Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den gamla fäbovallen...........som kan bli min  (läst 11897 gånger)

Hasse

  • Gäst
Re:Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #40 skrivet: 29 dec-07 kl 23:22 »
Ny Teknik har en artikel om elverk:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article57585.ece

Där finns också en länk till Energimyndigheten.

Generellt sett så är bensinverk billigare, lättare, dyrare i drift och kortare livslängd. Dieselverk dyrare, tyngre, billigare i drift och längre livslängd.

Fråga hantverkarna hur stor effekt de behöver till sina maskiner. Förresten kanske de har egen erfarenhet av elverk?

Hasse

  • Gäst
Re:Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #41 skrivet: 29 dec-07 kl 23:30 »
En sak att tänka på är kanske att en dieselmotor väsnas mycket mer. Det ljudet vill du nog inte ha där ute i stillheten. Då rekommenderar jag Hondas elverk modell EU. Flera storlekar, ganska tysta,  bränslesnåla för att vara bensinare och man kan koppla ihop två stycken för högre effekt om det behövs.

http://www.hondapower.se/?id=1046
« Senast ändrad: 29 dec-07 kl 23:30 av Hasse »

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #42 skrivet: 30 dec-07 kl 18:20 »
Vad härligt det verkar Marita! Hade inte sett denna tråd tidigare och sommarbilderna från din fäbod är ju helt underbara!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Olofssonskan

  • Inlägg: 241
    • Härjedalen
SV: Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #43 skrivet: 20 sep-09 kl 18:43 »
Long time.....
Tänkte att det kunde vara av intresse att uppdatera tråden med vad som hänt sedan mitt köp. Kan ju kanske vara kul...

Förra sommaren slet jag som ett djur. Timmerskalet som aldrig varit i bruk revs. Allt som kunde tas till vara sparades för återanvändning. Takplåten, takstolar, fönster, dörrar, panelen i innertak, golvplank etc. Tyvärr så var ju själva timmerskalet ej brukbart. Alldeles för skevt, vind och vridet. Ny stomme beställdes.

Det fanns en mycket gammal grund som jag tog fram. Sågade bland annat ner två stora granar som stod mitt i. Räknade årsringarna och dessa var över 75 år gamla. Då kan man fundera på hur länge sen det är som det stod ett hus på den grunden. Nåväl, jag grävde bort massan som var i själva grunden. Mycket sten och jord men oxå väldigt mycket bråte. Glasflaskor, plåthinkar och t.o.m en gammal järnspis som var sönderslagen. Hittade även rester av gamla kängor vars sulor var sammanfogade av tränubb. Undrar hur dom kängorna såg ut när dom var i användbart skick.
När massan i grunden var avlägsnad så var det dax att se till så den blev användbar. Grunden kompletterades med gråsten och murbruk.
Fick besök en dag och här ser ni hur grunden ser ut när den var i princip klar.

http://img44.imageshack.us/i/20080907jgarmn.jpg/

Det var så långt jag hann förra sommaren. Allt tar verkligen mycket längre tid än vad man tror  ::)

I vintras så körde jag upp den nya stommen med skoter på snön. Det tog några vändor men det gick bra och vid påsktid så sattes den upp. Detta tog 2 (!!!) dar. Himla kul att se yrkesmän utöva sitt kall  :)

De gamla takstolarna som jag tagit till vara och tagit isär sattes ihop och modifierades till måtten på den nya stommen. och baxades upp. Så stod det nya huset tills snön försvunnit och det gick att ta sig dit med 4-hjuling. Råspont på takstolarna spikades på och takpapp lades den 6 juni. Dagen efter var det fullt snöfall när vi satte dit innertaket. Snöflingor stora som dasslock singlade ner från skyn.

Senare skruvades den gamla plåten på plats, syllen ströks med tjära och fasaden sprutades med järnvitriol uppblandat med kopparvitriol. Nu i efterhand kan jag säga att det blev jättebra. Huset smälter in i omgivningen så snyggt. Syns tyvärr inte på bifogad bild då det tar ett tag innan färgen 'tar'. Jag har isolerad taket med gullfiber och jag kan ju direkt säga att det är inte mitt favoritjobb :-X

http://img29.imageshack.us/i/vallentjradsyllochplt.jpg/

Sen har det tillkommit fönster och dörr. Vedspis har jag fått av en bekant men det finns inte golv, skorsten, eller innerväggar än. Tids nog så blir mitt lilla otillgängliga hus beboligt men det kommer att dröja länge än.......

Den stora verandan är inte påbörjad liksom utedasset. Mycket är kvar att göra men jag har kommit en bit på väg även om det tar lång tid. Det är i alla fall mitt och det känns jättehärligt  :-[







Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #44 skrivet: 20 sep-09 kl 18:58 »
Ja, vad roligt med en uppdatering! Har undrat hur det har gått. Tycker du har hunnit långt ändå. Speciellt som det verkar vara lite svårtillgängligt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Olofssonskan

  • Inlägg: 241
    • Härjedalen
SV: Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #45 skrivet: 20 sep-09 kl 19:43 »
Kul att någon kommer ihåg  ;D
Jo, det är ju minst sagt otillgängligt. 4 kilometer till farbar väg är ju en bit.
Den 7:e juni när det snöade så såg det ut så här.

http://img36.imageshack.us/i/vallen7ejuni09.jpg/

Det jag kan tycka som är lite otäckt är att det åtminstone vid 2 olika tillfällen i sommar har varit björn utanför dörren. Har tidigare haft inte så angenäma möten med dessa varelser.

Jag har oxå satt upp saltsten till älgarna som verkar vara en hit. Kommer att bli magiskt att från verandan titta på skogens konung.

Har införskaffat massor med grejor till min vall som ligger och väntar på att tas i bruk. Fårskinnsfällar, fotogenlampor etc etc.
Det ska bli så himla skönt att kunna åka dit, sommar som vinter, och bara vara. Elda i spisen och titta på de gnistrande stjärnorna i månskenet utan påverkan av konstgjorda ljuskällor.
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #46 skrivet: 23 sep-09 kl 23:35 »
Kul att läsa hur det gått för dig. Även jag har väntat på en uppdatering. Det är så spännande att läsa om hur det går och ens egna tankar får näring. Hoppas att allt flyter på bra och att du slipper nära-björnen-kontakt. I mitt område passerar det ibland björn men det är inte så ofta. Varg finns det men jag har inte lyckats se någon än.

Tack för din uppdatering.   :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Egge

  • Inlägg: 93
    • Uppland
SV: Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #47 skrivet: 14 maj-10 kl 22:34 »
Snart kanske det kommer en ny uppdatering :)).. ohhh det är så fint i Härjedalen :).. saknar det verkligen :(.. men nu bor jag bara nåra mil i från :)))). Det kommer ju att bli ett kanonställe :) att komma till!!

hestbak

  • Inlägg: 13
    • Övriga världen
SV: Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #48 skrivet: 11 okt-10 kl 22:56 »
Jag undrar så vart din vall är? Tycker det liknar väldigt mycket Norlindersvallen/Dalsensvallen i Funäsdalen, det är väl Skarvarna?
Berätta gärna mer!
« Senast ändrad: 22 nov-10 kl 23:46 av hestbak »

Olofssonskan

  • Inlägg: 241
    • Härjedalen
SV: Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #49 skrivet: 03 jan-12 kl 02:06 »
Hej alla,
Man kan ju inte beskylla mig för att överösa Er med mina vedermödor. Tänkte bara upplysa om att man numera kan bo på 'vallen'. Det finns solceller om man skulle behöva el. Skorstenen är monterad. Vedspis för värme, matlagning och välbefinnande. Altan som man kan sitta på och fundera på livets möjligheter. Jag har världens rymligaste utedass. Så himla bra allt har blivit så långt. Givetvis är jag inte 'klar' än. Kommer väl aldrig att bli men det känns som om jag har lyckats med det jag ville.

Trots att jag inte är klar så börjar snart ett nytt projekt. Imorgon (idag) skriver jag kontrakt på min nya bostad. En liten gård med 3.5 ha ängsmark. Huset är renoveringsobjekt......men det hör inte hemma här. Får bli en ny tråd. Nån som har höns till salu ?..........
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #50 skrivet: 03 jan-12 kl 05:40 »
Hej, hej!  :D

Kul att du skrev i tråden. Jag har undrat vart du tagit vägen och hur det har gått med fäbovallen.

Grattis till gårdsköpet och starta gärna en renoveringstråd.  :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #51 skrivet: 03 jan-12 kl 10:44 »
gud vad spännande! både gård och fäbodvall!  :D
om du startar en renoveringstråd för gården, så tala om det här! :-)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

ClaesMotKlass

  • Inlägg: 122
    • -
SV: Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #52 skrivet: 03 jan-12 kl 15:19 »
Gör hon detta ensam? Bortsett från hantverkare och besök? Det skulle jag tycka vara jobbigast, i alla fall ensam på en vall.

Ja det finns riktigt mycket björn i härjedalen nu för tiden. I alla fall i skogarna väster om hede där jag varit en del.
alternativ light

 

cman

  • Inlägg: 35
  • Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
SV: Den gamla fäbovallen...........som kan bli min
« Svar #53 skrivet: 07 feb-12 kl 21:37 »
Coolt ställe! Väldigt skönt att läsa att du installerat solceller istället för diesel/bensin- elverk (väl?) ! Hade liksom varit att våldta hela den idylliska naturupplevelsen!
Min Privata blogg: http://energy.compress.to


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 7 användare (1 dolda)
LimJans, xaelanar, ktulo, per.martinsson, Banelinjen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser