Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitkål ?  (läst 4887 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Vitkål ?
« skrivet: 29 dec-08 kl 22:01 »
Kan man ge getter vitkål ? I vilken mängd ?
Nybliven gårdsägare

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vitkål ?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-08 kl 01:12 »
Borde väl gå, men om de gillar det eller ej - fråga DEM!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Vitkål ?
« Svar #2 skrivet: 30 dec-08 kl 13:35 »
Nog tror jag dom gillar det. Men jag skulle börja försiktigt.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vitkål ?
« Svar #3 skrivet: 30 dec-08 kl 19:18 »
En del av mina getter äter det gärna, allt för gärna- så det blir till att ransonera det!
Det ger bra med C-vitamin men oxå gaser i mängd så var försiktig.
Själv föredrar jag grönkål som alla getterna gillar och som även ger järn, i en form som är lätt att ta upp för getterna. Men även nu med försiktighet för gasernas skull!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Vitkål ?
« Svar #4 skrivet: 30 dec-08 kl 20:05 »
Jag fick en bärkasse med grönkål vid jul och de fick våra getter äta upp.
Dock delade jag upp det i omgångar, slurp sa det och mums sa getterna!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Vitkål ?
« Svar #5 skrivet: 10 jan-09 kl 19:57 »
Men jösses, Vitkål!! Kan ge kraftiga gaser och är inte bra!! Kan rentav om de får för mycket dö av det!!

Ett exempel: Min morsa gav en av mina kaniner vitkål och kaninen dog av det!

Alla grönsaker som börjar med Brassica är farligt för djur om inte det är kokt!!
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Nying

  • Inlägg: 82
SV: Vitkål ?
« Svar #6 skrivet: 10 jan-09 kl 20:38 »
Våra getter har ätit vitkålssallad nästan dagligen under hela hösten och de mår finfint. Får överbliven mat (från uppläggningsskålarna) från en skola i närheten till våra höns men även getterna äter med glädje både vitkålssallad, rivna morötter, gurka, tomat, kokt potatis, ris, pasta etc. Hönsen älskar strimlad vitkål. Getternas magar verkar fixa det bra - känns som att de reglerar intaget så att de mår bra.

Sussilo

  • Gäst
SV: Vitkål ?
« Svar #7 skrivet: 11 jan-09 kl 08:54 »
Varken mina getter eller kaniner har haft problem med vitkål, men de har inte fått obegränsade mängder och kål har inte varit huvudfödan. När man har nyfödda killingar som diar, måste man kanske vara försiktig med kål till getterna.
« Senast ändrad: 11 jan-09 kl 15:16 av Sussilo »

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Vitkål ?
« Svar #8 skrivet: 11 jan-09 kl 14:55 »
Men jösses, Vitkål!! Kan ge kraftiga gaser och är inte bra!! Kan rentav om de får för mycket dö av det!!

Ett exempel: Min morsa gav en av mina kaniner vitkål och kaninen dog av det!

Alla grönsaker som börjar med Brassica är farligt för djur om inte det är kokt!!

Det är, vad jag förstår, inte gaserna som är huvudproblemet... möjligen hos kaniner som inte är vana vid kål. Jag har själv utfodrat kaniner med vitkål vintertid under många år (naturligtvis fick dom inte bara kål! :)) utan några som helst problem. Tror inte det spelar någon roll om det är kokt eller inte?

För att återgå till getter och kål - enligt "Diseases of the goat" (Matthews, -99) kan långvarig utfodring med stora mängder kålväxter (brassica-släktet) leda till "hemolytisk anemi", dvs nedbrytning av röda blodkroppar. Symptom är slöhet, anemi (syns på bleka slemhinnor), feber, diarre. Kan vara dödligt.

Nying

  • Inlägg: 82
SV: Vitkål ?
« Svar #9 skrivet: 11 jan-09 kl 16:26 »
Bra att veta! Men undrar vad de menar med "stora mängder"!? Några nävar vitkålssallad var några dagar i veckan - var hamnar det på mängdskalan? ??? Trots att getter ibland verkar kunna äta precis nästan vad som helst så tycker jag att de ändå är relativt kräsna med jämna mellanrum. Ena dagen är något jättegott, andra dagen inte intressant överhuvudtaget och tredje dagen duger det igen. Så de kanske justerar mängderna ganska väl själva. ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Vitkål ?
« Svar #10 skrivet: 11 jan-09 kl 17:51 »
Jag tror att om getterna har olika foderslag att välja på, så väljer de helt enkelt det "göttaste". För min del skulle jag inte våga lita på getter när det gäller mängdjustering.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 5 användare (1 dolda)
långfot, GE202, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser