Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mossa på taket.  (läst 5427 gånger)

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
Mossa på taket.
« skrivet: 08 aug-13 kl 08:28 »
Det är mängder med mossa på taket eftersom det har stått en enorm björk vid huset. Denne nu borta men inte mossa. Pillar man bort mossan följer det med material från tegelpannorna så det måste till nåt medel som tar död på den först. Vill inte köpa en massa gift, finns det nåt annat man kan använda?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Mossa på taket.
« Svar #1 skrivet: 08 aug-13 kl 08:33 »
Det tegel du kan borsta bort kommer ändå inte att vara kvar och till någon nytta.

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Mossa på taket.
« Svar #2 skrivet: 08 aug-13 kl 09:25 »
Hur vet man om det är betong eller tegelpannor? Dom här är röda men lite skrovliga, brorsan var här och tyckte att taket verkade jättefint på dom ställen det inte finns mossa. Det är tätt och behöver inte bytas än på många år.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Mossa på taket.
« Svar #3 skrivet: 08 aug-13 kl 09:32 »
Då är det förmodligen betong du har. Tegel är ju bränd lera, så om du tar en liten bit skall du kunna smula den till ett fint och slätt pulver, medan betong är sand och cement. Försöker du smula betong så får du små stenar/sandkorn.

hånung

  • Gäst
SV: Mossa på taket.
« Svar #4 skrivet: 08 aug-13 kl 09:36 »
Lossnar det skärvor så är det tegel .

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Mossa på taket.
« Svar #5 skrivet: 08 aug-13 kl 10:10 »
Jag har hört att man kan spänna en koppartråd strax nedanför takåsen, när det regnar avges en pytteliten mängd kopparjoner, som håller borta mossan. Jag har inte provat, så jag vet inte. Någon?

Broberg

  • Gäst
SV: Mossa på taket.
« Svar #6 skrivet: 08 aug-13 kl 10:14 »
Upp med en lämplig borste.

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Mossa på taket.
« Svar #7 skrivet: 08 aug-13 kl 10:16 »
Jag har just konstaterat att det förmodligen rör sej om betongpannor.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Mossa på taket.
« Svar #8 skrivet: 08 aug-13 kl 10:18 »
Koppar längs takåsen fungerar bra mot mossa, en granne har det på sitt.

Broberg

  • Gäst
SV: Mossa på taket.
« Svar #9 skrivet: 08 aug-13 kl 10:19 »
Mossa gör att de fryser sönder lättare. Ytan löses upp liksom.

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Mossa på taket.
« Svar #10 skrivet: 08 aug-13 kl 10:24 »
Koppartråd funkar, det vet jag, men här är det så mycke mossa att det nog måste dödas och sen borstas bort, det följer med material från pannorna som det är nu. Dom som ägde torpet före mej har nog inte brytt sej om taket alls, eller så hade dom i gen kunskap. Det lutar nog åt det sista, för kvinnan i familjen påpekade att äppelträdet som står på tomten bara fick äpplen ibland, för det finns bara ett och då kan det ju inte bli så mycke frukt när det inte kan polineras med andra äppelträdet. Att det stackars trädet SOS inklämt mellan en vägg av uppvuxen granskog och tre gigantiska björkar hade inte nån inverkan :)

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Mossa på taket.
« Svar #11 skrivet: 08 aug-13 kl 10:27 »
Mossa gör att de fryser sönder lättare. Ytan löses upp liksom.


Precis, därför känns det lite angeläget att göra något åt det innan vintern, dom jag köpte torpet av har aldrig bott här vintertid, men nu ska det ju eldas så det kanske blir för mycke för takpannorna. Eller tänker jag helt fel?

Broberg

  • Gäst
SV: Mossa på taket.
« Svar #12 skrivet: 08 aug-13 kl 10:32 »
Borsta bort allt tjockt bara. Det behöver inte bli kliniskt rent. Antagligen blir det inte mer heller om det nu är full sol på. Du kan ju sätta upp koppartråden också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Mossa på taket.
« Svar #13 skrivet: 08 aug-13 kl 10:34 »
Det finns en liten risk med tråd längs nocken. Blixten går lite lättare ned i en metalltråd på taket och när den gör det så sprängs hela nocken av. Hittar tyvärr inte bilden från försäkringsbolaget som varnade för dessa trådar, men det var en snygg avplockning av nockteglet och de båda efterföljande raderna ;D De rekomenderade minst 16mm2 koppartråd som leds ned till jordplåt. Då får du åskskydd samtidigt.

Broberg

  • Gäst
SV: Mossa på taket.
« Svar #14 skrivet: 08 aug-13 kl 10:41 »
Eller får man väl köpa något sånt där medel och spruta på, efter grovrengöringen. Själv hade jag bara borstat rent.

Sitter det jävligt, så kanske man ska spruta på först.

hånung

  • Gäst
SV: Mossa på taket.
« Svar #15 skrivet: 08 aug-13 kl 10:45 »
Eller får man väl köpa något sånt där medel och spruta på, efter grovrengöringen. Själv hade jag bara borstat rent.

Sitter det jävligt, så kanske man ska spruta på först.
Medel trodde du var miljövän  ???

Broberg

  • Gäst
SV: Mossa på taket.
« Svar #16 skrivet: 08 aug-13 kl 11:14 »
Medel betyder inte per automatik att det måste vara något miljövidrigt.

hånung

  • Gäst
SV: Mossa på taket.
« Svar #17 skrivet: 08 aug-13 kl 11:36 »
Medel betyder inte per automatik att det måste vara något miljövidrigt.
Nä men väldigt ofta tyvärr .

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Mossa på taket.
« Svar #18 skrivet: 08 aug-13 kl 11:57 »
Lite konstanteranden:

  • Använd inte högtryckstvätt. Det finns såna där firmor som kör högtryckstvätt med varmvatten och säljer det som det bästa sen skivat bröd. Den besiktningsman vi hade på gården (som vi haft innan och som är j-igt duktig) sa att man ska INTE spola av NÅGOT tak med högtryckstvätt (och inte bara undvika det på eternit som firmorna själva hävdar) för du bränner av lite av ytlagret. Det gäller alltså även betongpannor!
  • Borsta taket är en ypperlig idé om man har tak som håller för det. Betong brukar hålla att gå på (om inte pannorna är väldigt gamla), tegel och speciellt eternit är mer känsligt och vår besiktningsman rekommenderade oss att låta bli att steppa runt på taken så mycket som möjligt (vi har just mest tegel- och eternittak på gården) just för att skiten spricker rätt lätt. Eternit spricker dessutom lite "osynligt" vilket gör det svårt att upptäcka förräns man börjar se spår av vattenskador...
  • Grönmedel, som det brukar kallas, som man sprayar på har ihjäl mossan och skapar en beläggning som förhindrar nyetablering. Det innehåller säkert en del onyttigheter som inte är bra för miljön, men mtp att nya tak inte heller är bra för miljön (tillverkning, transporter, avfall etc) så vete fan vad som är värst. Slänger man på grönmedel med 5-10 års mellanrum så kan det förlänga takets livslängd rätt rejält, tom med decennier i extremfall. Grönmedel kan dessutom sprayas på nerifrån så man slipper stå på pannorna (och därmed inte riskerar att knäcka dem), sen lossnar mossan självmant och trillar ner när den är död.

Ska du köra garanterat miljövänligt får du nog lägga vass- eller spåntak (akta fingrarna!), men då får du se till att du har sisådär 60 graders taklutning med.  ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

  • Gäst
SV: Mossa på taket.
« Svar #19 skrivet: 08 aug-13 kl 12:54 »
Kan man inte gå mjukt, eller taket är för brant, för man lämpligen undan några pannor och trampar där. Eller tar bort rader på lagom avstånd. Beroende på tak och hus, kan det gå att lägga en stege, som följer taket.  Går också oftast bra att grensla nocken och ta vad man når uppifrån.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, EncEnl, kloge74, eremit1, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser