Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara hö??!!!  (läst 1554 gånger)

berglundskan

  • Inlägg: 64
    • Västmanland
    • thelifeinmöklinta
Bara hö??!!!
« skrivet: 04 nov-09 kl 06:00 »
Är så himla rädd att Matti, vår get, får för lite mat....det är som att ha ett litet barn.
Varje morgon och kväll får han hö (1 cykelkorg) och ungerfär 2 dl havre/korn + 1 dl pelletsmats (granngårdens).
Känns ibland som för mycket och ibland för lite.
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bara hö??!!!
« Svar #1 skrivet: 04 nov-09 kl 12:44 »
Vad är han för ras och hur gammal är han?

berglundskan

  • Inlägg: 64
    • Västmanland
    • thelifeinmöklinta
SV: Bara hö??!!!
« Svar #2 skrivet: 04 nov-09 kl 14:42 »
Matti är en lantras och 4 år gammal.
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Bara hö??!!!
« Svar #3 skrivet: 04 nov-09 kl 15:01 »
Två cykelkorgar hö (hur stora de är är ju svårt att veta?) tycker jag spontant låter som för lite grovfoder om han inte går ute och kan stoppa i sig annat också (bark, nedblåsta löv eller liknande). Man brukar räkna på någonstans mellan 1 och 2 kg hö/get och dag.

berglundskan

  • Inlägg: 64
    • Västmanland
    • thelifeinmöklinta
SV: Bara hö??!!!
« Svar #4 skrivet: 04 nov-09 kl 18:13 »
Han går ute flera timmar varje dag men nu finns det inte så mycket äta för han. Ska väga upp hö och ge honom.
Men hur mycket ska han ha av havre/korn & pellets???
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
SV: Bara hö??!!!
« Svar #5 skrivet: 04 nov-09 kl 18:38 »
Är cykelkorgen tom? Då vill han ha mer. Ge "fri tillgång" ¨tex genom att fylla på i ett större foderutrymme. Tackfor ca 250-300 gram/ dag vinter tid. ca okt tom maj (när det finns fint gräs). Fri tillgång till saltsten och mineralbalja. En vuxen bock äter mer än 2 kg/dag. De växer rejält mellan 1-2 års ålder. Kolhydrater (tex bröd) gör att de snabbare lägger på sig. Ge inte för mycket men litegrann.

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Bara hö??!!!
« Svar #6 skrivet: 13 nov-09 kl 20:47 »
Är så himla rädd att Matti, vår get, får för lite mat....det är som att ha ett litet barn.
Varje morgon och kväll får han hö (1 cykelkorg) och ungerfär 2 dl havre/korn + 1 dl pelletsmats (granngårdens).
Känns ibland som för mycket och ibland för lite.

Jag är nybörjare på getter och skulle också gärna höra vad någon kunnig tycker om att ge kraftfoder till vuxna getter som inte är dräktiga eller mjölkas och är friska och i god kondition. Jag ger själv min get ett par dl havre (vilket hon ääälskar!) varje dag men det känns inte som att det skulle vara nödvändigt. 
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bara hö??!!!
« Svar #7 skrivet: 14 nov-09 kl 10:27 »
Det är säkert gott nu när det är kallt. Lite värmande, inbillar jag mig att det är. Så länge individen inte blir fet så. Men förväxla inte en stor våm med fetma bara.  :) När det gäller vuxna bockar så är jag mer restriktiv p.g.a. risken för urinsten. Han får bara kraftfoder under brunsten. Men bara så han inte går ner i vikt när han är som mest aktiv.

songro

  • Inlägg: 16
SV: Bara hö??!!!
« Svar #8 skrivet: 21 nov-09 kl 17:55 »
Vad är tackfor?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 6 användare (1 dolda)
Emil Forsberg, von tratt, skogaliten, Clary, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser