Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolerings funderingar  (läst 1357 gånger)

Nuräckärä

  • Inlägg: 1
Isolerings funderingar
« skrivet: 10 mar-15 kl 16:46 »
Har en stuga utan el som jag tänkte göra iordning för åretruntboende.
Den kommer att stå kall de perioder jag jobbar eller ute på annat. Min fundering är hur mycket man vågar isolera utan att riskera möggel och vilken typ av isolering som är att föredra?
Isoleringen idag består av sågspån både på vind och i golv.
Som det är nu så får man elda i princip hela tiden för att hålla värmen vid -10. Det är iofs en gammal öppen spis, men kommer att installera en braskamin i den längre fram för att förbättra effekten.
Idag står stugan på plintar, men kommer att gjuta en torpargrund för att minska kalldraget underifrån.
Min önskan är att kunna sova i 8 timmar i sträck utan att behöva kliva upp och skyffla in mera ved. :)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Isolerings funderingar
« Svar #1 skrivet: 10 mar-15 kl 19:57 »
Vill man slippa mögel så är det bättre att behålla plintarna och ha bra luftväxling under trossbotten. Se istället till att trossbotten i sig är vindtät så att det inte kan dra kallt genom den.  Vad du än har för isolering i trossbotten, så var noga med att den fyller ut ända upp till golvplankorna, så det inte kan bli något luftdrag däremellan.
Se också till att det är vindtätt där trossbotten ansluter till väggarna.

Hur är väggarna gjorda? Är det regelväggar med någon slags isolering i, eller är det timmer?

Tänk på att moderna sorters fiberisolering, lösull mm har många gånger bättre isolerande förmåga än sågspån.

Jag skulle tro att en modern kamin gör betydligt större nytta för att få bra värme i stugan, då slipper du ju problemet med kalldrag genom skorstenen sedan brasan i öppenspisen har brunnit ut.

 

xlab

  • Gäst
SV: Isolerings funderingar
« Svar #2 skrivet: 18 apr-15 kl 23:04 »
Jag rek att du isol så du får 195 mm sen målar med ThermoGaia som är en energispar färg, då får du en teoretisk isol på 195mm +50mm för varje skit du målar (dvs inomhus +50 mm, utomhus +50 tillsammans +100mm)sen införskaffar en luftsolfångare från solarventi som hjälper till med ventiltionen.
När du isol INGEN ÅNGSPÄRR!!!

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Isolerings funderingar
« Svar #3 skrivet: 19 apr-15 kl 09:36 »
Och jag rekommenderar att googla på orden ThermoGaia  Termoskydd Ny teknik villaägarna och skaffa dig en uppfattning av produkte
Ordet teoretisk skall åxå jämföras med ordet praktisk, ord som bevisat och oberoende är åxå bra.

Sedan kan du ta till dig rekommendationer.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Isolerings funderingar
« Svar #4 skrivet: 19 apr-15 kl 21:41 »
Titta efter hur stugan är byggd.
Det går att täta väldigt mycket med enkla åtgärder. Är det springor så kan man dreva dom och slå på en extra tätlist/bräda.
Är det stockväggar så drevar man och monterar en diffusionsöppen vindpapp under panelen.

Skulle det vara en modernare stuga med fackverksväggar och glasfiberisolering så är tipset att byta ut den mot en mer bestående isolering som är skadedjurssäker.
Och vindpappa innan du drar på panel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

staffanhelmer

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Isolerings funderingar
« Svar #5 skrivet: 08 maj-15 kl 17:50 »
jag vet inte hur långt du kommit i dina isoleringsgörande. Det jag tycker du ska tänka på är (som du skriver-ska stå oeldat/kallt-): fuktvandringen mellan insida och utsida. Det är nämligen så att om du lämnar huset kallt, kan det uppstå fuktvandring utifrån och in, huset kan alltså vara kallar inne än ute. Tänk på detta i samband med det traditoinella sättet att isolera med fuktspärr, (från insidan - den varma sidan)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare (1 dolda)
Mortsreka

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser