Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dra el från lampan till badrumsfläkten?  (läst 11294 gånger)

KorvGrisen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
Dra el från lampan till badrumsfläkten?
« skrivet: 25 mar-15 kl 12:10 »
Jag tänkte sätta in en badrumsfläkt i befintlig ventilationsrör som finns i taket. Kan man dra el från taklampan som är i närheten och att fläkten går igång och stängs av i samband med att lampan gör det eller är detta olagligt?

Jag ska låta en elektriker göra jobbet men tänkte kolla hur man får göra så jag vet på ett ungefär vad kostnaden kommer att bli. :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dra el från lampan till badrumsfläkten?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-15 kl 12:16 »
Det borde gå bra, förutsatt att det finns en bra väg att gå med kabeln. Är det bara öppet tak emellan ser jag inga problem.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dra el från lampan till badrumsfläkten?
« Svar #2 skrivet: 25 mar-15 kl 14:09 »
En sak som möjligen kan krångla till det är om fläkten är av s k klass 1-utförande (dvs att den skall skyddsjordas), men skyddsjord finns inte framdragen till taklampan. I så fall måste man dra fram skyddsjord hela vägen från elcentralen och dit, vilket är ganska lätt och snabbt gjort om det är enledare i rör men mer omständligt om det är utanpåliggande kabel på väggarna.

Är fläkten däremot i klass 2 (förstärkt isolering / dubbel isolering, en sådan apparat varken behöver eller får skyddsjordas, och är märkt med "dubbelkvadrat" på typskylten) så är det absolut inga problem.  Det kan alltså löna sig att köpa en fläkt i klass 2-utförande även om den är dyrare.

 

xlab

  • Gäst
SV: Dra el från lampan till badrumsfläkten?
« Svar #3 skrivet: 18 apr-15 kl 22:58 »
Dra inte elen självi bad. om det blir jordfel och det inte finns jfb så kan det bli mkt otrevligt.

Lollofina

  • Inlägg: 9
    • Dalsland
SV: Dra el från lampan till badrumsfläkten?
« Svar #4 skrivet: 28 apr-15 kl 17:45 »
Torbjörn har en poäng... Men det är så att fläkten skall ej styras av ljuset.. fläkten har ett eget liv! Det finns fläktar som känner av fuktigheten i rummet,och sköter sig själva.  Belysning och ventilation är två skilda saker.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Dra el från lampan till badrumsfläkten?
« Svar #5 skrivet: 28 apr-15 kl 18:13 »
Dom där fuktkännande fläktarna är ju inget att ha! Funkar ett tag och sen när dom vill. Om man ska ha dom på toa så är det bättre att koppla dom på lyset.Är man kass i magen så vädras odören ut även om fukthalten är rätt och om man glömmer stänga av lyset så hörs det.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Dra el från lampan till badrumsfläkten?
« Svar #6 skrivet: 29 apr-15 kl 10:37 »
Dom där fuktkännande fläktarna är ju inget att ha! Funkar ett tag och sen när dom vill.

Nja. Håller inte med dig där.
Eller så har du haft otur och jag tur...

Installerade en fuktstyrd PAX för 11 år sen. Den startar fortfarande på högvarv när man duschat och går sedan en stund helt beroende på fuktläget. Därefter ner på lågvarv. Lite intrimning precis i början men sen har det stått sig perfekt. (annars brukar allt jag har gå sönder eller krångla)

Mvh /M

 

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Dra el från lampan till badrumsfläkten?
« Svar #7 skrivet: 29 apr-15 kl 10:57 »
Dom där fuktkännande fläktarna är ju inget att ha! Funkar ett tag och sen när dom vill. Om man ska ha dom på toa så är det bättre att koppla dom på lyset.Är man kass i magen så vädras odören ut även om fukthalten är rätt och om man glömmer stänga av lyset så hörs det.

Jag tycker fuktstyrda fläktar funkar jättebra. Vi renoverade badrummet och toaletten för drygt ett år sedan. I badrummet (dusch och tvättstuga) satte vi en fuktstyrd PAX-fläkt och den funkar kanon, den går på när man duschar och kör sedan en stund. Går även att ställa känsligheten på den. På toaletten satte vi också in en PAX-fläkt men den sätter man på med en knapp (en egen knapp, så det går att ha lyset släckt men fläkten på).
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser