Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Möss i huset!  (läst 44984 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Möss i huset!
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:21 »
Av Nicolas fredag den 2 november 2001 - 17.20:  

Hjälp!
Vi har fått möss i hela huset, mest i köket och skafferiet. Har en katt men han räcker inte till!
Hela ladan är full av dom i år (inte en mus förra året). Tacksam för alla tips om vad man kan göra för att bli av med dom... Hörde något om en spann med något i som skulle få dom att hoppa i och drunkna?

Av akka fredag den 2 november 2001 - 20.22:  


Hej Nicolas
Om man vill slippa lägga ut gift är nog fällor det allra bästa, burtypen där man fångar dem levande kan man ibland få både två och tre i på en gång ibland, men kör långt bort när du skall släppa dem, den klassiska musfällemodellen kan även laddas med lite mjöl, som möss älskar, det är viktigt att man försöker låsa in allt annat ätbart tills mössen är borta i t ex en plåtkoffert, gamla mjölkflaskor av plåt eller en tunna även soppåsen bör tömmas på kvällen. Och till sist gäller det att hålla ut till sista mus, de förökar sig med rekordfart, men är man konsekvent ett tag så tar de faktiskt slut. LYCKA TILL!

Av Nicolas lördag den 3 november 2001 - 18.58:  


Har haft en sådan fälla i 2 dagar nu och tagit 2 möss! Katten tog en i skafferiet ikväll också  Hoppas antalet börjar minska...

Av Daniel söndag den 4 november 2001 - 22.35:  


Min erfarenhet är att möss förr eller senare kommer tillbaka där det en gång har varit möss, oavsett om man dödar eller fångar dem och släpper ut dem långt borta. Kanske är det doftspår som leder nya möss dit. Den enda effektiva och samtidigt fredligaste vägen är att med 100-procentig nit uppleta och täta alla hål där mössen kan komma in. Det hjälper faktiskt jättebra, hur enkelt det än låter!

Av Nicolas måndag den 5 november 2001 - 06.41:  


Mycket troligt... Är nu uppe i 7 möss totalt fångade på bara några dagar! Skall nog leta hål  

Av Halvarsgården måndag den 5 november 2001 - 18.08:  


Vi är precis på gång att flytta in i ett hus som gud glömt. Där finns gott om råttor stora som förvuxna möss...(hehe).
Vi har hört att man skall agna fällorna i minst tre dagar innan man spänner dem. Sen se till att fällorna är fastbundna så de inte dras iväg. Gärna instoppade i ett rör så inte katten skadar sig och med spikar islagna underifrån så att råttisarna verkligen kolar.

Av Carina tisdag den 6 november 2001 - 12.02:  


Min katt är jätteduktig och har tagit fem möss i sovrummet de senaste veckorna. Musen som höll till i skafferiet tog vi en fälla till.
Den hade säkert kommit in genom ventilen i skafferiet och nu har jag minskat öppningen på den så jag hoppas att det inte kommer in fler den vägen i alla fall.
I gamla hus är det enl min uppfattning oerhört svårt om inte omöjligt att lyckas lokalisera och täta alla ställen där möss kan leta sig in.

Hade jag bara haft möss inne hade jag varit tacksam.
Häromdagen hittade jag en duktigt uppretad huggorm i sovrummet. Det var inte lika kul kan jag lova!  

Av Sven Bergersjö tisdag den 6 november 2001 - 13.14:  


Klaga inte Carina, ormar äter möss...  

Av Nicolas tisdag den 6 november 2001 - 15.16:  


Plötsligt kändes mitt musproblem inte så allvarligt... Sovrummet... Brrrrr!  

Av tg tisdag den 6 november 2001 - 19.28:  


Vippfälla, d.v.s en vippbräda ovanför en spann
med vatten och litet glykol i, är mycket
effektivt, men......
Tyvärr, det strider mot djurskyddslagen1

Av Nicolas onsdag den 7 november 2001 - 06.10:  


Något underligt har hänt de två sista dagarna. Mössen i fällan är döda när jag skall hämta dom på morgonen. Inte en aning vad som hänt... Kanske för kallt i ladan?


matilda

  • Inlägg: 16
    • matildas.net
Re:Möss i huset!
« Svar #1 skrivet: 02 okt-03 kl 10:12 »
vi har tydligen problem på vår skola på vintrarna med att möss kommer in i byggnaderna(skolan ligger nära skogen).
på ett möte om det så var det en lärare som sa något om att LÖK inte är speciellt uppskattat hos möss. Stämmer verkligen detta? och är det vitlök eller vanlig gullök eller kanske rödlök?

Är det någon som vet något om detta?

Personligen tycker jag inte om att döda mössen/råttor i fällor.
Det här med lök vore ju verkligen en hit om det är sant!

är tacksam för svar!

BuDDHa

  • Gäst
Re:Möss i huset!
« Svar #2 skrivet: 23 okt-03 kl 10:19 »
Mössen har aldrig rört min lök men den har å andra sidan inte hindrat dom att gå på det som finns sidan om.. Så enligt min erfarenhet så gillar mössen inte lök men den hindrar dom inte!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Möss i huset!
« Svar #3 skrivet: 20 jan-04 kl 13:06 »
Mina möss i skafferiet ÄTER lök  :) Men vitlöken låter dom bli..... Jag tror mest på att hålla undan allt ätbart. Sen vi skaffade burkar och plåtlådor till allt så har mössen nästan försvunnit helt. Bara lite prassel i väggen men inga lortar eller knaper i skåpen längre.

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Möss i huset!
« Svar #4 skrivet: 21 jan-04 kl 21:51 »
"Mina" möss äter också lök om det inte finns annat att välja på i matväg. Men på ett sätt uppskattar jag mössen - där mössen trivs finns det i alla fall inte råttor har jag hört. Och då kan man ju skatta sig lycklig så länge man har ett gäng möss hemma!  ;) (Därmed inte sagt att jag medvetet övergöder dem).
« Senast ändrad: 21 jan-04 kl 21:53 av hanne »

Annika M

  • Inlägg: 69
    • Småland
Re:Möss i huset!
« Svar #5 skrivet: 23 jan-04 kl 15:30 »
Fick tips av en som har några gamla veteranbilar stående.
De vill inte att bilarna ska bli invaderade av möss och lägger därför in ENRIS i dem.
Det ska tydligen vara mycket effektivt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Möss i huset!
« Svar #6 skrivet: 23 jan-04 kl 20:18 »
Om man håller på och bygger så har jag hört att man kan strö lite fin sand i isoleringen. Möss uppfattar sand som stor rasrisk och undviker det.

Fast, det hjälper ju inte i skafferiet förstås :-)

 

Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:Möss i huset!
« Svar #7 skrivet: 07 feb-04 kl 13:56 »
Hur kan man få in en huggorm i huset var dörren öppen en hel vecka eller?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Möss i huset!
« Svar #8 skrivet: 07 feb-04 kl 14:31 »
Ursäkta en gammal herpetolog. Men det tar inte en vecka för en huggorm att slingra över en tröskel  :D

Neiklot

  • Gäst
Re:Möss i huset!
« Svar #9 skrivet: 07 feb-04 kl 17:42 »

Av Nicolas onsdag den 7 november 2001 - 06.10:  


Något underligt har hänt de två sista dagarna. Mössen i fällan är döda när jag skall hämta dom på morgonen. Inte en aning vad som hänt... Kanske för kallt i ladan?


Stress!

Stress är burfällornas nackdel.
Djuren stressas till döds.

Eller dödar dom varandra.
Det ena värre än det andra..  :-\
« Senast ändrad: 30 sep-04 kl 21:48 av Neiklot »

BuDDHa

  • Gäst
Re:Möss i huset!
« Svar #10 skrivet: 10 feb-04 kl 10:19 »
jag fattar inte problemet.. Är man inte kattallergiker så är dom universums bästa musfällor, en duktig kisse håller jävligt rent på möss!!

nimbra

  • Gäst
Re:Möss i huset!
« Svar #11 skrivet: 01 apr-04 kl 22:07 »
Jag kan bara hålla med Annika M, enris är det som gäller.

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
Re:Möss i huset!
« Svar #12 skrivet: 30 sep-04 kl 15:04 »
Jag tycker att det låter bra mycket bättre med sand, katter och enris än bur- och spikfällor. Varför ska vi ta kål på dem när det finns sätt att hålla dem borta? Onödigt förfarande. Det är ju inte så att vi äter upp dem sedan, vi gnager inte ens på dem. Därför har man katt. Enriset har vi testat kring min pappas hus på landet, och det fungerar alldeles utmärkt. I kombination med att mössen inomhus också tas omhand om, naturligtvis. Dessförinnan hade vi råttfällor, råttgift -  och möss & musbajs i mängder. Men riset hjälper. Enris + katt = musfritt skafferi.

Jag är fascinerad av att de verkligen äter allting. Mitt gigantiska stearinljus som stod i källaren ser numer ut som ett vattenfall (muskonst! man kan ju fundera över hur gott det är att äta stearin hmm.). Överlevare av första klass, alltså.
« Senast ändrad: 30 sep-04 kl 15:05 av elijah »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Möss i huset!
« Svar #13 skrivet: 30 sep-04 kl 20:29 »
Något som jag har funnit vara effektivt är malört. Jag lägger kvistar lite här o där. Fungerar på spiflugor också, om man hänger en kvist i fönstret, då undviker de att flyga in.

En annan sak som är definitivt säker är iller. Superbra. Räcker med att de känner doften i och runt husen. Då går de inte ens dit om du lägger ut bästa osten som lockbete  ;D

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Möss i huset!
« Svar #14 skrivet: 30 sep-04 kl 21:44 »
Himmel, vad kloka ni är! Enriset ska jag tipsa brorsan om omedelbums! Han är ju lite ängslig för sina bilars överlevnad under vinterhalvåret.

Här hemma jobbar hushållstigrarna för fullt för att hålla huset musfritt - och oj, vilket bra jobb de gör! Inte den minsta lilla yttring av mus på de år katterna har bott här, och då snackar vi om ett mer än otätt hus mitt ute i spenaten.  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

karljohansson

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Möss i huset!
« Svar #15 skrivet: 16 aug-11 kl 12:02 »
Jag tycker så illa om att tömma fällor att jag använder ultraljudskrämmor. De funkar bra mot möss även om de tar ett tag innan de försvinner helt men sedan har de inte kommit tillbaka till mitt hus.. http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/musskramma-dubbelpack

Yashica

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
SV: Möss i huset!
« Svar #16 skrivet: 16 aug-11 kl 22:35 »
Jag har oxå hört mig för om såna ultraljudsapparater, då jag haft problem med "vintermöss" Enligt den info jag fick då, var det viktigt att placera dem så att vågorna täcker in tex hela nedervåningen o inte studsar mot ex väggar, för då verkar apparaten bara i det rum den är placerad
Sånt kan ju vara svårt att testa sig fram till tänker jag o en apparat i vart rum blir väl dyrt

Jag har testat enris, vitlök, timjan, parfym o inget av det skrämde väck mina möss, som då rumsterade i köksskåpen Inte förrän jag tätade springorna i botten på skåpet, men då flyttade de ut i resten av huset, där de tillbringade hela den vintern

Nu har jag bur o i den fångade jag i våras den mus som förra vintern bodde inne i väggen Eftersom det var sent på kvällen, ville jag inte åka ut i skogen, så jag släppte den bakom uthuset
Dagen efter låg den död, på rygg, i min toffel!!!
Den har alltså gjort sig omaket att ta sig in i huset igen, för att lägga sig att självdö på ett ställe där jag omöjligt kunde undvika att hitta den
Vad beror ett sådant beteende på??? Långtgående självmordstankar? Hämnd?

enetkarin

  • Inlägg: 200
  • Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Möss i huset!
« Svar #17 skrivet: 16 aug-11 kl 22:53 »
Jag har en ultraljuds/elektronisk musskrämma sen december förra året ... Och den fungerar bra här ... Fick in en mus i vintras när strömmen var borta ett tag , den fick jag ta med fälla och en som katten släpade in nu i somras ... Har en på bottenvåningen ...

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Möss i huset!
« Svar #18 skrivet: 16 aug-11 kl 23:02 »
Så många katter som det finns på katthemmen som skulle bli överlyckliga över att få bo på dessa "mus" gårdar !
Jag har 5 katter som jagar allt möss orm gigantiska råttor som dom lägger på gräsmattan  ::)
Dom äter inte gigantråttorna men sorkar möss mm mm käkar dom upp allt på , inga spår finns kvar .
Jag började med en katt men upptäckte att det inte räkte skaffade en till osv tills jag hittade ett antal som höll rent .
Dom kostar inget i foder , tjocka o feta på det dom jagar själva o är varma att sova med i sängen  :D kan det bli bättre !? ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Möss i huset!
« Svar #19 skrivet: 16 aug-11 kl 23:52 »
Å vi har två hundar o två katter o en tupp som fångar möss. De ni.  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser