Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbanks regler för Hedemorahöns  (läst 1563 gånger)

Sockertroll

  • Gäst
Genbanks regler för Hedemorahöns
« skrivet: 09 apr-07 kl 14:57 »
Vad gäller för genbanks regler för Hedemorahöns? ???
Jag vet att de inte får kläckas fram med äggkläckare. Finns det andra regler för just hedemorahöns?
Funderar på att starta upp med Hedemorahöns. Jag har förr haft Stora kochiner, Svensk dvärg och Skånsk blomme. Jag skrämdes av alla nyheter om aviärviruset 2006. Men när jag räknade ut från SVA sida om antal vildafåglar som burit på den aggresiva sorten av aviärviruset fick jag det till 63st fåglar hade dött av det av nästan 700 testade djur. Mörkertalet kan man spekulera om. Men min slutsats är att sköter man sina djur enligt rekomendationerna så är faran mycket liten. Hoppas jag :-\ Farligare är det om man har ankor eller gäss som får simma i damm. Då riskerar vilda simmfåglar smitta tama.
« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 15:55 av Sockertroll »

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Genbanks regler för Hedemorahöns
« Svar #1 skrivet: 09 apr-07 kl 18:13 »
Hej!
Det är vanliga genbanksregler som gäller för genbanksbevarande av hedemorahöns.
Det är bara det som du redan nämnt om att man inte får kläcka ägg i maskin och den regeln gäller ju även för flera andra av raserna som liksom hedemororna också vanligtvis är väldigt ruvvilliga. :)

Tidigare hade man ett särskilt tillägg för hedemorahönsen eftersom man hade stora problem med snurrsjuka och marek men det är borta sen några år tillbaka.
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser