Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras är han?  (läst 2569 gånger)

Desirée

  • Gäst
Vilken ras är han?
« skrivet: 23 jan-06 kl 09:25 »
Kan någon hjälpa mig? I somras köpte jag maran, araucana, orpington, blommekycklingar.
Men vad är detta för ras??? Väldigt fin i alla fall. Blandis? ???
Det är en orpington som står bakom, så ni kan se att denna tupp är mindre.
« Senast ändrad: 23 jan-06 kl 09:29 av Krysmynta »

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
SV: Vilken ras är han?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-06 kl 16:42 »
Färgmässigt ser den nästan ut som en laxfärgad faverolle, men de har fem tår och skägg och kindtofsar...
Kanske en blandis ändå...

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vilken ras är han?
« Svar #2 skrivet: 24 jan-06 kl 03:40 »
Alltid vanskligt att rasbestämma via ett foto, men nog ser det ut som en "typisk" blandrastupp, möjligen blommekorsning? Någon renrasig faverolle är det definitivt inte. Visserligen kan lantraserna variera en hel del, men en renrasig blomme tror jag inte riktigt på. Den är för tunn, saknar "blommorna" och har lite klena ben i misstänkt färgkombination med fjäderdräkten, men den kan ju arta sig till en bra tupp för det. Vad tror du själv? Är den köpt som blommekyckling?
« Senast ändrad: 24 jan-06 kl 03:53 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Vilken ras är han?
« Svar #3 skrivet: 24 jan-06 kl 09:49 »
Nej det är inte en faverolletupp, inget stämmer på en sådan. Jag tror också på blandras
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Nanna

  • Gäst
SV: Vilken ras är han?
« Svar #4 skrivet: 24 jan-06 kl 18:08 »
Han ser ut som en blandras och om man tittar på hans kamm så syns det att han har aracuana i sig.

Desirée

  • Gäst
SV: Vilken ras är han?
« Svar #5 skrivet: 24 jan-06 kl 18:22 »
Tack för svar! Det är säkert en blandis. Ska påpeka det för uppfödaren!

Den är köpt som någon av de raserna som jag nämde ovan och någon av dem är han INTE i alla fall. Tänkte att jag kanske fått en sort som jag inte kände till själv, men som sagt, nog en blandis om man ser era svar också.

/Krysmynta
« Senast ändrad: 24 jan-06 kl 18:25 av Krysmynta »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser