Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterbona sommarstuga, tips?  (läst 3435 gånger)

myfrid

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
Vinterbona sommarstuga, tips?
« skrivet: 27 feb-14 kl 07:15 »
Har köpt en sommarstuga som jag ska bo i permanent. Huset är byggt på 40-talet, endast isolerat med luftspalt. Tänkte riva ytterpanelen och sätta isolering, funderar på linisolering. Ska man använda plast som fuktspärr? För och nackdelar? Någon som är kunnig?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vinterbona sommarstuga, tips?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-14 kl 09:02 »
Jag skulle börja med att isolera vindsgolvet och det skulle jag göra med stora lecakulor, en 30 centimeter tjockt, direkt ovanpå skulle jag lägga träskivor som golv. På det här sättet blir det råttsäkert miljövänligt giftfritt och enkelt. Jag skulle akta mig för plast. Problemet med lin, ull och cellulosa mm miljövänliga materiel är att dom kan mögla, ruttna, och älskas av råttor.
kretslopp

myfrid

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Vinterbona sommarstuga, tips?
« Svar #2 skrivet: 27 feb-14 kl 12:43 »
Vinden är endast krypvind och just nu ligger det sågspån som isolering. Bra idee med lecakulor. Räcker det som isolering alltså?
« Senast ändrad: 27 feb-14 kl 13:23 av myfrid »

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vinterbona sommarstuga, tips?
« Svar #3 skrivet: 17 mar-14 kl 17:04 »
Jag skulle börja med att isolera vindsgolvet och det skulle jag göra med stora lecakulor, en 30 centimeter tjockt, direkt ovanpå skulle jag lägga träskivor som golv. På det här sättet blir det råttsäkert miljövänligt giftfritt och enkelt. Jag skulle akta mig för plast. Problemet med lin, ull och cellulosa mm miljövänliga materiel är att dom kan mögla, ruttna, och älskas av råttor.

Ull brukar inte gillas av råttor, snarare tvärtom.
Nu vet jag inte vad 30 cm lecakulor väger men, det kan vara värt att kolla upp bärigheten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

myfrid

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Vinterbona sommarstuga, tips?
« Svar #4 skrivet: 24 mar-14 kl 10:35 »
Ull låter ju väldigt trevligt men våger man använda det med tanke på brandsäkerhet?

myfrid

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Vinterbona sommarstuga, tips?
« Svar #5 skrivet: 24 mar-14 kl 11:04 »
Ull låter jättetrevligt men hur blir det med brandsäkerheten?

Skogsola

  • Gäst
SV: Vinterbona sommarstuga, tips?
« Svar #6 skrivet: 26 mar-14 kl 08:35 »
 Brand är nog inte problemet. Men kan tänka mig att mycket kvalster och ohyra kan trivas i ull. Fyll på med mera sågspån eller ännu hellre hyvelspån. Billigt och lätt. I väggarna sätter du ekoskivor av returpapper.

myfrid

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Vinterbona sommarstuga, tips?
« Svar #7 skrivet: 18 apr-14 kl 14:30 »
Tack för svar. Blir sågspån på vinden. Var hittar man ekoskivor? Är det billigare än linisolering som är rätt dyr? Har insett att jag måste gräva runt källaren och isolera där med. Den är delvis ovanför mark. Finns det något miljövänligare alternativ än cellplast?

 

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Vinterbona sommarstuga, tips?
« Svar #8 skrivet: 18 apr-14 kl 15:02 »
Papir uld er råtte sackert ,djur liker inte at være i papir uld ,derfor bruger man dom på loft af stalde ,och der kommer inte råtter at være der
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser