Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får flock man kan styra brunsten på  (läst 2655 gånger)

pel

  • Inlägg: 47
    • Värmland
får flock man kan styra brunsten på
« skrivet: 04 apr-07 kl 22:25 »
Hej mäniskor
Jag har en flock med gutefår,dom brunstar som klockan nov-dec
Nu behöver jag en flock till som jag kan styra brunsten på,så jag kan få lammning dec,jan,feb typ.
Jag har blivit rekomenderad korsnings får dorset  finull som ska betäckas med texel.Det är ju inte någon lantras,man blir lite skeptisk.Kommer dom få lätta lammningar,är dom dyra idrift behöver dom en massa kraftfoder?
Eller har någon nåt alternativ att rekomendera.
Varför vill jag det här då,jo jag har arrenderat mark av kommunen som jag ska
restaurera,slåttervall och betesäng.Då vill jag inte släppa nyfödda lammungar Utan då använda den nya flocken tidig vår,då är ju lammen några månader.
Puss i påsk sa pel

Henning

  • Inlägg: 706
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #1 skrivet: 04 apr-07 kl 23:05 »
Dorsetkorsningar är inte lika trevliga som gutar. De är dock ett säker val om man vill ha en tidig lamning. Det finns flera som lyckas bra at få ren finull att lamma i januari. De får inte så besvärligt många lamm när de lammar på avvikande tider. Försök köpa får som är födda samma årstid som du vill att de ska lamma. Det går lättare att flytta fram lamningen än att tidigarelägga den. Det finns t o m några gotlandsbesättningar som har lamning i januari men då får man många enfödda och skinnen blir inte så fina som på höstlamm. Reb texel går fint att få att lamma tidigt och även leicester men du ville ju inte ha ngn köttras.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #2 skrivet: 05 apr-07 kl 00:33 »
får du så tidiga lamm ska du inte släppa dom på bete...
kör dom klara inne och släpp tackorna tidigt ist.
Där går mer krf , men du får mer betalt för lammen oxå.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #3 skrivet: 05 apr-07 kl 11:47 »
Jag har dorset/finull, men det är första året så jag har inte så mycket att jämföra med. När det gäller kraftfoderåtgång beror det ju till viss del på hur bra grovfoder man har.

Men poängen med tidiga lamm (mina föddes i början på feb) är ju att de inte ska ut på bete, utan skickas till slakt innan. Dels för att man får bättre betalt än på hösten och dels om man inte har bete tillräckligt.

En rutinerad uppfödare jag pratade med sa att man kan brunstsynkronisera de flesta raser, och precis som Henning skrev vet jag en som har ren finull och lamningar i början på året.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #4 skrivet: 08 apr-07 kl 09:20 »
får du så tidiga lamm ska du inte släppa dom på bete...
kör dom klara inne och släpp tackorna tidigt ist.
Där går mer krf , men du får mer betalt för lammen oxå.
Vad jag förstår så vil du ju ha många får på betet som r några månader gammla... och visst kan du ha dem på betet... de kostar ju inget irekt när de går på bete...

även om många med dorset brukar slakta lammen bara efter några månader...
men din tanke är väl att alla skall g på betet...

det man bör tänka på är ju att ha tackor med bagglamm för sig eller ha alla bagglamm i en egen flock...

jag ar ju bara allmogefår... men går de med baggae hela sommaren så lammar de redan i december...

det enda är att ofta lammanr hälften i december och hälften i mars...

men skiljer man bort baggarna och sedan släpper till baggen i i augisti då blir tackorna brunstiga på e gång... är väl nyhetens behag....


alla allmogefår har denna egenskap.. att visa brunst i slutet av sommaren...

har man baggen i flocken hela tiden även när tackorna är nylammade så får man lamm 2 ggr per år...

dessa egenskaper finns att läsa om i gamla böcker att allmogens får lammade ofta 2 ggr per år...  Hushållnings sällskapet gjorde allt för att motarbeta detta o propagerade för sina kött raser .. tex ville de att folket på landsbygden skulle ha tex cheviot får....

men beroende på hur många får du vill ha och när du tänker slakta dem och om du vill skcia dem till slakteriet eller säljer dem själv så bör man ju fundera på vilken ras som är lämplig..

Allmogefårwen växer ju saktare och kan skckas till slakt efter att de är 1 år gamla...

så et går ofta bra att skicka dem i februari mars o man har plats o foder...
då är de ju också bättre betalt...

Det viktigaste är ju att väga alla slkat lamm så de håler vikten...
om du skickar till slakteriet...

 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #5 skrivet: 08 apr-07 kl 09:27 »
 Gimskogen: Hur blir det med åldern när man skickar allmogefåren så sent (tänker på Lamm alternativt Fårkött)? Själv vet jag att det absolut inte smakar "kofta" :) av äldre allmogefår, men vad säger slakteriet?
                                              Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #6 skrivet: 08 apr-07 kl 09:41 »
En fördel till med att inte släppa lammen på bete är att dom inte stannar i växten + att man slipper parasiter på dom.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #7 skrivet: 08 apr-07 kl 09:47 »
En fördel till med att inte släppa lammen på bete är att dom inte stannar i växten + att man slipper parasiter på dom.
Det tråkiga med det hela är att man går miste om de "ekologiska" fördelarna med hela fåruppfödningen...
 När jag gör "reklam" för fårhållning och att äta lammkött brukar det ju just vara att lammen går på bete och lever "naturligt" och dessutom håller våra landskap öppna som är de bästa argumenten.
 Jag vet att "marknaden" betalar bättre för vinteruppfödda lamm, men tänk om vi istället kunde lära folk att äta efter vad säsongen erbjuder.... Eller att Svenskt fryst lamm är lika bra och gott som Nya zeeländskt ;)
                                        Mvh
                                     Charlotte
« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 09:55 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #8 skrivet: 08 apr-07 kl 09:57 »
Citera
Jag vet att "marknaden" betalar bättre för vinteruppfödda lamm, men tänk om vi istället kunde lära folk att äta efter vad säsongen erbjuder....

ska vi låta importköttet få hela vår och sommar marknaden ?

Färskt kött från NZ , fruset från Irland mm
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #9 skrivet: 08 apr-07 kl 10:07 »
ska vi låta importköttet få hela vår och sommar marknaden ?

Färskt kött från NZ , fruset från Irland mm
Jag skrev just att det vore BRA om man kunde få folk att köpa Svenskt Lamm efter säsong precis som man köper svenska Grönsaker på hösten och sedan konserverar eller fryser in...
 Men tyvärr är det ju inte möjligt eftersom man hellre köper en fryst stek från Nya Zeeland (detta är i alla fall vad som erbjuds i vår butik) än att frysa in steken själv från det svenska lammet...
 För visst vore det väl bättre att slippa föda upp lammen på köpt kraftfoder när det finns så mycket outnyttjad betesmark (i alla fall i mina trakter) som ser ut att bara vänta på en fårflock???
 Jag är fullt medveten om att det inte är så som jag önskar, men visst vore det bra???
                                     Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #10 skrivet: 08 apr-07 kl 10:16 »
Citera
För visst vore det väl bättre att slippa föda upp lammen på köpt kraftfoder när det finns så mycket outnyttjad betesmark (i alla fall i mina trakter) som ser ut att bara vänta på en fårflock???
Jag är fullt medveten om att det inte är så som jag önskar, men visst vore det bra???

ja visst vore det bra..

andra vägen är ..   fler tackor och fler inomhus uppfödda lamm.
jag håller ca 35 ha öppet med mina tackor och betesputs.
« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 10:23 av Klipparn »
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #11 skrivet: 08 apr-07 kl 18:21 »
nu för tiden kollar ju slakteriet klassningen får och lamm genom att se när lammen fällt sina första framtänder..
Förr kollade de knäledernas förbening osv...


Bruka själv kolla när jag klipper mina får... lammen byter inte framtänder förrän de är ca 1,5 år...
Mina lamm födda i feruari mars brukar inte fällt tänderna til sommaren.. utan först till hösten...

en de är ju så klart viktigt att höra sig för... hos slakteriet.. så att man inte får dem nerklassade...

men vissa raser växer ju saktare...

Känner endel som skickat sina allmogefår till slakt då de är ca 12 månader och de har varit helt ok...

men som sagt vikten är ju det alra viktigaste och sen att de naturligt vis klassar sig som lamm..

Tycker att valet av ras måste ju utgå från gårdens förutsättningar och fårägarens filosofi...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #12 skrivet: 08 apr-07 kl 22:36 »
Jag kan inte förstå varför inte svenska butiker kan tillhandahålla svenskt fruset lamm när de kan tillhandahålla fruset från NZ? Är det slakterierna som sätter käppar i hjulet eller var ligger problemet? Någon som har koll?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:får flock man kan styra brunsten på
« Svar #13 skrivet: 09 apr-07 kl 12:33 »
När jag frågat varför inte isklumpar från sverige går lika bra som från NZ så har det sagts att det inte längre finns något "infrysningsbidrag". Som jag förstått det så har slakterierna tidigare fått bidrag för att frysa in kött från lamm (kanske annat också?)på hösten för senare försäljning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser