Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak Marantupp  (läst 2643 gånger)

Tjotten

  • Gäst
Elak Marantupp
« skrivet: 12 apr-07 kl 15:26 »
Jag har ett stort hönshus och ett litet. I det lilla går en Faveroll tupp med 4 hönor och i det stora har jag två mindre tuppar (arucuana) och en Marantupp samt 11 hönor. Marantuppen Karl har bara blivit elakare och elakare men jag hade ju hoppats på lite nya hön kycklingar från honom och så är han min sons tupp (fast han vågar inte hålla honom längre). Nu vet jag inte vad jag ska göra.

Är det dumt att avla på honom även om jag bara vill få fram hönor?

Skulle det funka att flytta honom tro till det lilla hönshuset med bara några få hönor (som han kan trorisera) och då flytta in den snälla tuppen och hans hönor till de andra eller hade de andra små tupparna (som också är rätt tuffa de har ju lärt sig ett och annat tjuvnypsknep)  inte accepterat en så snäll tupp.

Vad göra???

Kaah

  • Inlägg: 243
  • Madicken 4v
Re:Elak Marantupp
« Svar #1 skrivet: 12 apr-07 kl 18:10 »

Vi har haft många marantuppar. Stora, lugna och snälla. Trist att ni fått en bråkstake.

Vem är han elak mot? Hönorna, de andra tupparna, eller er?
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Tjotten

  • Gäst
Re:Elak Marantupp
« Svar #2 skrivet: 13 apr-07 kl 09:53 »
Han är inte elak mot oss och inte så jättemycket mot de andra tupparna (de är som Måns, Bill och Bull) Men hönorna får då aldrig vara i fred. Han hackar på dem i huvudet på övriga kroppen. Ska någon äta så är han där och ska bestämma vilka som få och inte får. Rusar runt och jagar dem och hackar på dem. Jag tror dessutom att han eller de andra tupparna är dem som hackar hål på äggen nu också.

Dessutom var vi uppe i en äggproduktion på 7-9 ägg / dag för bara 1 månadsedan men nu går vi max 5 ägg /dag varav två kanske är hela. I går fanns bara 2 ägg sammanlagt. Så hönorna verkar stressade på något vis.

Snälla ge mig ideér på vad jag ska göra.

Vill gärna sätta in den andra tuppen med hans hönor nu i helgen om det är så det ska bli.

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:Elak Marantupp
« Svar #3 skrivet: 13 apr-07 kl 10:08 »
Syntes 3 tuppar på 11 høner er litt mye..... også en tupp til?
Da blir det 4 tuppar og 11 høner...... kanskje litt vel mange tupper ......  ???
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Elak Marantupp
« Svar #4 skrivet: 13 apr-07 kl 10:32 »
Död åt Karl!

Kaah

  • Inlägg: 243
  • Madicken 4v
Re:Elak Marantupp
« Svar #5 skrivet: 13 apr-07 kl 14:36 »
Ja, den tuppen verkar ju trist. Käka upp honom.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Tjotten

  • Gäst
Re:Elak Marantupp
« Svar #6 skrivet: 13 apr-07 kl 18:27 »
HöneLine!
Visst verkar det många men eftersom de tre tupparna växt upp tillsammans och i alla fall vatit sams sins emellan har de fått gå kvar där tills det skulle bli ohållbart. Jag trodde ju de tre skulle bråka med varandra och då ta bort de två små men så blev det ju inte. Jag hade inte tänkt sätta in en fjärde utan byta ut Karl mot Emil som går i det lilla hösnshuset med sina fruar. Men det kanske inte helle är en bta idè.

Ulric och Kaah!
Jo jag är också inne på att ta bort honom helt om det inte gick att flytta honom, men grejen är ju den att det är sonens tupp. Jag får väl försöka bearbeta honom.

Är det dumt att avla på en elak tupp även om man bara behåller hönorna för den vackra bruna ägg färgens skull?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Elak Marantupp
« Svar #7 skrivet: 13 apr-07 kl 18:31 »
men grejen är ju den att det är sonens tupp. Jag får väl försöka bearbeta honom.

Hur gammal är sonen ? kanske tuppen kan bo hos honom istället ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Elak Marantupp
« Svar #8 skrivet: 14 apr-07 kl 08:07 »
jag hade nog också tagit bort tuppen om han inte är snäll vid hönorna.risken är ju att när du får kycklingar att han inte är snäll vid dem heller/Anna

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Elak Marantupp
« Svar #9 skrivet: 14 apr-07 kl 18:28 »
Har också en riktigt elak tupp (Rhode Island Red), men han är inte dum mot hönsen men mot folk. Flyger på ungarna, frugan och besökare.
Mig prövar han någon gång i månaden men lämnar mig ifred ett tag efter att ha åkt i backen....hans minne verkar dock inte sträcka sig längre än 3-4 veckor.

Han har varit på väg ner i grytan många gånger men samtidigt vill jag ha honom kvar då han är fenomenal på att skydda sina höns.....har sett honom jaga bort både uggla, räv och tvättbjörn.
Så han får stanna ett tag till med förhoppning att hans folkilskhet lugnar ner sig med ökad ålder.
Ungarna har lärt sig att inte springa, hoppa runt eller skrika när han är i närheten. Och när jag är med är det numera oftast inget större problem. Men vid gästbesök får man verkligen hålla koll på honom eller hålla honom instängd.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare
javill, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser