Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan det vara lamm på gång?  (läst 5511 gånger)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Kan det vara lamm på gång?
« skrivet: 31 mar-07 kl 16:39 »
Ja, nu har jag smugit på ena tackan sen igår eftermiddag. Inga av tackorna har lammat ännu och beräknad medellamningstid är andra halvan av april så jag antar att det skulle kunna vara dags för någon redan nu? ???  Ja, i alla fall igår em så kom ena tackan inte fram när det var dags för kraftfoder. Mycket ovanligt när det gäller henne för hon är en av de mer matglada. Sen var hon lite för sig själv när de andra gick iväg. Sen tycker jag att magen åkt ner lite också innan var hon mer fyrkantigt kompakt nu tycker jag nog att magen är mer under henne. Hon har inget jättejuver men, det är lite spänt. Jag har gjort iordning lamningsbox åt henne men, eftersom de andra är ute vill jag inte ta in henne om det inte är dags ännu. Var ute strax innan tolv i natt men, inget hade hänt och inte heller i morse eller ja, idag för den delen. Hur brukar tackor bete sig när det börja närma sig? Bäddar de? Ska jag oroa mig eftersom hon inte äter kraftfoder? (Har alltså aldrig haft någon lamning här förut. Så det känns som om jag har nollkoll.)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gunnar_S

  • Gäst
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-07 kl 16:55 »
Hej!

Jag ä rinte expert heller. Har haft lamningar 3 år nu och första året är man nojjig men nu så kommer de så kommer de.  Det verkar nästan som
om man låter bli dom så går det bäst!

Om hon inte äter och går undan så är det ett stort tecken. Mina lammar alltid inne trots att dom kan välja själva och det sker alltid mellan 4-5 på
morgonen trots att det är HPR ( hop plockade raser ).

Det stora problemet är ju inte om en lammar utan om 10 gör det samtidigt i en och samma utrymme. Som mest har jag haft 4 samtidigt
och då är det ju viktigt att odm inte tappar bort sina lamm innan
man själv har identifierat vem som tillhöär vilken tacka.

Lycka till och sov lugnt  ;)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-07 kl 17:00 »
Tack för svar! Känner mig något uppjagad nu. Men, när de går undan och slutar äta kraftfoder. Hur nära kan det vara då?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-07 kl 20:02 »
Det är ju alltid olika.  Om hon inte äter kraftfoder, men i övrigt beter sig normalt så behöver Du nog inte oroa Dig.  Om Du känner för det kan Du ju till exempel ta tempen för att utesluta diverse andra problem.  De flesta tackor jag har haft har velat vara i fred, så Du kan ju prova att ge henne största möjliga lugn och ro i ett dygn eller så.  Det händer faktiskt att de väntar på att man ska gå sin väg!

Ett tips jag fick av en gammal erfaren fåraherde var:  När könet är rött "som en stopplykta", då är det nära förestående.  Det stämde bra på mina i alla fall.

Och lycka till!  Det är alltid lika spännande - och lika ansvarsfullt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #4 skrivet: 01 apr-07 kl 09:31 »
att tackan inte äter kraft foder på flera dar - är inte bra... du behöver ge henne blodsocker höjande preparta.. hon kan ha blivit foder led...

Glykotop, energibalans eller vanligt druv socker i värsta fall..
energibalans finns på tex granngården.

Om hon är högdräktig så  behöver hon all energi hon kan få...

annars kan hon få acidios.. som kan bli allvarligt.

ger du energibalans så blir ofta tackan pigg på nån dag...

 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #5 skrivet: 01 apr-07 kl 11:49 »
Inget har hänt ännu.  Det verkar precis som om hon tycker det är för stökigt med de andra tackorna när det är kraftfoderutfodring. Erbjöd henne en egen spann med kraftfoder idag men, hon gick undan. Troligen mest för att hon tror att jag ska fånga henne. Däremot åt hon hösilage med god aptit. Det verkar som om det är något på gång helt klart. Om inget nytt hänt till ikväll så tar jag in henne och försöker få i henne kraftfoder och om hon inte vill ha då heller så ska jag försöka med något av det du skrev gimskogen. Jag tänkte att jag tar in två tackor till (har två som kan behöva äta i lugn och ro) och ställer brevid så hon slipper vara ensam.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #6 skrivet: 01 apr-07 kl 13:45 »
Det kan ju vara lamning på gång men låter mera som en lindrig foderleda. Du antydde att hon var ganska glupsk på kf tidigare. Hon kan ha vräkt i sig för mycket. Det brukar reda upp sig själv efter ett par dar och kotare avbrott utan kf gör ingenting. Är hon i normalt hull och när släppte du baggen till tackorna i höstas?
« Senast ändrad: 01 apr-07 kl 13:46 av Henning »

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #7 skrivet: 01 apr-07 kl 17:59 »
Det kan ju vara lamning på gång men låter mera som en lindrig foderleda. Du antydde att hon var ganska glupsk på kf tidigare. Hon kan ha vräkt i sig för mycket. Det brukar reda upp sig själv efter ett par dar och kotare avbrott utan kf gör ingenting. Är hon i normalt hull och när släppte du baggen till tackorna i höstas?

Nu är hon i bra hull. I höstas var hon mer åt det feta hållet hennes lamm (hennes första) hade blivit lammnappad av en annan tacka innan jag köpte henne. I eftermiddags när jag tittade till dem så gick hon för sig själv men, hon betade och gräset borde väl vara ganska energirikt nu? Hon håller också svansen rakt ut eller upp nu. Inte hela tiden men, oftast.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #8 skrivet: 02 apr-07 kl 18:40 »
Ja, det var lamm på gång. I morse hade hon gått undan för sig själv men, det blev liksom inget. Hon ville inte äta. Hon hade varit kladdig baktill och på svansen sen igår. Så jag tog in henne i box så att jag kunde hålla ett öga på henne. Efter ett tag fick hon krystvärkar men, inget hände precis, såg något svart precis i öppningen. Efter  20 min kände jag efter och kände då en armbåge.  :( Efter lite meckande fick jag fatt på två framben men, kunde inte för mitt liv känna något huvud.  :o Kände och kände men, det gick inte. Till slut så sprang jag in och ringde mjölkbonden i närheten. Tänkte att de borde haft många fellägen med kalvar. De kom och fick ut lammet som var som en dö sill. De trodde att hon varit död ett tag. De kände också att en till var på väg men, väntade lite för att se om tackans värkarbete skulle komma igång igen. Det gjorde det inte så till slut så försökte han få ut nästa lamm men, kunde inte få med huvudet riktigt så jag försökte. Det gick bra att få ut det och en del av moderkakan och hinnor följde med ut. Lammet var dött, ett bagglamm. Tog bort hinnan från nosen men, inget. Visste inte riktigt vad jag skulle göra eftersom jag inte visste hur ett lamm ska se ut när det är nyfödd. Tittade det i munnen och masserade det lite men, inget. Tror att de båda var fullgågna men, inte ens det vet jag (mer än tidsmässigt då).   :-\  Fasiken vilken unken start på mitt liv som fårfarmare. :'(

Nu hänger det hinnor ut på tackan, vad ska jag göra? Ska jag låta dem vara? Känns som om jag vill låta henne vara ifred nu. Hon var helt slut efteråt och hade ju ätit dåligt ett par dagar så det kändes inte bra. Men, jag lät henne vila ett tag och såg till att hon hade lite kraftfoder och både hö och hösilage hos sig. Efter någon timme så stod hon upp och åt kraftfoder. Sen åt hon hösilage. Nu sist när jag var ute så låg hon och vilade igen. Hon har huvudet upp och ser piggare ut. Bäade på mig när jag kom.
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 20:50 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ica

  • Inlägg: 103
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #9 skrivet: 02 apr-07 kl 20:22 »
Jaaa, vilken tråkig början! Vi hade vårt första fårår ifjol. Gick inte så bra för oss då. En av våra mysigaste tackor fick någon sort odefinierbar sjukdom, som att hon inte orkade kroppen. Vet gav henne div "drivmedel" men det var som kört. Fick avliva henne för att hon inte skulle behöva plågas.

En annan tacka, som var den vildaste av dem alla, fick mastit. Och försök behandla en tacka som springer iväg om man bara tittar på henne. Hon var helt oförbätterlig. Brukar få alla att bli tam, men inte hon inte...

Och en tredje hade som någon form av stopp där bak så att hon inte kunde klämma ut lammen. Veterinären fick tvångstrycka in armen för att dra ut lammen och då var det bara ett lamm som tog några små suckar innan det flög iväg till andra destinationer. Tackan klarade sig dock.

Det är tråkigt när djuren får det besvärligt. Men du ska nog se att det går bättre med de andra.  :-\
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #10 skrivet: 03 apr-07 kl 05:32 »
Ja, fy vilken trist början!  Nu bör Du försöka förebygga infektion.  Om Du kan kolla att hela efterbörden kommer ut är det nog bra, samt om Du har möjlighet att ta tempen på henne.  Om Du kan, så kolla att inte efterbörden luktar illa.  Den är ganska halkig att hantera, men om Du får tag i den och hänger upp den mellan händerna, så ser Du om den verkar trasig eller hel.  Det ska vara röda knottror på den.  Om tackan vill äta upp den, så lär det ska vara bra, fast en av effekterna är att stimulera mjölkproduktionen, så truga henne inte!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #11 skrivet: 03 apr-07 kl 17:24 »
Ja, fy vilken trist början!  Nu bör Du försöka förebygga infektion.  Om Du kan kolla att hela efterbörden kommer ut är det nog bra, samt om Du har möjlighet att ta tempen på henne.  Om Du kan, så kolla att inte efterbörden luktar illa.  Den är ganska halkig att hantera, men om Du får tag i den och hänger upp den mellan händerna, så ser Du om den verkar trasig eller hel.  Det ska vara röda knottror på den.  Om tackan vill äta upp den, så lär det ska vara bra, fast en av effekterna är att stimulera mjölkproduktionen, så truga henne inte!


Jag tror inte hela efterbörden kommit ut ännu. Det hänger hinnor ut på henne fortfarande. Med det ena lammet kom moderkaka och hinnor ut men, det hänger alltså ut mer nu. Ska jag ta bort det? Hur? Ska jag bara försöka dra lite försiktigt? Har tempat henne och hon hade inte feber då men, om inte efterbörden kommer ut snart så kan hon väl bli dåligt?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #12 skrivet: 03 apr-07 kl 18:30 »
Ja, man kan ju vänta sig följdproblem när hon haft en så besvärlig förlossning.  Jag minns nu inte tiderna för efterbörden på tacka, men på kor kan den hänga halvvägs minst ett dygn utan att man behöver oroa sig.  På get bör den komma ut inom några timmar.  Helst.

Att dra i den har sällan annan effekt än att den går sönder, men Du kan alltid prova.  Om den skulle vara loss därinne, så kan Du känna hur den kommer millimeter efter millimeter när Du försiktigt (Du vill ju inte ha sönder något där inne) drar i lite olika vinklar.  Prata med tackan och fråga om det är obehagligt/gör ont, eller om hon tycker att Du kan få hålla på.  Kolla hur det står till med juvret när Du ändå håller på; stimulans av juvret får som sagt livmodern att dra ihop sig, och då SKA efterbörden lossna, men det är mycket som "ska"...

Ut måste den ju.  I vissa fall behövs veterinärhjälp; jag tror att det numera finns någon kemikalie som kan hjälpa, men jag har aldrig sett den i funktion.  Skulle bitar bli kvar i henne så har Du livmoderinflammation som i en liten ask... :o

Det där med frånvaron av feber är ju ett gott tecken!! :D ;D :D

Hur är det; har inte Fårservice något nummer dit man kan ringa vid bekymmer med "vårkvack" (veterinärslang för lamning :) ).  Innan man besvärar / kostar på veterinären.  Någon som vet?

PS.  Och så min käpphäst:  prata MED djuren.  Det är bara nys att de inte skulle kunna prata.  De pratar hela tiden, bara vi lyssnar.  Du har ju bevisat att Du är uppmärksam på beteendeförändringar, eftersom Du hittade Din tacka på ett tidigt stadium.  :)
« Senast ändrad: 03 apr-07 kl 18:35 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #13 skrivet: 03 apr-07 kl 20:39 »
Hon låg ner när jag var ute senast ikväll. Men, såg ganska pigg ut. Jag har inte provat att dra i hinnorna som hänger ut men, jag tror att jag går ut och gör det om en liten stund. Ska tempa henne igen också. Jag tror att jag provar att mjölka henne lite först . Har inte rört juvret alls hittills. Tack för tipsen! Livmoderinflammation är inte att leka med. Hade ett sto som dog i det för ett par år sedan. Fölet var två veckor gammalt. Det jobbiga var att hon dog på djursjukhuset dit jag körde på eget bevåg till slut. Hade haft veterinären ute hos henne tre gånger och gett henne penecillinkur utan resultat.  >:( Veterinären föreslog inte ens att jag skulle köra henne till klinik. Hur kul var det att hämta en lite fölunge utan mamma? Som tur hittade jag en amma till fölet efter en vecka. Men, det var en jobbig vecka.  :-\
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #14 skrivet: 03 apr-07 kl 22:50 »
Denna uppgift är ordentligt gammal, men ändå:

Fårservice, Jälla, Uppsala
018 - 31 74 05

Wenn es nicht nützt, schaden kann es wohl auch nicht...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #15 skrivet: 03 apr-07 kl 22:54 »
Så nu har jag varit ute hos tackan. Jag tempade henne och hon hade 39,5 och det var högre än i förmiddags och igår em, då hade hon 38,6. Sen mjölkade jag henne. Kanske en dl sammanlagt. Vet inte om hon har juverinflammation för spenen kändes liksom bubblig, som om det var bubblor eller knölar i mjölken. Sen var det klumpar i mjölken i bunken. Ska det vara det eller är det juverinflammationstecken? I så fall ska jag mjölka henne imorgon bitti också? Vad göra mer? Jag lirkade ut den biten av efterbörden som hängde ut där bak. Den var inte hel men, det följde med en större bit ut med det andra lammet igår. Har varje lamm varsin moderkaka? Eller kan det som kom ut igår och det idag vara det hela? Vet inte hur en korrekt hel efterbörd ska se ut. Den luktade inte gott i alla fall och det lär ju inte vara bra. När vi var klara så fick tackan eftervärkar och tömde sig lite grann. Sen la hon sig ner igen. Hon ville inte ha mat. Något jag kan ge henne så hon får lite energi? Hon har ätit innan idag men, inga stora mängder.

Pratade med dem jag köpt henne av och hon hade fått ett döfött lamm förra året också. Det verkar inte som om hon är gjord för att få lamm.   :-\ Då trodde de det berodde på att hon var lite för liten. Hon var trillingfödd och inte så stor. Hon är inte så stor nu heller så kanske är det därför det inte gick vägen. Lammen fick helt enkelt inte plats.
« Senast ändrad: 03 apr-07 kl 22:58 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #16 skrivet: 03 apr-07 kl 23:05 »
Ditt får har en helt normal temp mellan 38,5-39,5 är normaltemperatur.

Knölar i mjölken låter inte alls bra...utan som juverinflamation.

Klart att lammen får plats  ;D jösses....inte är dom dödfödda för det inte.

Hoppas du inte betalt någon stor summa för den här tackan.
Kan du inte få ett ersättnings får ?

mvh Rosa

PS
Man ska inte dra i efterbörden på tackor...
« Senast ändrad: 03 apr-07 kl 23:06 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #17 skrivet: 03 apr-07 kl 23:11 »
Man ska inte dra i efterbörden på tackor...
Varför inte?  Förutom att det är svårt att veta om den går av där inne?

Och klumpar i mjölken låter inte alls bra...  Ett sätt är att försöka "skölja ut" bakterierna, men det förutsätter nog en större mjölkproduktion än vad Din tacka har, och man måste hålla på och tömma juvret väldigt ofta.

Usch en sån början på Din fårhållning!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: inte dra...
« Svar #18 skrivet: 03 apr-07 kl 23:23 »
Varför inte?  Förutom att det är svårt att veta om den går av där inne?

För att hela livmodern kan följa med ut...

Och jag vet många saker som är mycket roligare, än att ha en tacka med livmodern på utsidan kroppen  :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #19 skrivet: 03 apr-07 kl 23:25 »
Jag kan förstå att man inte ska dra i efterbörden med våld men, hur ska man annars få ut den? Eftersom det gått ett och ett halvt dygn kändes det som om det var hög tid. Nu försökte jag liksom lirka ut den försiktigt. Känns inte bättre att gå in med hela handen och rota och den behövde ju komma ut för den luktade pyton.

Nä, jag har inte betalt fullpris för henne. Hon är köpt som utslagstacka (hon är två år i år) för jag ville ge henne en chans till. Det är en väldigt trevlig tacka så det var ju synd att det inte gick vägen.

Tänkte att det var trångt för lammen i henne eftersom det första låg med huvudet helt snett bakåt längs med sidan på ryggen och kom med armbågen först.

Jag mjölkar henne imorgon bitti igen så får jag se hur mjölken är då.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser