Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återupptar igen, MIN GÅSKARL VET INTE HUR MAN GÖR!!!!!!!!!!!!!!!!  (läst 2380 gånger)

SVALA1

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
Skrev för ett tag sen att min gåskarl inte vet vilken ställning han ska ha för att få till det ;D.
Han är snart tre år och de två år som han vill så fixar han det inte.
En liten beskrivning.
Han kliver upp på honan inte bakifrån utan på sidan och gör han det han ska göra. Alltså han vänder sig inte så att bakarna är mot varandra, om ni förstår vad jag menar ???
Är han puckad eller kan han lära sig????????????????
SVALA1

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Jag har hørt att gæss parar sig i vatten, alltså gåskarlen bestiger honan då hon simmar. Det kan vara orsaken till att det inte går så bra.

SVALA1

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
Hej!
Mina gäss har tillgång till vatten men ändå får han inte till det ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
Kom ihåg att allt är normalt, han har bara en annan läggning ;D

Jag tror att han möjligen har blivit nöjd med sin variant, och har svårt att lära sig rätt sätt nu när han har fastnat i det mönstret.


En granne som är duktig på alla möjliga djur säger att gäss (jag vet inte om han menade alla sorters tamgäss) har svårt med parningen, så han körde med konstgjord befruktning för att slippa få tomägg.


Vi hade gäss ett tag, men jag höll inte koll på deras parningsritual. Myskankorna däremot har vi haft så länge att jag inte kunnat undgå hur de olika hannarna beter sig. Den äldste och vanaste hannen hittade gärna en grund del i dammen invid stranden, där han höll fast honans huvud uppe på land medan han jobbade på. Unghanarna kunde, om de fick tag i en hona, till och med para sig med henne i en sandhög, och det måste man ju klassa som ett dåligt val...

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Hej!
Mina gäss har tillgång till vatten men ändå får han inte till det ;D

I naturen skall ske nåt slags naturligt urval - selektion. Enligt Darwin. Som tyvärr ofta blir felöversatt till svenska - hans 'survival of the fittest' blir vid en riktigare översättning 'den mest lämplige....'  i n t e den starkaste.

Verkar som din gåskarl med sina gener har hamnat i en evolutionär återvändsgränd. D v s hans geners direktiv för att fixa artens fortbestånd o s v leder inte till någon fortplantning alls.

Jag kan förstå ifall det känslomässigt tar emot att göra honom till kandidat för Mårten Gås. Vet inte hur enstaka gäss funkar med t e x ankor - om han skulle s a s bli omplacerad/utplacerad till en myskanksflock och där få sina levnads dagar.

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
Haha, låter som att din gåskarl har en lite annorlunda teknik! Det är möjligt att han inte riktigt har lärt sig rätt sätt att para sig än. Normalt brukar gåsar lära sig när de ser andra gåsar knullar, annars risk för de utvecklas homosexualitet. Med lite tid och tålamod kan han förhoppningsvis lära sig. Du kan också överväga att prata med en veterinär eller en gåspsykolog för att få mer råd och tips. Lycka till med din gåskarl! 🦆😄

 

Nell

  • Inlägg: 13
  • Nell
    • Småland
Skrev för ett tag sen att min gåskarl inte vet vilken ställning han ska ha för att få till det ;D.
Han är snart tre år och de två år som han vill så fixar han det inte.
En liten beskrivning.
Han kliver upp på honan inte bakifrån utan på sidan och gör han det han ska göra. Alltså han vänder sig inte så att bakarna är mot varandra, om ni förstår vad jag menar ???
Är han puckad eller kan han lära sig????????????????
SVALA1
I denna video beskrivs en typ av fertilitetsproblem hos gaser. https://youtu.be/b-W0n_DAiiw?si=jYju_AVBHfgdixMh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 3 användare
xaelanar, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser