Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal get  (läst 3390 gånger)

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Gammal get
« skrivet: 05 apr-10 kl 11:29 »
Min gamla get, Saga, blir 13 år i år... Hon är pigg men självklart märks det ju att hon är äldre än sin sambo Tor som blir 5år i år.
Har frågat här förut hur gamla getter kan bli och svaret blev 12-15år... Någon som har en äldre get?

Mina getter får hö och vatten dagligen och självklart alltid tillgång till saltsten. Några gånger i veckan får dom äpplen eller morötter. Hämtar in grenar när dom gamla tar slut.
Behöver hon något mer? Extra vitaminer/mineraler?
Har köpt hem renfor och avrenspellets som jag matar rådjuren med ska jag ge henne lite?
Eller ska man fortsätta som man gjort?

Hoppas någon vet. 

//Ullis
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gammal get
« Svar #1 skrivet: 05 apr-10 kl 20:50 »
Vad kul!  Mina äldsta blev 11 respektive 12.  Fast en blev slaktad pga ett missförstånd, hon kanske hade kunnat bli äldre.  Lite extra tillskott och extra pyssel är alltid bra, liksom regelbunden lätt motion och gymnastik, men ändra inte för mycket på ett vinnande koncept!

Bild?   :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Gammal get
« Svar #2 skrivet: 05 apr-10 kl 21:41 »
vill också se bild på charmtrollet  :D
Vet ingenting om getter, men de behöver väl också mineral, eller hur funkar det med dessa getter?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
SV: Gammal get
« Svar #3 skrivet: 05 apr-10 kl 21:52 »
Tack för ditt svar Trollmor. Då fortsätter vi som vi brukar. Fast med mer pyssel och kanske lite mer grönsaker/frukt  :P   
Neinor - jag jag tyckte så också men har försökt att ha sån mineralbalja men dom rörde den inte. Känns onödigt att köpa sådan om den inte används. Ger kanske också en falsk trygghetskänsla hos mig om jag tror att dom använder den. Men med mer frukt och grönt (+ lite renfor) kanske hon får i sig tillräckligt.

Dom har varsin box men har fri tillgång till sin hage. I hagen finns det stenar och kabelrullar som hon brukar hoppa upp på så gissar att hon får sin gymnastik och motion där  :)
Nu i vinter har det ju varit så mycket snö så det har ju inte gått att gå några prommisar.
Har en bild från i januari när vi gav oss ut på en liten prommis  :)

//Ullis
« Senast ändrad: 05 apr-10 kl 21:55 av Brännbols ompla. »
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Gammal get
« Svar #4 skrivet: 06 apr-10 kl 06:51 »
Gud så söt!
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Gammal get
« Svar #5 skrivet: 06 apr-10 kl 08:22 »
Fin gammal dam, hoppas ni får många friska år till!
En viltsaltsten är toppen för getter, innehåller mycket koppar bla som getter behöver.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
SV: Gammal get
« Svar #6 skrivet: 06 apr-10 kl 09:08 »
Tack! Ja, jag hoppas också att vi kommer att få många fler år tillsammans.  :)

Då ska jag köpa hem en viltsaltsten! Tack Lina W

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gammal get
« Svar #7 skrivet: 06 apr-10 kl 10:16 »
Ja, tillgång till olika sorters mineral är nog aldrig fel.  Hon måste ju inte äta bara för att den finns där.  Akta Dig bara för att "tvinga" henne att äta mineralfoder för att få i sig kraftfoder eller salt.  Bara erbjud mineraler och salt, som de får slicka när de känner för det.  Själv hade jag, om jag minns rätt, 13 olika sorters salt och mineral alltid framme åt djuren.  Det var väldigt olika åtgång beroende på bland annat årstid.  (Den som hette Betesbalja gjorde verkligen skäl för benämningen.)

  Om Du tycker fodret är dyrt (det är det), så kan Du kolla med grannar och vänner om Du kan få eller köpa en liten bit av lite olika sorters salt- och mineralstenar.  Håll då bara noga reda på vilken av alla flisor som djuren faktiskt gör slut på, för det är den Du i så fall ska ersätta.

Är Tor identisk med den bock som gjorde de härliga krumsprången i tråden "Skogs-Prommis"?  De bilderna hade jag hemma i min dator, men de försvann i samband med hårddiskhaveri.  Är han kastrerad?  I så fall behöver Du ju inte räkna med ökat mineralbehov på grund av dräktighet och laktation.  (Vilket för en så gammal get nog inte skulle vara så hälsosamt.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Gammal get
« Svar #8 skrivet: 06 apr-10 kl 11:42 »
Jag tror som trollmor att de ska ha möjligheten att välja själva vad de behöver.
Jag har åt mina: Viltsaltsten, nötmineraler i hink och en sten med enbart rent bergssalt.
Men de får inget kraftfoder alls.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
SV: Gammal get
« Svar #9 skrivet: 06 apr-10 kl 12:26 »
Trollmor - Japp, det är den Tor  :P   Här är bilden  :)
http://i80.photobucket.com/albums/j184/UllisAndersson/tor27apr.jpg
Han är kastrerad, vågade inte låta Saga bli dräktig när vi köpte honom (då var hon ca7år)

Men då ska jag prata med grannen när jag går min andra prommis idag. Annars får jag ju köpa lite olika på Granngården.
Men så mycket olika saker har jag aldrig sett i affären, kommer du ihåg vad det var för olika saker du hade?

Lina W - Du har nötmineraler, varför inte fårmineraler?

//Ullis
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Gammal get
« Svar #10 skrivet: 06 apr-10 kl 12:38 »
Nötmineraler passar bättre till getter än fårmineraler. Innehåller bla mer koppar som är jätte viktigt till getter men som vissa får inte ska ha alls och därför har de tagit det säkra före det osäkra och tagit bort all koppar i mineralerna.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gammal get
« Svar #11 skrivet: 06 apr-10 kl 22:22 »
Jag samlade ihop allt jag kunde.  Vanlig saltsten ("normal" eller nåt), saltsten för får, saltsten för vilt, vanligt hösalt i en balja, foderkalk i en annan balja (det gick åt som kraftfoder när tackorna var högdräktiga, helt enligt läroboken), och så fanns på den tiden tre olika sorters Betelbalja: Grön, Svart och Blå.  Dessa baljor var då på 10 kg, och satt fast i en balja som fick rum i ett 13" däck.  När de var tömda återanvände jag dem till salt m m, så det gick åt alla jag kunde tigga ihop av kobönder.  Jag har nog glömt några sorter.  Min tanke var att djuren skulle kunna välja olika, beroende på behov.

Och tack för bilden med Fart och Fläkt!  Nu åter i min dator!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 4 användare
addebadde, Stengrim, Gröfre Slissing, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser