Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är giftigt för getter¨????  (läst 8002 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Vad är giftigt för getter¨????
« skrivet: 05 jun-05 kl 22:13 »
Våra getter åt några Liljekonvald blad i dag......det var ju inte bra..

men vad är giftigt för getter????
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #1 skrivet: 05 jun-05 kl 22:29 »
Gudselov är jag ingen expert! .........

Om nu getterna åt liljekonvalj-blad så är det säkert ingen fara.
Getter är ursmarta, jag tror även det gäller deras föda. De, som de flesta djur, äter sånt som är bra för dem.

Getälskare, Häx

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #2 skrivet: 05 jun-05 kl 23:44 »
Gudselov är jag ingen expert! .........

Om nu getterna åt liljekonvalj-blad så är det säkert ingen fara.
Getter är ursmarta, jag tror även det gäller deras föda. De, som de flesta djur, äter sånt som är bra för dem.

Getälskare, Häx

Håller med dig att djuren är intelligenta liksom vi människor. Ändå sker det förgiftningsfall årligen när männskor av misstag äter giftig svamp. Så varför skulle våra intelligenta djur vara ett undantag  ??? ???

Många kossor äter den giftiga smörblomman, blir dåliga och drar lärdom. När sen ungdjuren "ser" att de vuxna djuren undviker vissa växter så förstår de att det finns en anledning.

River du gräs med t ex smörblommor i och lägger in till en kanin i bur så äter den oftast rubb och stubb och blir väldigt dåliga.

Skulle då alltså kaninen vara mindre intelligent ?

Visst är en del giftiga växter/svampar giftiga för en del medans andra kan tåla dem. Annars skulle ju alla små trevliga och intelligenta insekter som äter giftsvampar stryka med på direkten.

Det finns vissa mycket giftiga växter som betande djur äter med stor kärlek. Varför ? Jo de kan inte alltid veta vad som är giftigt eller nyttigt.

Därför går det inte att använda kammen när det gäller vad våra djur tål eller inte tål.
Ibland går det bra ibland mindre bra. Mängden som äts och hur giftigt det är avgör om djuret "tål" det eller inte.

Bäääääää(bond)moran  ;D

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #3 skrivet: 06 jun-05 kl 02:16 »
Tror ej på det du påstår, bondmora.

Tror att djur är intelligenta. Tror att om vi låter dem vara detta så är de det!
Ju mer vi styr dem så klarar dej ej av sina naturliga instinkter, samma är det med människan, ju mer vi styr våra barn, ju mer styrda vi vuxna är, desstå minde klarar vi av vår naturliga tillvaro.

Häx

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #4 skrivet: 06 jun-05 kl 11:08 »
Hejsan getter_bäst!

Det finns flera växter i naturen som är giftiga eller skadliga. Jag kommer inte ihåg några andra än Bolmört just nu men ett tips är att du letar på nätet eller på biblan i en vanlig flora, där brukar det stå.

Hoppas att dina getter inte blev sjuka av liljekonvaljbladen.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #5 skrivet: 06 jun-05 kl 13:41 »
Djur som ätit giftiga växter och tom dött av detta finns det gott om exempel på, men om det gäller getter kan jag inte svära på däremot.

Allmänt giftiga växter kan du läsa om på:
www.giftinformationscentralen.se

Men det är lite lurigt med växter, eftersom en del kan vara dödligt giftiga för vissa arter, medan andra djurarter kan äta hur mycket som helst av dessa, som ex.vis ekollon.

Linda

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #6 skrivet: 06 jun-05 kl 14:51 »
Tror ej på det du påstår, bondmora.

Tror att djur är intelligenta. Tror att om vi låter dem vara detta så är de det!
Ju mer vi styr dem så klarar dej ej av sina naturliga instinkter, samma är det med människan, ju mer vi styr våra barn, ju mer styrda vi vuxna är, desstå minde klarar vi av vår naturliga tillvaro.

Häx

Jag behöver inte tro. Jag vet det jag vet och det duger gott åt mig.

Det är just det mitt inlägg handlade om, att ju mer vi styr djuren ju mer tappar de av sitt naturliga beteende.
Varför ? Kanske för att de litar på oss som sköter om dom. Men du kanske inte läste så noga, all fårullen var nog i vägen.

Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Isolde

  • Inlägg: 12
Re:Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #7 skrivet: 30 jan-08 kl 10:31 »
Jag tror inte att det skulle vara farligt om dina getter ätit liljekonvaljblad. Har aldrig haft en get som har blivit förgiftad på nått sätt, har däremot haft getter som förätit sig och på de viset fått trumsjuka. Getter är faktiskt väldigt intelligenta djur och vet i regel vad dom kan och inte kan äta. Så ta det lugnt, tror inte det ska vara någon fara :)
Nyexaminerad 18årig djurskötare med 12års "erfarenhet" av kor och getter, nybliven kattägare:)

Peace

Bellabulldog

  • Inlägg: 40
SV: Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #8 skrivet: 08 dec-08 kl 15:25 »
Har också alltid haft den där tanken om "naturliga instinkter" hos
djuren och att de har "inbyggt skydd" så de vet själva vad som är
ätbart och vad som inte är det... Men jag har nog ändrat mig sedan
jag kom på vår bock Bertil som stod och åt prydnadsblommor av plast
framför vår ytterdörr... En stund senare så hade han fått tag på en
väldigt musig papperskasse... Är helt övertygad om att han kan
stoppa i sig vad som helst som går att tugga i sig inklusive giftiga växter.
Vår bagge därimot är mer noga med vad han stoppar i munnen, han
luktar gärna (när bocken lurar honom) men inser ganska snart att det
inte är lämpligt att äta, utan att behöva smaka först.

Monica H

  • Inlägg: 240
    • Halland
SV: Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #9 skrivet: 08 dec-08 kl 21:08 »
Har haft två getter som höll på att dö av stormhatt. Andra växter jag vet är väldigt farliga för getter (andra djur också för den delen) är rododendron och idegran.
Se till att ha flytande kol hemma ifall oturen skulle vara framme.
Halland è bäst

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #10 skrivet: 09 dec-08 kl 09:00 »
Våra getter åt med förtjusning röda flugsvampar, utan några problem. Märkligt!

Edgar

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #11 skrivet: 09 dec-08 kl 10:49 »
Brukar det inte sägas att getter äter allt? Typ posten, tvätten, blommorna i trädgården särskilt de man är rädd om, ja allt de kommer över? Med en sådan aptit kan väl lite vadsomhelst slinka ner?

Bortsett från att djur ofta kan avgöra vad de ska låta bli så kan ju de liksom människor utvecklas till pundare. Kanske därför de åt flugsvamp? Fick de ingen tripp?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #12 skrivet: 09 dec-08 kl 12:33 »
Vi får inte glömma att dom smälter maten annorlunda än alla oss som inte idisslar. Dom klarar säkert att smälta både posten (utan häftklammrar) och tvätten som hänger på klädlinan. Min Freja, äter med förkärlek upp ALLA smörblommor hon bara får tag på. Men av rododendron dör de.

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #13 skrivet: 09 dec-08 kl 21:24 »
Exakt hur mkt Rodedendronbuskar är farligt, alltså bara nått blad el hela busken ???
Vi har en sådan buske som jag sett getterna provsmaka av :o :o
Nu är det så bra att den är på ett ställe där de mkt sällan är som tur är, men jag måste nog ta bort den.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Brofallsmora

  • Inlägg: 22
    • Västmanland
SV: Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #14 skrivet: 11 dec-08 kl 23:37 »
Först och främst undrar jag om AG finns kvar här på forumet. Tråden startades ju 2005 och det skulle vara kul att veta hur det gick för liljekonvaljätarna. Jag är tämligen säker på att det gick bra. Både mina får och getter har alltid mumsat liljekonvaljer med god aptit och aldrig visat förgiftningstecken trots att jag vid kontakt med Fårhälsovården och SLU fått veta att detta är MYCKET giftiga växter för får och getter. Kanske kan bero på att växter kan vara olika giftiga beroende på var de växer? Eller skiljer det mellan inhemska och importerade raser?

Citera
Bortsett från att djur ofta kan avgöra vad de ska låta bli så kan ju de liksom människor utvecklas till pundare. Kanske därför de åt flugsvamp? Fick de ingen tripp?
En veterinär berättade för mig att djur kan missbruka (det som inte är så nyttigt) och bli beroende precis som vi människor.

Getter är väl annars rätt tåliga. Min get klarade målarsoda, isolering, fönsterkuvert, rödfärg, liljekonvaljer (i större mängd) och rododendronknoppar (så pass många som fanns på grannens buske.) Men allt detta (utom liljekonvaljerna) var ju av misstag och naturligtvis ska man göra sitt bästa för att styra (skydda) sina vänner till en bättre sammansatt kost. En annan gång höll en annan get på att stryka med pga att hon norpade mögligt bröd ur komposten. Detta slår ut de nyttiga bakterierna i magen (kan även gälla mögligt hö om de nu norpar det på nån kompost) och förutom otäcka sprutor fick hon tvångsmatas med yogurt för att återställa bakteriefloran.

/Brofallsmora

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #15 skrivet: 12 dec-08 kl 17:05 »
Ja, jag vill bestämt varna för mögel när det gäller getternas foder. Min första (jag var 10 år, tror jag) och käraste get höll på att dö p.g.a. att kompisar kom med överblivna brödbitar hemifrån för att mata geten Rosa. Geten blev mycket sjuk, men räddades av min kloke, gamle, getkunnige granne som förhörde mig. Därefter hällde han i geten ena dagen filmjölk och nästa dag outspädd svart vinbärssaft och så fortsatte det ett par dagar och Rosa överlevde. Det där med vinbärssaften förstår jag ännu inte. Kanske bara slumpen?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #16 skrivet: 12 dec-08 kl 21:28 »
Jag tro mest det var sockret. Lactobakterier, jäst och socker hjälper.

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad är giftigt för getter¨????
« Svar #17 skrivet: 12 dec-08 kl 23:31 »
Ja, det är säkert receptet i denna "behandling".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser