Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter ute - hur mycket foder / kraftfoder?  (läst 2150 gånger)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Getter ute - hur mycket foder / kraftfoder?
« skrivet: 18 sep-08 kl 07:43 »
Har en liten flock göingegetter, 1 bock och 3 getter. Förra året hade jag dessa inne i ladan och då klarade de sig bra på hö och lite havre tillskott ibland.

Men nu när de ska gå ute i vinter så vill jag ha lite förslag på utfodring. De kommer att få grovfoder i form av hösilage.

Vilken mängd? Ska jag komplettera med kraftfoder? Isåfall vilken sort och hur mycket?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Getter ute - hur mycket foder / kraftfoder?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-08 kl 15:27 »
Ingen som vet? ??? :o
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Marygold

  • Inlägg: 97
  • Sagolika Höö
    • Småland
SV: Getter ute - hur mycket foder / kraftfoder?
« Svar #2 skrivet: 22 sep-08 kl 19:51 »
Kul att du har lantras!

Jag skulle ge dem fri tillgång på grovfoder (ensilage i detta fallet alltså) och mycket lite eller inget kraftfoder. Det som gör att de håller värmen är verksamheten i våmmen. Jag skulle också försäkra mig om att de inte har inälvsmask, getter har generellt låg motståndskraft mot inälvsparasiter.

Lycka till med dina fina getter!
Karin på Sagolika Höö

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Getter ute - hur mycket foder / kraftfoder?
« Svar #3 skrivet: 22 sep-08 kl 20:35 »
Göinge är väl en allmogeras.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Getter ute - hur mycket foder / kraftfoder?
« Svar #4 skrivet: 23 sep-08 kl 07:17 »
Göinge är väl en allmogeras.

Stämmer!

Lite förvirrande att andra utrotningshotade djurraser kallas lantras och på getter kallas de allmoge?!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: Getter ute - hur mycket foder / kraftfoder?
« Svar #5 skrivet: 08 okt-08 kl 01:11 »
vi har som stödfoder till våra getter fårfår. funkar hur bra som helst tillsammans med havre.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Sussilo

  • Gäst
SV: Getter ute - hur mycket foder / kraftfoder?
« Svar #6 skrivet: 08 okt-08 kl 11:17 »
Allmogerasernas förmåga att klara sig på "knaper" fodertillgång, gör att de inte är så beroende av kraftfoder. Idag är snarare överutfodring anledning till många sjukdomstillstånd hos getterna. För att getterna ska hålla värmen vintertid, måste våmmen arbeta och det gör den på grovfoder. Men alla getter behöver mineraler, koppar, selen m.m. Jag har använt lite komineral med koppar. Eftersom du har en bock, antar jag att getterna är/blir dräktiga. Från fjärde dräktighetsmånaden tycker jag att det kan vara lämpligt att ge lite kraftfoder, men det  beror på getens hull.  All foderändring ska göras försiktigt och gradvis. Det finns många olika uppfattningar om utfodring beroende på vad man har getterna till.
« Senast ändrad: 17 okt-11 kl 20:53 av Sussilo »

Sussilo

  • Gäst
SV: Getter ute - hur mycket foder / kraftfoder?
« Svar #7 skrivet: 08 okt-08 kl 11:26 »
Hej igen Bondelina!
Glömde tippsa dig om att gå in på allmogegeten.se
Där kan du få råd om just allmogegetter.
/Sussilo
« Senast ändrad: 08 okt-08 kl 11:30 av Sussilo »

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Getter ute - hur mycket foder / kraftfoder?
« Svar #8 skrivet: 18 okt-08 kl 18:34 »
Nu har de rymt så mycket så de får vara inne denna vinter så då blir det endast grovfoder...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser