Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta stenar eller bara smacka på mer lera på rörspis och kakelugn?  (läst 8754 gånger)

Carlsson

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
Har spruckna och trasiga stenar i mina fina eldstäder. Kan man låta bli att byta ut stenarna, och nöja sig med att dra på ett lager med eldfast lera? Hur svårt är det annars att knacka ut stenarna och byta? Rädd för att förstöra rökkanaleroch annat...

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Du kan ju iaf prova att bara lägga på lera, alternativt med tunna eldfasta stenar som ett extralager mot elden. Jag skulle rekommendera kakelugnslera som är relativt billig och lätt att arbeta med. Rengöringsmedel noga först och blöt upp stenarna ordentligt innan du drar på leran.

Att byta enstaka trasiga stenar är möjligt men lite pyssligt. Det är ju t.ex. inte ovanligt att man tog loss en sten inne i eldstaden för att kunna söta om eldstaden saknade utvändiga sotluckor. De stenarna var ofta spräckta i två bitar för att lättare få loss den. Det är inte en sådan du hittat?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Carlsson

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
Nej, det är helt klart spruckna stenar pga för hårt eldande utan det skyddande lerlagret. Båda spisarna har sotluckor. I rörspisen skulle jag kunna bygga på ett lager med eldfasta stenar utanpå det trasiga, men i kakelugnen blir det för trångt. Tänker att jag kan kosta på mig eldfast lera om jag slipper byta stenar... Vilket rengöringsmedel använder jag?

Carlsson

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
Någon som har invändningar mot detta tillvägagångssätt? Vad kan gå snett?

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Kakelugnslera är eldfast. Det du ska akta dig för är alla typer av cementhaltiga medel.

Jag vet inte vilka rengöringsmedel man ska använda. Jag hade själv bekymmer med detta. Problemet med de flesta rengöringsmedel är att de ska sköljas bort med mycket vatten och det är inte så bra på en eldstad som är murad med lerbruk som ju inte är vattenfast. Dock kan du alltid skrubba ordentligt rent först med stålborste.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
Eller så fuskar man! Finns ju värmeculite plattor att köpa.Kapa till och montera.Jag skulle i egenskap av amatör inte börja att knacka i nån kakelugn.Men att bättra på den på insidan kan du göra.Och så fasligt rent behöver det inte va.

Carlsson

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
Men finns det någon risk med att inte byta trasiga stenar? Dessa finns bara inne i ugnarna där själva elden huserat, annars är spisarna i fint skick och godkända av sotare. Risk för ras?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
Om stenarna är så dåliga så låt en kakel ugns makare titta på detta! Du har ju kanaler där varje sten har sin plats.Börjar du som amatör rota i det där kan du göra skadan större.En pjäs på 8-900 kilo ska kunna röra sig annars spricker det.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Jag skulle skrapa loss dem försiktigt. En sextumsspik är ett bra verktyg att gräva i lerbruk med. Sedan skulle jag mura in nya stenar med rent lerbruk. Om du inte har murat förr skulle jag tro att det blir litet väl avancerat för dig. Det är på gränsen till vad jag skulle våga mig på och jag brukar ändå mura litet smått vid behov på olika byggen där jag arbetar.
En kakelungsmurare reparerar det där snabbt om du själv har ställt till allting på förhand. Att skydda golvet och putsa och städa både före och efter arbetet tar mer tid än själva arbetet så om du ber honom förklara hur han vill ha det tillställt och sedan gör allt förberedande arbete själv kan du troligen spara halva arbetskostnaden och ändå få ett proffsarbete gjort.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Carlsson

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
Fick lite lermjöl av en snäll murare som hade erfarenhet av att sätta upp kakelugnar. Han verkade inte tycka att det var nödvändigt att byta stenarna, utan menade att ler-sandblandningen tränger in i sprickorna och liksom lagar, så kör på detta denna säsong!

ValterP

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Fick lite lermjöl av en snäll murare som hade erfarenhet av att sätta upp kakelugnar. Han verkade inte tycka att det var nödvändigt att byta stenarna, utan menade att ler-sandblandningen tränger in i sprickorna och liksom lagar, så kör på detta denna säsong!

Hur gick det?
Jag har bytt sten i kakelugn. Man får palla upp om det finns rasrisk. Och svicka bra, eftersom fogen svårligen kan göras tunn. Lerbruk 1:3 som vanligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser