Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grismat från butikssvinn?  (läst 19225 gånger)

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #20 skrivet: 21 apr-12 kl 11:10 »
     Har dom sista åren sett fler o fler Vildsvins spår vid  komunens sopptipp Vad tror ni Dom äter  ?         det är väl i så fall en stor smitto risk med allt det blandade kompost avfallet  som legat  där ..  om några grisar i hemmen skulle få några små rester kan vel inte vara nån stor smittrisk ?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #21 skrivet: 21 apr-12 kl 11:13 »
Jag förstår verkligen inte varför det skulle vara fel att utfodra ett djur med en artfrände. Jag har många gånger matat höns med kycklingrester. Det kanske är off topic, men om någon orkar får någon gärna förklara.

Galna kosjukan uppstod på det sättet, till exempel. Och man riskerar föröka upp artspecifika sjukdomar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #22 skrivet: 21 apr-12 kl 11:14 »
Galna kosjukan uppstod på det sättet, till exempel. Och man riskerar föröka upp artspecifika sjukdomar.

Men om man tar bort sjukdomsrisken ur ekvationen?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #23 skrivet: 21 apr-12 kl 11:38 »
Men om man tar bort sjukdomsrisken ur ekvationen?

Om man tar bort problemen med att göra djur till kannibaler är det inga problem kvar. Utöver de tabun vi som människor genom årtusenden skaffat oss, av mycket goda skäl.

Att låta ett djur äta av en artfrände ökar risken för smittspridning enormt. Parasiter, prioner och annat, liksom ansamling av gifter. Det fungerar som en enormt kraftig förstärkare av risker och kan framkalla märkliga sjukdomar i friska besättningar.

Man trodde ett tag att man kunde ta döda kossor och bryta ner dem till de minsta proteinmolekylerna, och sedan använda det för att utfodra andra kossor. Det gick inte, det var så prioner spreds. Galna kosjukan som nämns ovan.

Att äta köttätare är inte problemfritt. Hund och katt. Människa. Men i en del kulturer även gris. En del tabun är inte irrationella.

Att byta djurgrupp kan hjälpa en del. Fisk, däggdjur respektive fågel. Det finns färre sjukdomar som kan överföras då. Att byta till ett annat rike via kompost och odling är bättre.
« Senast ändrad: 21 apr-12 kl 12:16 av sɹǝpuɐ »

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #24 skrivet: 28 apr-12 kl 17:31 »
Att äta gris som fått äta gris som fått äta gris är inget jag skulle göra frivilligt.

PCB, DDT, etc...

Samma med säl. Ingen bra mat längre.
//Lina

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #25 skrivet: 28 apr-12 kl 18:07 »
Hur ofta äter man säl som ätit andra sälar??

Jag minns knappt när jag hade ens engångs-säl på menyn sist.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #26 skrivet: 28 apr-12 kl 18:12 »
Jag tror Skiesabove menade anrikningen av diverse ohälsosamma substanser som inte går ur kretsloppet i första taget.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #27 skrivet: 28 apr-12 kl 18:15 »
Säl är topp-predatorer. De äter fisk som ätit fisk som ätit fisk.

Ja, jag syftar på anrikningen av fettlösliga gifter.

Hur ofta äter man säl som ätit andra sälar??

Jag minns knappt när jag hade ens engångs-säl på menyn sist.
//Lina

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #28 skrivet: 28 apr-12 kl 18:24 »
Om man nu ska återgå till trådstartarens fråga, så handlade det ju mer om att hon var intresserad av att ge sina grisar ett bra liv, och undrade om de mår bra på matrester. Och senare ett förtydligande om att de inte kommer att utfodras med kött. Så, näringsmässigt, är det ok? Smittspridningsmässigt, är det ok? Vilka för och nackdelar finns? Vad bör man tänka på om man har tillgång till matrester?

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #29 skrivet: 28 apr-12 kl 18:36 »
Ger man då inte kött, så blir det alltså sallad och sånt kvar. Grisar är liksom vi inte idisslare utan enkelmagade djur och kan inte tillgodogöra sig sån näring i nån större omfattning. Dom måste ha mer protein, åtminstone om man vill att dom ska växa hyfsat.  men det är ju ett utmärkt tilltugg och tidsfördriv.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #30 skrivet: 28 apr-12 kl 18:43 »
Det blir väl en hel del bröd också.

En kvot på 10:1 är inte svår att uppnå, det klarar de flesta kaninfoder. Lusern har högre kvot än så.

Frågan är ju vad för sorts protein en gris mår bäst av? Vad äter vildsvin?
//Lina

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #31 skrivet: 28 apr-12 kl 19:01 »
Det är just det som är kruxet, att ha ett protein som passar djuret. Vildsvin tar ju gärna mask och smådjur om de kan.
Mina tabeller är tillräckligt gamla för att köttmjöl och fiskmjöl ska stå med som foder till gris, båda ligger runt 620 gram smältbart protein per kg foder.  Soja 400 gr, spannmål runt 80 gr. Rå potatis 6 gr. *köksavfall*, vad dom nu menar med det, ca 40 gr, sämre än ren spannmål alltså.  Luzern finns inte med, men klöver ligger på 20 gr.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #32 skrivet: 28 apr-12 kl 19:52 »
Måste man rata även t ex fisk?  Fågel?  Ägg?  Ost ... 

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #33 skrivet: 28 apr-12 kl 19:54 »
Inget vildsvin bryt sig om näringstabeller. Inget djur i naturen räknar på foderstat, de skaffar sig den. Att de ökar i antal, kan bero på många saker, men mild vinter och gott om bra mat.  Jagas vildsvin, blir nettot för oss människor bra, de "BÖKAR UPP" mindre än de serverar fläsk.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

 

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #34 skrivet: 28 apr-12 kl 22:25 »
(:)
 Det är inte för nöjets skull som  SJV  har förbjudit annemalier i grismat.  Det finns mycket som kan " smitta" mellan olika slags djur och ännu mer som kan smitta inom arterna. Människa och gris ligger dessutom  inte långt från varandra ur smittskyddssynpunkt.
Livsmedelsverket var före SJV med bestämmelser om vad slaktsvin får äta, på goda grunder.
Det kan väl inte vara så embarmeligt svårt, att fatta och ta lärdom av, att svinpest-utbrottet i Stor Brittanen, för några år sedan och som drabbade mycket stora delar av svinuppfödningen där, orsakades av en skolpojkes enda bortslängd men halvätna sandwich.
Det var kokt skinka på den mackan.  Den låg några dagar (två, tror jag det var) i hagen innan grisarna kom dit och under tiden blev det bakterie tillväxt - med numera världskänt resultat. (:)
 
Att vara alternativ trodde jag, inte innebar att man kopplade ur både intellekt och sund rättsuppfattning.
Existens? och andra som försöker stadga upp diskunionen här, i denna tråd, har mitt fulla stöd!  :D 
Att informera om gällande lagar är, anser jag, en av forumets viktiga uppgifter  o:) - och inget som man , kanske av sårad prestige, skall undanbe sig!!!
Kanske någon borde tänka över möjligheten att be om ursäkt?

Jag tror också, att det framgår av mitt exempel ovan, vilket är hämtat ur verkligheten, varför man inte skall utfodra med artfränder!

 Med vanligtvis vänliga hälsningar! / Tt
« Senast ändrad: 28 apr-12 kl 22:34 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Malines här igen

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #35 skrivet: 28 apr-12 kl 23:07 »
Sen kan man ifrågasätta nyttan med att föda upp ett djur som kräver så specifika proteiner till mat överhuvudtaget. En självhushållares ambition borde vara att hushålla med resurser och därför utfodra sina djur med grovfoder. De små mängder matrester som hushållet producerar kan ges till en arbetande hund/katt eller eventuellt en hönsflock. 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #36 skrivet: 29 apr-12 kl 09:04 »
Det hjälpte alltså inte att skinkan var KOKT?

Jag tycker att Strumpa ska ha stort beröm för att vilja ta tillvara bortkastad mat från ett lokalt företag, och för att ha ställt frågan!  Om det är mycket svinn borde ju själva näringen räcka?  Går det att få full koll på varifrån alla råvarorna kommer till Strumpas arbetsplats?  Jag får en sån otäck känsla av att vi här har att göra med de negativa följderna av det idoga transporterandet av levande djur och alla slags produkter härs och tvärs i både Sverige och Europa.

Jag undrar om inte lagen är skriven för att vara enkel att bedöma?  Jag kommer att tänka på förbudet mot att tatuera registreringsnumret på husdjur därför  att det inte  går fort nog att läsa av i ett stort slakteri.  Vi som slaktar hemma har ju full koll på var varje individ är född ...  Och om Strumpa nu kan prata med sina arbetskamrater, kanske hän kan få lika god koll på varifrån exempelvis äggen kommer som används i pannkakan.

Rent biologiska äter grisar och höns ungefär samma sorts mat som vi: blandkost.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #37 skrivet: 29 apr-12 kl 10:13 »
Det hjälpte inte att skinkan var preparerad med koksalt och saltpeter och kokt.  Bakterierna kom till skinkan efter detta, kanske med fågelträck kanske fanns de på marken, kanske en räv eller grävling spritt dem innan mackan låg där. Nej vi vet inte det exakt.  Men att ge kött från fågel, däggdjur och i viss mån fisk till grisar är ett risktagande som är förbjudet.

Att sedan förbudet skulle kunna utformas mer smidigt, kan jag hålla med om.  Det jag är oförstående inför är att man skaffar sig en åsikt, innan man tagit reda på fakta, och dessutom föraktar dem som levererar relevant fakta.

Att grisar i vilt tillstånd äter diverse levande och döda djur bekräftar bara, menar jag, att bakterierna har anpassat sig till detta. Alltså för att bryta smitt-vägen får man avdöda födans bakterier innan grisen får fodret. Men det går inte att avdöda preoner (felveckat protein) som bla leder till galna-ko-sjukan och motsvarande sjukdomar hos andra däggdjur. 

Att själv ge sin egen arbetsgris - inte slaktsvin - hemfångad fisk som kokts och utfodras på ett hygieniskt rätt sätt, borde med mitt synsätt, vara möjligt men är dock förbjudet.  Troligen för att det är lättare att övervaka förbudet om inga undantag finns. '
Definition:  Med arbetsgris avses gris som hålls för att markbereda, eller söka tryffel, alternativt skydda småboskap och vakta gården.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #38 skrivet: 29 apr-12 kl 10:30 »
För att få ett bra ekologiskt och veganskt foder - utan soja - till växande slaktsvin skulle man behöva ge ca 7/10-delar av en krossad eller grovtmalen sädesblandning.  Sädesblandningen består då av vete, korn, havre i lika delar.
De återstående 3/10-delarna skulle bestå av lika delar grovmalda gula ärtor, rapsfrökaka, linfrökaka och hampfrökaka.
Det senare går inta att få tag på. Tillsvidare får man ersätta det med foderjäst.  Givetvis mineralfoder och foderkalk också.

Detta blir dock en ganska dyr kost!

H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Existens?

  • Gäst
SV: Grismat från butikssvinn?
« Svar #39 skrivet: 29 apr-12 kl 10:36 »
För att få ett bra ekologiskt och veganskt foder - utan soja - till växande slaktsvin skulle man behöva ge ca 7/10-delar av en krossad eller grovtmalen sädesblandning.  Sädesblandningen består då av vete, korn, havre i lika delar.
De återstående 3/10-delarna skulle bestå av lika delar grovmalda gula ärtor, rapsfrökaka, linfrökaka och hampfrökaka.
Det senare går inta att få tag på. Tillsvidare får man ersätta det med foderjäst.  Givetvis mineralfoder och foderkalk också.

Detta blir dock en ganska dyr kost!

H/Tt

Fast det är ungefär den blandningen i många färdiga foder numera. Undantaget lin och hampa då.. Ärtor kommer mer och mer för att ersätta sojan, i takt med att det kommer fram odlingssäkrare ärt-sorter.

Vad gäller regler och att dom uppfattas som fyrkantiga, så är det nog tyvärr ett måste för att passa den mänskliga naturen. Finns det undantag och tolkningsmöjligheter, så tolkas det alltid längre och längre, tills man har en galnakosjuka igen.
Frågorna här på forumet visar ju detta fenomen tydligt.. * Va!? , vad är det för konstig regel, den kan väl inte gälla mig, det måste ju finnas undantag?*
Det krävs ständigt undantag för att man är liten, medan man förutsätter att alla stora djurägare följer varje regel till punkt och pricka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 4 användare
xaelanar, reimersro, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser