Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sparvhökspar upptäckt fågelmatning, vad göra (mer än att döda, inte kul)  (läst 5706 gånger)

agnetaw

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
Hej,
För någon vecka sedan såg jag en sparvhökshanne sitta under en tall där småfåglar brukar ta skydd, efter någon dag såg jag en sparvhökshona runda lönnen med fågelmatningen (elak som jag är röt jag åt dem att draaa åt)  Idag gjorde sparhökshannen 5 synliga attacker runt lönnen med fågelmatningen, tror inte han fick någon. TIDIGARE har jag hittat 1 st slaktad koltrasts fjädrar, 2 st slaktade taloxar och troligen 1 st talltita/entita fast det var bara ett par fjädrar. Plus att jag inte har sett några koltrastar på sistone, inte heller några små hackspettar och plus att ví hade busslaster med småfåglar vid fågelmatningen tidigare men nu är de inte så många. Ska jag försöka flytta fågelmatningen till ett syrenbuskage och ett annat litet buskage som jag just nu inte kommer ihåg vad det heter, något med rosen--, Nackdelen med det är att Katt gillar att dra i buskagen fast han vet att han inte får så om jag matar in småfåglarna där kanske det blir etter värre? Koltrastar, björktrast och liten hackspett lär det inte hjälpa men VAD ska jag göra? Mer än att sluta mata dem och skjuta duvhöksparet, som i o f s har rätt till ett liv de också men inte på de fåglar jag matar.

Kanske ska jag tillägga att jag tror att det här är enda fågelmatningen på några kilometers omkrets, glesbygd m a o, skog omväxlande med åker och äng.

Med vänlig hälsning
Agneta W

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Gör en bur  kring maten med maskor som småfåglar kommer igenom men inte höken.

Eller tänk så, att höken också behöver mat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

agnetaw

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
Tack för svaret Sonja på slätten men hur tänker du med bur? Jag har funderat på fårnätet, en flygande sparvhök kanske inte tar sig igenom utan att vika ihop vingarna men? Här sitter fröautomaten ca 1,5 meter upp i lönnen. Jag tar tacksamt emot ALLA tips, det kan ju vara så att jag inte har fattat riktigt hur man kan göra?
Som sagt, ALLA tips är välkomna, tror jag att jag kan utföra dem så försöker jag. Eler också försöker jag ändå.

Och kom med mera tips, jag ber, både Sonja och andra!
Agneta W

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Som vi har det. har vi flera olika rovfåglar; Sparvuggla kattuggla duvhök sparvhök. Nåja kattugglan var väl mest ute efter någon av råttorna som också dras till fågelbordet. Varje år dyker det upp ett antal fåglar som ser uppburrade ock ruggiga ut. Jag tror det är dom som stryker med först, när det dyker upp rovdjur. Det kanske kan vara svårt att acceptera, men för mej är det en förbjuden tanke att skjuta någon av rovfåglarna. I stället fasineras jag även av dom när jag ser dom.
kretslopp

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Jag tycker du ska sluta mata om du inte kan med att du matar sparvhöken också. Det är ju din koncentrerade matning på ett återkommande ställe som skapar en tillräckligt hög täthet av småfågel för att sparvhöken ska tycka det är intressant.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
Men det hänger ju på vem man vill mata. Är det i första hand höken, så sätt fågelbordet öppet. Är det däremot småfåglarna som skall hjälpas genom vintern, så sätt fågelbordet i skydd av bur, buskar, bråte som försvårar för sparvhöken att slå.

agnetaw

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
Ni har ju så rätt allihop. Visst är det för att jag matar småfåglar inkl liten hackspett, koltrast, björktrast domherrar. bofink etc som sparvhöksparet hittat sitt matställe. Även skator, nötskrika  och andra,  hittar matstället men tar inte småfåglarna såvitt jag sett. Däremot är skatorna pytt på att passa på när svalungarna ska ta sig ut för första gången. Man kan ju bara se på, det vet jag också.
Förr om åren har jag inte sett några slaktoffer så jag funderar lite på om det är den ovanligt varma vintern som fått sparvhöksparet att stanna här istället för att flytta till Tyskland och andra länder över vintern.
Och rovfåglar, här har vi ormvråk, havsörn, berguv och även falk av något slag så de finns ju överallt det förstår jag. Men jag tycker inte om att jag matar in småfåglar som sedan blir andras föda!
Jag hade hoppats på att den bullriga avverkning allmänningen satt igång med idag nere på grangärdet skulle skrämma bort sparvhöken men icke, hannen var här när avverkarna hade åkt hem men tror inte han tog någon fågel. Kanske man skulle börja mata rovfåglarna också? Med? Skämt åsido. Glöm det här och ha det bra.
Agneta W


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser