Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man göra?  (läst 5222 gånger)

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Vad ska man göra?
« Svar #20 skrivet: 21 feb-07 kl 16:42 »
Fast förstår alla Allmogefårsägare det ?

Att dom inte ska välja en 1-född bagge vars mor lämnat trillingar tidigare...
Ställer mig tveksam till det  :-X

Jag tror dom tro att det är ok med en 1-född bagge  oavsett moderns tidigare lammningsresultat.
Men jag kanske känner fel folk  :-[

Jag tror du har helt rätt Grimla, alla tänker nog inte så långt som Gimskogen. Jag har "omvänt" flera produktionsinriktade fårägare på det här området och då handlar det om att inte skippa 1-födda tacklamm utan att titta på moderns hela tidigare avkastning. Det är ganska vanligt att man t o m tror att den betäckande baggen påverkar lammantalet/tacka vid den efterföljande lamningen.
« Senast ändrad: 21 feb-07 kl 16:42 av Henning »

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Re:Vad ska man göra?
« Svar #21 skrivet: 21 feb-07 kl 20:29 »
......attans! Och jag som fick rådet av J Eggertsen att betäcka med enfödd finullsbagge på min fina finullsbesättning som de senaste åren trakasserat mig (och sig själva) med 3 el. 4 lamm/tacka med få undantag. Detta efter att jag i ren utmattning hotat med att överge renrasaveln och släppa på texel istället......

Det funkar inte så alltså? Suck.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Vad ska man göra?
« Svar #22 skrivet: 21 feb-07 kl 21:56 »
Naturligt vis gårde inte så fort... att han själv skulle ge få få  avkommor. Utan du skall ju spara den enkel födde baggens ev döttrar... och dom kanske då har ärvt lite barnbegränsning...

När du väljer bagge - kolla då på hans mor precis som Henning säger- att det är en finulls tacka som "bara" ger 1-2 lamm..i vanliga fall..

Det bästa sättet på fin ull att inte få så många lamm är val att INTE flusha dem vid betäckningen.. låt dem gå på magert bete, eller om det är stall foder ge dem ditt sämsta hö... (då menar jag inte mögligt utan sent skördat- i blom..)
och inte ge dem en tillstymmelse av kraftfoder.

Bara salt o mineraler.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Drevern

  • Gäst
Re:Vad ska man göra?
« Svar #23 skrivet: 21 feb-07 kl 22:15 »
Jag begriper inte varför man inte vill ha många lamm?

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Re:Vad ska man göra?
« Svar #24 skrivet: 21 feb-07 kl 22:45 »
drevern: det sliter på tackorna med fler än två lamm (hull, juver...) och det är svårt att få bra vikter på stora kullar. de senaste åren har jag bara låtit tackorna behålla två lamm (e några dagar med hela kullen) och sedan satt övertaliga i lammbox med lammnäring istället. Det har gett bra vikter, men är arbetskonsumerande....

gimskogen: ok, det är mer långsiktigt även efter baggen - jag förstår. Jag lägger inte på de tackor som gett stora kullar (vilket begränsat antalet avelstackor e senaste årens utveckling i min besättning  :'( ), och jag flushar absolut inte. De går på magert naturbete innan betäckning.

....så "bagg-spåret" var mitt sista halmstrå. :-\
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser