Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekämpning av olika sorters djur  (läst 2404 gånger)

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
Bekämpning av olika sorters djur
« skrivet: 20 aug-17 kl 13:39 »
Vad gör ni, när ni tycker det är för många:

*  kråkor
*  skator
*  kajor
*  örnar (!!)
*  möss
*  råttor
*  sorkar
*  flugor
*  fästingar

Om de dör eller flyttar kvittar mig lika, bara de försvinner från just DEN HÄR gården!

/Syster Blåsippa
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #1 skrivet: 20 aug-17 kl 17:53 »
Både vi och dom har lika berättigande. Det är bara dumt och jobbigt att störa sej på dom. Lika dumt som att riva huset för att man slår tårna i trökeln. Både du och jag år gäster i naturen och har ett ansvar för att den finns kvar till barn och barnbarn.
kretslopp

andtol

  • Gäst
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #2 skrivet: 20 aug-17 kl 19:37 »
Det är mångbottnad fråga, eftersom du blandar olika insekter, smådjur och fridlysta rovfåglar.

Jag svarar med glimten i ögat, både ironi och allvar. Här kommer några tips:

* Våra största problem är just nu sorkar som äter upp rötterna på äppelträden. Förhoppningsvis ska dyra fällor hjälpa till. Alla nya träd ska ha en nätbur runt rötterna.

* Råttor och möss har vi också, eftersom vi har höns. Vi använder gift eftersom ingen råtta har fastnat i de 6-7 olika typer av fällor av vi använt. Men nu efter några år med gift är det dags att försöka hitta en annan lösning, det finns resistenta råttor i närheten. Katt är en bra musfångare.

* Skator är bra för gården eftersom de varnar när det kommer rovdjur. Kajor och kråkor är inte så roliga, men rovfåglar håller dem borta. Så bygg bon för rovfåglar. Man kan också ha en rovfågelsdrake på pinne som man flyttar runt. Men det är nog svårt att bli av med kajorna på Uppsalaslätten... Det finns också skyddsjakt. Vår hönsgård är säker även för skator och kråkor, dvs de är inte så intresserade av att vara där.

* Fästingar får man bort genom att döda alla värddjur: hare och rådjur är de absolut största. Be jägarna runt omkring er gård att skjuta av alla djur.

* Flugor får man bort genom att ta bort all gödsel eller saker som flugor gillar. Vi har tidvis massor med flugor men myggnät gör att det finns väldigt få inomhus.


Som kretslopp skriver får man försöka lära sig leva med dessa varelser och minska skadorna så mycket det är möjligt. Det är i alla fall vår strategi.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #3 skrivet: 20 aug-17 kl 19:55 »
Jag har lite svårt för det där med att vi har lika berättigande. Om det är jobbigt att slå fötterna i tröskeln så tar jag bort den, inte river jag huset.

I mitt hus har flugor inget berättigande och på min gård gäller detsamma för råttor. Sedan är det svårt att helt få bort flugorna, men det är en annan sak.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #4 skrivet: 20 aug-17 kl 20:01 »
Tack, Toll och Själv är bäste dräng, för seriösa svar!  Gift är inte aktuellt för oss, eftersom vi sedan länge har katter, men 6 stackars katter kan inte göra mycket åt de mängder med smågnagare som finns både i åkern och inomhus.  Värst är råttorna, och visst tar katterna någon av dem då och då (då blir det full fart mitt i natten, ty även hundarna hjälper till när alla katterna gemensamt tar död på en stor råtta, de ÄR duktiga!)  Så länge råttorna äter lite av djurens mat går det väl an, trots smittrisken, men när de ger sig på och äter på våra husdjur, då är det KRIG!!!

Någon har hackat ögonen ur våra lamm i år, och kajorna är mest misstänkta för det.  Så det är inte en liten störning, det är ett riktigt problem.  Vi har funderat över metrev över vinterfållan, för vi har hört att fåglarna inte gillar att stöta i något de inte ser.  Men allt sånt drabbar även småfåglarna, som ju tar flugor och mygg, vilket vi uppskattar mycket.  Rovfågelattrapp är lika omöjligt av samma anledning.

De åtta örnarna som flugit över marken hela sommaren lär väl bli fler nästa år, och örnar tar också lamm.  Detta tänker i varje fall jag inte stillatigande åse, utan försöka skrämma eller mota bort dessa luftburna rovdjur.

De arter och grupper jag nämnde är de som vållade mest problem här denna sommar.  Inte behöver de bort helt och hållet, men jag hoppas på fler idéer om vad vi kan göra inför nästa säsong för att minska skadeverkningarna.  De riktigt dyra lösningarna är onåbara för oss.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #5 skrivet: 20 aug-17 kl 20:45 »
Jag har satt upp ett halvdussin vindsnurror.
Dessa verkar ha stört bort sorkarna som inte gillar vibrationerna, det verkar även som vår trastar inte gillar läget heller då vi fick behålla både jordgubbar och vinbär.  :o

Rovfåglarna som knyckte höns för oss innebar att madammerna fick ett nättak över utegården, dessa skall byggas ut allteftersom för att ge dom en trevligare miljö och inte en öken.

Sedan gäller det som vanligt om att försöka hitta lösningar på de problem som uppstår.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #6 skrivet: 20 aug-17 kl 22:18 »
Blåsippan, har du inte korp hos dig? Här finns det gott om dem, och de kallas inte dödens barnmorskor för intet. Vi fick sluta med att låta fåren lamma ute för de hackade ut ögonen på lammen. Och det gick ju inte att sitta och vakta med bössan hela lamningsperioden.

Örnen kan ju ta både små och lite större lamm. Ja, den kan ju ta får också om den är riktigt sugen. Men den är det lite kinkigt att försöka ta bort, vare sig med ett skott eller att störa den vid sitt bo om den häckar i närheten. Men den syns ju rätt bra i alla fall, och de är inte som många som kråkfåglarna fast det finns gott om dem i Uppland. Det brukar bara röra sig om ett enstaka lamm också.

Jag testade med metrev över dammen här förra året. Hägern envisades med att äta upp fiskarna. Det fungerade bra, hägern höll sig borta och alla mindre fåglar flög som vanligt där. De styr ju lite bättre, och jag hade en halvmeter mellan linorna. I år är både linor och fisk borta, för ungarna fastnade i linorna när de åkte skridskor ::) , och jag vill hellre ha grodor och ödlor i dammen...

Mössen står i jämvikt med våra katter, och jag försöker täta de hål i huset eller uthus där de kan komma in och ställa till med problem. Råttor har lite svårt att komma hit, det krävs ett riktigt råttår för att de skall vandra så långt, men ett år dök de upp. Då gäller det att vara snabb innan de blir för många.

Skatorna lever vi oftast i harmoni med, men ett år när de födde upp ouppfostrade slynglar så förstod de vinken först efter att två stycken hängde i ett träd. Som du säger, att de tar ens mat går an, men när de tar djuren, då  >:D

andtol

  • Gäst

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #8 skrivet: 21 aug-17 kl 17:08 »
Tack för kreativa svar, precis vad jag hoppades när jag startade tråden!   :) :)

Nej, man kan inte stå och vakta hela tiden.  Vi måste ha något som fungerar även när vi inte är där.  Vindsnurra verkar kul.  Vi planerar ändå en. Vlken typ har ni, skogsvilde, den som funkade även mot sork?

Nät över hela rasthagen blir svårt.  Men nu ska vi verkligen skaffa metrev och testa!

Ja, vi har korp också, men bara två par såvitt vi kunnat se.  Problemet med korp är att de är ännu intelligentare än de andra kråkfåglarna!  Såvitt vi vet tar kråkfåglar även småfåglarnas ägg, vilket ju gör dessa flugfångare färre.  Vi matar småfåglar på vintern i burar av kompostnät, och har satt upp ett halvdussin holkar.  Flera planeras!  De sjunger ju trevligt också.   :-[

De örnar vi har sett är inte av den allra största sorten, men ändå!  (Nej, jag talar inte om vilken sort, för det finns ju bilburna äggrövare.)

Kul att metrev funkar även som skydd åt fiskarna i dammen!  Damm ska vi anlägga, men inte än på flera år.  Jag har funderat mycket över hur vi ska skydda fiskarna mot fåglar.

Råttorna är just nu bara två, men vi väntar en invasion när grannarna har skördat sin spannmål.

Aha, två skator upphängda i ett träd kan förklara för de övriga hur reglerna är.  Måste det vara riktiga skator, eller går det med atrapper?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #9 skrivet: 21 aug-17 kl 20:43 »
Kajor är relativt harmlösa vad gäller att ge sig på boskap, de äter utav redan döda djur men ger sig sällan på levande större däggdjur, mest troligt som gett sig på lamm är korpar som är utpräglade på att döda djur särskilt lamm, rådjurskid och andra mindre djur och dess ungar, särskilt genom att picka dem i ögonen.

Kråkor har även dem börjat ge sig på mindre djur och ungar genom att picka dem i ögonen.

Enda sättet att motverka detta problem är att skjuta dem dels för att de är ett oönskat beteende men också för att dem snabbt lär ut detta till sina artfränder.

Beroende på vart i Uppland ni bor så kan jag erbjuda mig att komma och jaga lite kråkfågel om vi kan komma överens, det handlar främst om att fåglarna lär sig att det är farligt på gården.

Vad gäller råttor så finns det saker man kan göra.
1. begränsa tillgången på deras mat.
2. begränsa tillgången på gömställen.
3. om ni lyckas fånga en råtta och dödar den så kan ni skålla pälsen med en tändare eller liknande så det osar bränt och sen lägga ut den där råttorna rör sig, då kan de få för sig att flytta då får för sig att det är fara å färde (tips givet av en gammal farbror med erfarenhet från 20-30 talet)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #10 skrivet: 21 aug-17 kl 23:37 »

Ja, vi har korp också, men bara två par såvitt vi kunnat se.  Problemet med korp är att de är ännu intelligentare än de andra kråkfåglarna!

De örnar vi har sett är inte av den allra största sorten, men ändå!

Råttorna är just nu bara två, men vi väntar en invasion när grannarna har skördat sin spannmål.

Aha, två skator upphängda i ett träd kan förklara för de övriga hur reglerna är.  Måste det vara riktiga skator, eller går det med atrapper?

Här trodde jag att det bara fanns två, kanske tre par korpar. Innan de tog mina lamm så var jag blåögt positiv till de intelligenta fåglarna, och trodde de var rätt sällsynta för de hade ju blivit fredade. Men en dag nödslaktade jag en tacka och var tvungen att åka till staden precis efter och var borta några timmar. När jag kom hem igen så lyfte en enorm mängd korpar från kroppen, så här finns det många fler än man ser.

Det är den mindre örnen som är den vassa.

Ta råttorna när de är få, sedan blir det jobbigare. Ser jag några här så fixar jag burfällor fort och så blir det nog även lite vakjakt med 22an, även om jag normalt har svårt att motivera mig att jaga.

Jag kan ju ha haft tur och råkat skjuta den skyldige, men jag tror att de är så pass smarta att de drar öronen åt sig när det blir farligt. Och de ser skillnad på attrapp och en flockmedlem. De känner ju igen varandra även om jag inte ser skillnad på dem. Jag hade en granne som studerade skator, och de har ett invecklat socialt liv.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #11 skrivet: 22 aug-17 kl 07:13 »
Sådana korpar måste skjutas, och får skjutas.

andtol

  • Gäst
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #12 skrivet: 22 aug-17 kl 09:04 »
Råttorna är just nu bara två, men vi väntar en invasion när grannarna har skördat sin spannmål.

Se man en råtta finns det minst 20 till... :)

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #13 skrivet: 24 aug-17 kl 14:26 »
Ja, nu är det åter prassel av ganska stora djur i svåråtkomliga skrymslen!  Men så går grannarnas sädestorkar också!  ;)

Vi har inte haft så bra effekt av burfällor.  Era erfarenheter?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #14 skrivet: 24 aug-17 kl 16:56 »
Framförallt råttor är knepiga att fånga burfällor.

Behöver ni hjälp med skyddsjakt på kråkor och korpar?
Se mitt tidigare erbjudande.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Bekämpning av olika sorters djur
« Svar #15 skrivet: 24 aug-17 kl 19:48 »
Ta hjälp av en iller med råttproblemen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 4 användare
javill, xaelanar, sayerbýr, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser