Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lammet dog  (läst 1236 gånger)

Lotta_och_Micke

  • Inlägg: 82
    • Skolan Forsaström
lammet dog
« skrivet: 27 apr-07 kl 16:42 »
Fick ett lamm förra veckan som har verkat piggt men som idag plötsligt blev hängigt och sedan dog. :'(
Lät lite rosslig precis innan,och vart bara slapp och slö-allt gick ganska plötsligt-märkte inget i morse-vad kan det varit?
Hur klarar tackan sig,måste jag mjölka ur henne något för att"lätta på trycket",och i så fall under hur lång period och hur många gånger/dag?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:lammet dog
« Svar #1 skrivet: 27 apr-07 kl 20:42 »
Tempade ni lammet ?
Har det ätit ordentligt ?
Ingen förstoppning ?

Lunginflamation är ett hett tips....

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:lammet dog
« Svar #2 skrivet: 27 apr-07 kl 20:52 »
Fick ett lamm förra veckan som har verkat piggt men som idag plötsligt blev hängigt och sedan dog. :'(
Lät lite rosslig precis innan,och vart bara slapp och slö-allt gick ganska plötsligt-märkte inget i morse-vad kan det varit?
Hur klarar tackan sig,måste jag mjölka ur henne något för att"lätta på trycket",och i så fall under hur lång period och hur många gånger/dag?

Jag tror också på lunginflammation.
En tacka som har kommit i gång med att mjölka som din, kan vara bra att mjölka ur en gång per dag under de närmaste 4-5 dagarna. Se också till att hon inte får ngt kraftfoder och det går också att begränsa högivan och låta henne få halm. Du bör iaf inte släppa henne i flocken så att hon kan äta med de andra. När juvret inte blir så spänt längre kan du släppa ut henne på bete med de andra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser