyssla-den-sista-kollen.htm Det kanske kan vara intressant för någon.

 Det verkar inte som det hjälpte att ändra. Är det någon som är intresserad så googla    Janos bisyssla så kommer det upp en hel massa rubriker som kanske kan vara intressanta.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #113 skrivet: 06 okt-14 kl 10:22 »
Intressant med de där hela mellanväggarna/luckorna. Mina första kupor måste ha tillbringat förra vintern med en hel del luftiga ramar med bara lite eller ingen mat  :P
Gör du själv nån beräkning att det ska vara 7 + 7 eller sköter bina det på egen hand?

 Det går att invintra bin på flera sätt och få bra resultat, men det allra bästa är att följa binas eget upplägg för en bra övervintring. Breda låga lådor fungerar bra i honungshanteringen men ger för stort utrymme i sidled för binas välbefinnande under vintern. Det är utrymmet på höjden som är viktigt och att övre delen av detta är fyllt med välkonserverad och vältäckt honung eller sockerfoder. Utrymmet på höjden är ju inga problem, där gäller det antal lådor som behövs för ca 50 cm. I sidled däremot är det lite värre, men möjligheten finns att begränsa utrymmet på ena hållet och det gör man genom att bara använda antalet ramar i varje låda som anses behövas för storleken på samhället. Det kan variera mycket i bimängd på ett stort produktionssamhälle och en liten avläggare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #114 skrivet: 06 okt-14 kl 17:04 »
Det går att invintra bin på flera sätt och få bra resultat, men det allra bästa är att följa binas eget upplägg för en bra övervintring....
 I sidled däremot är det lite värre, men möjligheten finns att begränsa utrymmet på ena hållet och det gör man genom att bara använda antalet ramar i varje låda som anses behövas för storleken på samhället. Det kan variera mycket i bimängd på ett stort produktionssamhälle och en liten avläggare.

Lite där i slutet som jag undrade eftersom dina fick 7+7 och du satte väggar sen. Är detta en liten årsavlägga? Funderar hur jag ska tänka nu när jag ska kolla igenom och ev fördela om lite ramar i Robin Hoods anda.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #115 skrivet: 06 okt-14 kl 19:13 »
 Man kan använda hela utrymmet men det är sällan ett samhälle behöver 20 ramar vid invintringen.
Den övre lådan måste ha foder i hela lådan och det blir onödigt mycket. Ett samhälle invintrat på detta viset behöver inte så mycket foder under vintern. Det är därför det blir minskat ner till det antal ramar i varje våning som anses behövas.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #116 skrivet: 06 okt-14 kl 20:10 »
Hej


Angående foderåtgången under vintern så berättade L, som är yrkesbiodlare, för mig: "Man kan tydligt höra när bin skifta ram (i sidled) för då är det mera surr i lådan".


Det går tydligen åt extra energi för att flytta i sidled än uppåt (många vet att redan en hackspett kan genom sitt störande öka förbrukningen).
Men eftersom detta tydligen anses vara normalt med extra "surr i lådan" så är det inte många som ifrågasätter övervintring i bara en LN låda.


?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #117 skrivet: 06 okt-14 kl 21:52 »
 Det är svårt att förstå hur det har blivit så. Det måste väl vara flera än bara jag som har undrat och  gett sig den på att kolla upp hur det ska vara. Varför misstros binas eget upplägg för en säker övervintring?????

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #118 skrivet: 06 okt-14 kl 22:47 »
Hej Jano


Det är fler än du och jagsom undrar...du ser jo hur stort intresse det finns, hur många som följer dina erfarenheter med spänning!


Misstro...bottnar i ångest...ångest att göra fel, att göra "bort sig", men framförallt att "missta kontrollen".
Det har jag sett och erfarit om och om igen ombord. Kaptener som ville vara i kontroll av precis allt...och därmed gick miste om det som för de flesta var så viktig: att föra "a happy ship".
Det blev genom detta förhållningssätt ouppnåbart!
 
Vad jag har tagit till mig, särskild som nybörjare: vet man inte hur/vad man skall göra...så gör ingenting, det brukar bara förvärra situationen.
Lyssna på besättningen bin.


Efter allt vad jag har läst och efter första sommaren med bin: de vet bäst hur, bara jag ger de rätta förutsättningar så minskas eventuella problem.


krulle

  • Inlägg: 241
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #119 skrivet: 07 okt-14 kl 10:25 »
hej jano

Kan man kanske övervintre avleggere i 2 5 ramers kupe LN som enligt bild men 2 låder i stellet?

mvh/Krulle


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 2 användare
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser