Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på kamin till hus på hjul  (läst 7509 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Tips på kamin till hus på hjul
« Svar #20 skrivet: 15 mar-17 kl 19:24 »
Uppvärmning främst. Det är mysigare att sitta i en bod med sprakande kamin utan jacka än att sitta där och frysa.
Men visst, kan man värma en burk bönor eller koka lite te när värmen ändå är där så är det trevligt. Men det finns gaskök för matlagningen så det är inte viktigt.

Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Tips på kamin till hus på hjul
« Svar #21 skrivet: 17 mar-17 kl 08:41 »
Är det någon som har sett Byggmax kamin Skal i verkligheten? Den verkar inte lagerföras i butik utan bara genom nätbutik och jag skulle vilja veta hur den upplevs i verkligheten.

https://www.byggmax.se/värme/kaminer/braskaminer/braskamin-skal-svart-p6713100
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Tips på kamin till hus på hjul
« Svar #22 skrivet: 17 mar-17 kl 18:45 »
Var med o monterade 2 st i ett par uthyrningsstugor fast då hette de Hörby. En holländsk familj eldade och när kaminen blev varm och plåten "vrängde" sig blev det en rejäl smäll och de begärde hyrpengarna tillbaka vilket senare gjorde att vi bytte ut kaminerna mot ett par morsökaminer som är en helt annan kamin.Rejäla plåtvrängningar blir det förståss även i Laxen,Ugglan mm och står man ut med detta så är ju denna ännu billigare.... Oftast så kostar en typgodkänd skorsten mer än kaminen vilket kanske åxå ska vägas in i det hela.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på kamin till hus på hjul
« Svar #23 skrivet: 19 mar-17 kl 11:02 »
Oftast så kostar en typgodkänd skorsten mer än kaminen.
Jupp!  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Tips på kamin till hus på hjul
« Svar #24 skrivet: 19 mar-17 kl 19:09 »
Oj. Ja man får ofta vad man betalar för :( Kanske är de billiga jag tittat på helt enkelt för billiga. Det är trist att bygga in sig med en billig historia och sen tvingas byta och göra om skorsten för att bli nöjd.
Kanske dags att ta nytt tag i att renovera morsön jag har på arbetsbänken så kan få tillbaka ytan nån gång :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på kamin till hus på hjul
« Svar #25 skrivet: 19 mar-17 kl 21:31 »
Oj. Ja man får ofta vad man betalar för :( Kanske är de billiga jag tittat på helt enkelt för billiga. Det är trist att bygga in sig med en billig historia och sen tvingas byta och göra om skorsten för att bli nöjd.
Kanske dags att ta nytt tag i att renovera morsön jag har på arbetsbänken så kan få tillbaka ytan nån gång :)

Spisar och skorstenar på rullande objekt behöver inget godkännande av sotaren.  ;D

Vilket öppnar för kreativa billiga lösningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Tips på kamin till hus på hjul
« Svar #26 skrivet: 20 mar-17 kl 08:40 »
Det kan bli en lång diskussion om man vill, behöver jag få det godkänt eller inte... :)

Men oavsett hur man gör - läs på om kraven och gör så bra du kan så inte väggen/taket tar eld. Det är alltid tråkigt! Och blir troligtvis dyrare i längden. Det finns ju en anledning att rökröret ska isoleras en bit ner under innertaket och så vidare.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Tips på kamin till hus på hjul
« Svar #27 skrivet: 20 mar-17 kl 08:54 »
Det är skönt när man bara behöver göra rätt enligt fysikens lagar, inte enligt de från samhället påhittade :)

Man kan gott ta hjälp av en sotare ändå om man känner sig osäker, deras yrkeskunskap är det inget fel på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser