Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rönnbär  (läst 7157 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Rönnbär
« skrivet: 29 aug-10 kl 12:17 »
Förra året plockade jag rönnbär för första gången och gjorde både kokt dricka och kallrörd. Men jag tyckte smaken var för besk. Är det idé att testa ytterligare nåt recept, eller att göra t ex marmelad av rönnbär? Eller är det helt enkelt så att jag inte tycker om rönnbärssmaken...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Rönnbär
« Svar #1 skrivet: 29 aug-10 kl 13:15 »
Hej!
Prova att odla ullungrönn istället.
MVH
Jan

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #2 skrivet: 29 aug-10 kl 13:18 »
Jag får nöja mig med vilda rönnar, jag har ingen trädgård.  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Rönnbär
« Svar #3 skrivet: 29 aug-10 kl 13:34 »
Hej!
Gå då ut i det samhälle där du bor och se om de inte har planterat ullungrönn där. Det är en ofta planterad "art" som är mindre besk än  den svenska. Vet du inte hur den ser ut så smaka dig fram. Jag smakar i varenda tätort jag kommer till. Det finns en del ätliga bär i offentliga planteringar.
MVH
Jan

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #4 skrivet: 29 aug-10 kl 14:01 »
blanda gärna i äpplen i saft, gele o sylt-kok! Eller plommon, det blir fina smakkombinationer och mindre beskt, Lycka till!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #5 skrivet: 29 aug-10 kl 14:15 »
Hej!
Gå då ut i det samhälle där du bor och se om de inte har planterat ullungrönn där. Det är en ofta planterad "art" som är mindre besk än  den svenska. Vet du inte hur den ser ut så smaka dig fram. Jag smakar i varenda tätort jag kommer till. Det finns en del ätliga bär i offentliga planteringar.
MVH
Jan
Hm! Uppe vid sjukhuset finns många planterade rönnar - det ska jag kolla in!

blanda gärna i äpplen i saft, gele o sylt-kok! Eller plommon, det blir fina smakkombinationer och mindre beskt, Lycka till!
Det var äpple med i båda recepten jag testade...  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Rönnbär
« Svar #6 skrivet: 30 aug-10 kl 22:35 »
Medans jag var på besök i Finland en månad sen så köpte jag en söt rönn av sorten Granatnaja. Ska bli spännande att se hur 'söt' dessa rönnbär är. Fast i år blev det bara ett bär och det är nog inte mogen än. Så ifall jag hinner före fåglarna så får jag kanske veta i år, annars får jag vänta till nästa år. Och hoppas att den klarar vintern. Spännande dock.
« Senast ändrad: 31 aug-10 kl 07:53 av tuulis »

FågelFenix

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
SV: Rönnbär
« Svar #7 skrivet: 30 aug-10 kl 22:37 »
Vanlig rönnbärsgele med ordentligt med socker är helt underbar till älgstek bl a...

/F
Jag kom, jag såg, jag resignerade....

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Rönnbär
« Svar #8 skrivet: 31 aug-10 kl 11:09 »
Hej!
Jag gillar inte finnarnas beteckning på sorbushybrider. Jag tycker att vi använder namnet sötrönn på vissa namnsorter av den rena arten rönn.  Läser man gamla recept så står det ibland att man ska använda sötrönn och då avses troligen Edulis men det finns fler tex Rosina.
Min Granatnaja blommade fint men är för liten för att orka ge  någon skörd. Burka ger en liten skörd men jag tycker inte att den smakar särskilt gott.
MVH
Jan

Jennydalby

  • Inlägg: 277
    • Jämtland
SV: Rönnbär
« Svar #9 skrivet: 31 aug-10 kl 11:11 »
Jag gör gelé av rönnbär men för att få den lite sötare ska man frysa den och sedan tinaden när man ska göra rin dricka eller gele. frysningen gör rönnbären sötare.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Raveluskan

  • Inlägg: 20
    • Ångermanland
SV: Rönnbär
« Svar #10 skrivet: 31 aug-10 kl 13:53 »
Jag tycker att det är för tidigt för att plocka rönnbär. De ska ha fått frost innan de plockas. Men det går förståss att frysa de som Jenny gör men då ska de ju också vara riktigt mogna innan man lägger de i frysen och då räcker det med en timmes nerfrysning (enl Jan Hedh och mig som har provat hans recept  :D )
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #11 skrivet: 31 aug-10 kl 19:58 »
Rönnbären jag använde hade legat i frysen i sisådär ett halvår... ;D Men jag kan inte säga säkert hur mogna de var när jag plockade dem...  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Raveluskan

  • Inlägg: 20
    • Ångermanland
SV: Rönnbär
« Svar #12 skrivet: 31 aug-10 kl 20:11 »
nja, ett halvt år skulle räcka gott och väl tror ;D  då var de kanske inte riktigt mogna än när du fryste ner de  :-\ men de är ju iaf inte riktigt så söta som man ville önska.....  ::)
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Rönnbär
« Svar #13 skrivet: 01 sep-10 kl 08:32 »
Tack för info, Jan - intressant!
Vad tycker du om smaken på dessa olika sötrönn - är det mycket annorlunda jämfört med vanlig rönn?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #14 skrivet: 01 sep-10 kl 13:39 »
nja, ett halvt år skulle räcka gott och väl tror ;D  då var de kanske inte riktigt mogna än när du fryste ner de  :-\ men de är ju iaf inte riktigt så söta som man ville önska.....  ::)

Då kanske jag kan testa i år också, och vänta tills de absolut är mogna!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Rönnbär
« Svar #15 skrivet: 01 sep-10 kl 14:40 »
Då kanske jag kan testa i år också, och vänta tills de absolut är mogna!

Det försöker jag varje år - men fåglarna hinner alltid först! De är bättre än jag på att avgöra när rönnbären är precis lagom mogna.

Rönnbärsgelé gjorde jag nångång för länge sedan, minns att det var gott. Så jag får väl försöka ligga steget före fåglarna i år!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Rönnbär
« Svar #16 skrivet: 01 sep-10 kl 17:46 »
Hej Tuulis!
Jag tycker att smaken varierar ganska kraftigt mellan olika rönnbärssorter och hybrider men även mellan olika plantor av vilda rönnar. Förra året hade jag 20 olika sorters rönnbär och hybrider till provsmakning på avslutningen hos Denningarums Gård. Jag hade fått lov att plocka lite från Balsgårds genbank.. Jag har i år försökt att ympa rönn men misslyckats. Jag får göra ett nytt försök nästa år men ympriset är dyrt. Jag tror att man så småningom kommer att odla mer sorbus för att framställa olika sylter.
 www.garden-shopping.de har en del intressanta sorbus och en massa annat ätbart. Jag har handla mycket där.
MVH
Jan

Raveluskan

  • Inlägg: 20
    • Ångermanland
SV: Rönnbär
« Svar #17 skrivet: 01 sep-10 kl 19:19 »
Det försöker jag varje år - men fåglarna hinner alltid först! De är bättre än jag på att avgöra när rönnbären är precis lagom mogna.

kan hända det.....tyvärr  :-\
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Rönnbär
« Svar #18 skrivet: 02 sep-10 kl 10:55 »
Oj vad intressant, Jan! Tack för inlägget!
Jag ska definitivt titta på den tyska shoppen.
Synd bara att just i år verkar det inte bli mycket rönnbär här i trakterna. På vissa rönnar har det inte kommit några som helst blommor / bär. Får leta mer.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #19 skrivet: 02 sep-10 kl 12:49 »
Det försöker jag varje år - men fåglarna hinner alltid först! De är bättre än jag på att avgöra när rönnbären är precis lagom mogna.
Ja, de' förstås...!
Synd bara att just i år verkar det inte bli mycket rönnbär här i trakterna. På vissa rönnar har det inte kommit några som helst blommor / bär. Får leta mer.

Likadant här... Förra året var det enormt mycket rönnbär.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser