Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa dieselgrålle  (läst 10575 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #40 skrivet: 21 jul-15 kl 22:42 »
Nu ska man komma ihåg att det mesta av det kallstart- och varmkörningsslitage som man traditionellt har bekymrat sig för, orsakades av den höga svavelhalten i forna tiders bränslen (diesel, motorfotogen och även bensin). Vid förbränning så bildas det ju svaveldioxid och -trioxid av svavlet, och i kontakt med vatten bildas svavelsyra. Så länge motorn är så kall att vattenångan i avgaserna kondenseras på cylinderväggarna, så fälls även svavelsyra ut, och den ger både direkta frätskador på maskindelarna och förstör oljans smörjegenskaper.
Men idag är ju svavlet nästan helt borta ur alla motorbränslen som säljs i Sverige, så det har egentligen inte förekommit särskilt mycket kallstartslitage under de senaste 20-25 åren. Annat än på motorer som har körts på konstiga "fulbränslen" från gamla militärlager eller svartimporterade österifrån.
Om man idag lyfter av toppen på en personbilsmotor från 90-talet eller sent 80-tal, som kanske har varit med i gott och väl en normal billivslängd på t ex 30000 mil, så är det inte ovanligt att cylinderloppen fortfarande är så oslitna att man ser honingsreporna från fabriken.

En annan sak som bidrar till mindre kallstartslitage är att motoroljorna har blivit bättre, de ändrar inte viskositeten (trögflutenheten) så mycket med temperaturen som forna tiders oljor, utan samma olja kan ha acceptabel viskositet för motorn både vid -10 och +100 grader.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #41 skrivet: 22 jul-15 kl 08:26 »
Startgas är bara ett fult knep. Har tyvärr sett 4-cylindrig MF35 diesel där ägaren monterat en hållare för startgasburken på insuget för att förenkla hanteringen...
;D
Om det är -10 eller +10 grader är ju ändå en bra bit ifrån motorns arbetstemperatur när den väl arbetar. 0-strecket är ingen magisk gräns när det gäller motorn (om det är glykolblandat i kylaren vill säga).
Bra att ha en motor i skick som kan kallstarta men att förvärma den när tid finns.
Olson i Ellös har Calix motorvärmare för Standard 23C dieseln i MF35.
Men det är ändå inget vidare att behöva använda både motorvärmare och startgas för att få igång traktorn mitt i sommaren! Vi lånade en traktor med sagda motor ett tag, och det var ju öken! Det är verkligen som TW (var det, va?) skrev tidigare i tråden att "en inte får parkera den i skuggan av en hässjestör, för då blir den för kall och startar inte sedan".
De röda traktorer av annat märke (gissa vilket ;) ?) som finns här på gården startar alltid snällt utan varken motorvärmare eller startgas på sommaren. På vintern helst med motorvärmare före start, men skulle det vara akut och en inte hunnit sätta i motorvärmarkabeln går de igång ändå.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #42 skrivet: 22 jul-15 kl 21:26 »
Det där med hydrauliken behöver du inte oroa dig för. När du trycker ner kopplingspedalen i botten snurrar ingenting efter kopplingen, inkl. hydraulpumpen.
Jag oroar mig inte, jag bara tömmer tillbaka oljan till växellådan.  Jag beskrev hur jag gör eftersom TW bad mig.  Tack för varningen i filmen.  (Men de hade väl brassat på rätt bra med startgas, eller?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #43 skrivet: 23 jul-15 kl 11:10 »
Tack torbjorn, bra förklarat. Om motorn är i bra skick att hoppa igång vid minus 20 grader, är det onödigt med motorvärmare eller är det ändå lindrande för någon del i motorn?


Jag oroar mig inte, jag bara tömmer tillbaka oljan till växellådan.  Jag beskrev hur jag gör eftersom TW bad mig.  Tack för varningen i filmen.  (Men de hade väl brassat på rätt bra med startgas, eller?)
Om man inte parkerar med lastaren uppe så rinner ju inget tillbaka när du "tömmer dem", lika med trepunktslyften (även om den ofta har inre läckage så den sjunker ner av sig själv när traktorn stått ett tag). Och med kopplingen nere blir det irrelevant för det är inget som tryckssäts.
Vet inte hur mycket startgas det varit, fanns någon annan video som varnade för det men inte visade något resultat av det.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #44 skrivet: 23 jul-15 kl 12:31 »
Tack torbjorn, bra förklarat. Om motorn är i bra skick att hoppa igång vid minus 20 grader, är det onödigt med motorvärmare eller är det ändå lindrande för någon del i motorn?

Det är bra med motorvärmare ändå, även om det inte bildas någon svavelsyra nu längre så blir ju smörjningen ändå onödigt dålig så länge motorn är så kall att det blir kondensvatten i cylindrarna. Om en motor kallstartas ofta och inte får gå så länge att oljan blir genomvarm, så anrikas så småningom vatten i oljan vilket inte heller är så bra. Och man slipper ju en del onödiga utsläpp av oförbrända saker i samband med kallstart och varmkörning, kanske också spar en del bränsle, om man använder motorvärmare.

Citera
Om man inte parkerar med lastaren uppe så rinner ju inget tillbaka när du "tömmer dem", lika med trepunktslyften (även om den ofta har inre läckage så den sjunker ner av sig själv när traktorn stått ett tag). Och med kopplingen nere blir det irrelevant för det är inget som tryckssäts.
Vet inte hur mycket startgas det varit, fanns någon annan video som varnade för det men inte visade något resultat av det.

När jag gjorde lumpen i slutet av 80-talet varnades det bestämt för att använda startgas (eller de här Start-Pilote eterpatronerna som användes på militärfordon) annat än i yttersta nödfall. Det ansågs att t ex Scania D11 och DS11 från 70-talet var ömtåligare och lättare att förstöra genom för mycket startgas än äldre (50-tal) dieslar.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #45 skrivet: 29 jul-15 kl 18:50 »
Klart att jag ska använda den! Men den ser så anskrämlig ut ed störtbåge  :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

  • Gäst
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #46 skrivet: 29 jul-15 kl 19:40 »
Är inte TED-20 en fotogentraktor?

Små äldre glödstiftsdieslar brukar jag glöda- snurra- glöda- snurra för att få igång. Varje liten tändning värmer upp förbränningsrummet men om man bara snurrar tills det ska starta känns det som att luftpumpningen kyler ner istället. På vintern kan man ta en brandsäker filt och en Origo Heat Pal eller Fotogenkök att värma med. Om man inte står så man har el förstås.

Lastbilsmotorer verkar vara mer att dra ut köldstarten på dieselpumpen och veva med full gas tills de går igång. D/ DS- serien från Scania är en fantastisk motorserie men köldstart är de inte så bra på. Då var Volvos D-67 bättre men med nära hälften så många kusar i stallet.

Tillbaka till Grållen: Var de verkligen på 30 häst? En väldigt stark traktor för sin storlek. Vår senare BMC 9/16 Mini är ju på 16 häst och hopplöst trött.
« Senast ändrad: 29 jul-15 kl 19:56 av Rubensgården »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #47 skrivet: 30 jul-15 kl 08:16 »
Klart att jag ska använda den! Men den ser så anskrämlig ut ed störtbåge  :)
För att inte tala om hur anskrämlig den stackars föraren ser ut när traktorn har stegrat eller vält, om en inte har båge...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #48 skrivet: 30 jul-15 kl 10:58 »
Jag håller med skräptanten.

Här i Finland är så gott som alla traktorer före årsmodell -77 eller någonting däromkring utan störtbåge. Tyvärr händer det olyckor ibland....... så jag skulle absolut inte våga ha traktor utan störtbåge. Senast någon har klämts ihjäl under traktorn här i byn var väl på 70-talet men flera jag känner har kommit undan med centimetrar till godo när de har kastat sig undan i sista sekunden.
Om du inte vill ha en hel korg kan du väl åtminstone svetsa ihop en sån där enkel båge på tvären över förarsätet.

Snygg traktor förövrigt!
TED gick på petroleum (fotogen kallar ni det där du bor). Motorn från Standard Company fanns i två olika versioner med 80 eller 85 mm cylinderdiameter men i övrigt likadana.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #49 skrivet: 30 jul-15 kl 12:05 »
Vill man ha en "snygg" traktor utan båge tycker jag man ska ha den som hobbytraktor och använda på veterantraktorträffar o dyl, ska man arbeta med den så är det störtbåge som gäller.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #50 skrivet: 30 jul-15 kl 16:39 »
Det finns ju original båge till Grålle. Status tycker jag då de är lite ovanliga.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #51 skrivet: 31 jul-15 kl 07:28 »
Var det 1959 det blev lag på att alla nya traktorer som såldes i Sverige skulle vara utrustade med störtbåge (eller skyddshytt)?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #52 skrivet: 31 jul-15 kl 13:28 »
Var det 1959 det blev lag på att alla nya traktorer som såldes i Sverige skulle vara utrustade med störtbåge (eller skyddshytt)?
Ja 1 juli 1959 för störtbåge.
En riktig hytt är det inget krav på men slutet på 60-talet eller början av 70-talet (hinner inte kolla upp nu) kom krav för anställda förare skulle få använda det som ledde till inklädda skyddshytter med uppvärmning.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #53 skrivet: 01 aug-15 kl 11:10 »
Jag menade att om det fanns hytt på traktorn i fråga (inte så vanligt då), skulle den vara lika säker som störtbågen och klara samma påfrestningar. På en 50-talstraktor känns det ju som en lyx att det öht finns en framruta 8) . Att ha en riktig hytt med värme och allt blev, som du säger, en senare fråga.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #54 skrivet: 02 aug-15 kl 09:51 »
Nu körde vi iofs vår Grålle utan båge i 25 år i praktiskt arbete, men då var vi vana traktorförare. Grållen är dessutom extremt lätt i framänden och stegrar sig väldigt lätt, så man måste ha koll på vad man gör.
Var nån här i närheten som dog häromåret då dom skulle dra loss en stubbe på tomten och traktorn slog runt. ( pensionär+sommarstuga+Grålle=katastrof)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #55 skrivet: 02 aug-15 kl 21:08 »
Ett bra tips jag fått är att alltid ha en bakskopa eller pallgafflar på. Då ska det mycket till att slå runt bakåt.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #56 skrivet: 05 aug-15 kl 18:16 »
Köra dragkamp med två traktorer är ett utmärkt sätt att provocera en kullerbytta. Speciellt när dragpunkten är så hög:
https://m.youtube.com/watch?v=8d_fcpBlvjE

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #57 skrivet: 06 aug-15 kl 10:36 »
Köra dragkamp med två traktorer är ett utmärkt sätt att provocera en kullerbytta. Speciellt när dragpunkten är så hög:
https://m.youtube.com/watch?v=8d_fcpBlvjE
Bara tok. Trodde den högra skulle välta över.

Sen ska man inte glömma att en traktorer med dragen lägre placerade (som i Sverige) även kan stegra sig.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #58 skrivet: 06 aug-15 kl 13:43 »
Kopplar man i draget, och det är placerat lägre än centrum på bakaxeln, så ska det ju bra mycket till för att man ska kunna slå runt.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare
Slowfox, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser