Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika färg på äggen..?  (läst 4978 gånger)

torpartjej

  • Inlägg: 16
  • Bor på guds tumme.
Olika färg på äggen..?
« skrivet: 13 mar-07 kl 13:44 »
Hej! Jag har ett gäng blandrashönor och de värper bra, men jag har en liten fråga bara... ::)
Äggen är ju i olika färger och jag har tagit för givet att olika hönor har olika färg på äggen. Ingen höna är den andra lik, nån liknar blommehöna, nån liknar coshin (nu stavade jag säkert fel..) och nån ser ut som en vanlig brun värphöna osv. Men på sistone har alla sex hönorna värpt, och igår låg där sex benvita ägg. idag var de mer åt det bruna hållet, och en annan dag var de bruna med vita "kalkstänk" på.
Ibland ligger det sex helt olika ägg som inte liknar varandra ens. Även storleken varierar. ???
Då måste det väl vara kosten som gör det..? Men jag trodde inte att man kunde påverka det så? Hönsen går lösa i trädgården året om, osh hittar väl lite allt möjligt att käka där. De får allt ifrån matrester till värpfoder, fågelfrön och fruktskal. De har alltid tillgång till snäckskal...
Är det nån som vet hur det kan vara?
Julia

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:Olika färg på äggen..?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-07 kl 14:06 »
Fargen på eggene har ingenting å si med hva de spiser!
Etter hva du skriver vil jeg si at du har noen som legger brune egg og noen som legger hvite.
De du har som legger hvite egg, går ikke over til å legge brune i morgen.
Men de du har som legger brune, kan nokk variere mer eller mindre i brun nyansen sin.... Mine Hedemora egg har ganske ulike brun/ beige nyanser. Noen som du forklarer, med hvite "prikker"....  Får du deg en Isbar eller Aruacana får du også blå/ grønne egg....   ;)
Eller Maraner eller Barnevelder så får du BRUNE egg.... som sjokolade  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

torpartjej

  • Inlägg: 16
  • Bor på guds tumme.
Re:Olika färg på äggen..?
« Svar #2 skrivet: 13 mar-07 kl 14:31 »
Jasså?  :) Men det är ju så som jag trodde, men Jag har ju bara sex hönor, och om där ligger sex ägg i samma färg verkar det ju lite konstigt. Men det kanske kan vara så att två av hönorna värper första gången nu, och att deras ägg inte är helt perfekta ännu? ???
Gröna ägg och chokladfärgade! mmmm, det vill jag ha! Jag kanske skulle utöka flocken lite...
Tack för tipset!
Julia

carmencha

  • Gäst
Re:Olika färg på äggen..?
« Svar #3 skrivet: 13 mar-07 kl 20:33 »
Hej Torpartjej!

Jag har haft bruna värphöns (brun Lohmann), de läggar alltid åt det beige/bruna nyansen. Men har du blandraser så kan det väl bli olika färger på dem.

I alla fall så måste det vara spännande för dig att hämta ägg eftersom de har olika färger... ;D

Carmencha


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser