Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken salt/mineralsten?  (läst 4718 gånger)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Vilken salt/mineralsten?
« skrivet: 07 jun-09 kl 18:35 »
Vet att detta ämne varit uppe förr, men hittar inget kort bra svar. (Kanske för att det inte finns nå't  ;))
Jag har granngården att handla på, så vad ska jag köpa till mina getter. Jag mjölkar dem inte och de har inte killingar.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken salt/mineralsten?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-09 kl 19:40 »
Efter att ha rådfrågat Hammarberg gick jag in för att ge getterna fri tillgång till många sorters mineralfoder.  Han sa att de kan reglera själva.  Även salt, ty om man tvingar dem att äta mineraler för att få i sig salt, kan man få förgiftningar.  Och getterna lärde mig att den som gjort "betesbaljorna" kunde sina saker, ty dessa lämnades helt under hösäsongen, men så fort det blev något grönt att beta, så gick de åt.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
SV: Vilken salt/mineralsten?
« Svar #2 skrivet: 08 jun-09 kl 08:06 »
Jag gör som Trollmor....vanlig saltsten, viltsaltsten och mineralbalja står framme alltid och ibland får dom pelleterade komineralerer i maten .
Köp mineraler avsedda för kor... dom innehåller mer koppar än fårmineralerna och getter behöver koppar. Jag har läst här på Forumet om viltsaltsten och har börjat att använda det också. Den innehåller mer selen än vanlig saltsten och det kan nog behövas.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Vilken salt/mineralsten?
« Svar #3 skrivet: 08 jun-09 kl 10:19 »
viltsaltsten och har börjat att använda det också.
Den innehåller mer selen än vanlig saltsten och det kan nog behövas.
a

Bara marginellt mer  ;)  30mg mot 20 mg..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken salt/mineralsten?
« Svar #4 skrivet: 08 jun-09 kl 11:22 »
Mina fick såväl vanlig som fårsaltsten och viltsten, så kunde de välja!  Eftersom mineral är ganska dyrt, samlade jag på mig de olika sorterna under en längre tid.  Hängde upp dem så det varken skulle regna eller bli dynga på dem. Eftersom jag även hade får, hade jag också en (tömd; återanvändning!) balja med foderkalk, men den var getterna inte särskilt intresserade av.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
SV: Vilken salt/mineralsten?
« Svar #5 skrivet: 10 jun-09 kl 07:58 »
a

Bara marginellt mer  ;)  30mg mot 20 mg..

= ca 50 % mer

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Vilken salt/mineralsten?
« Svar #6 skrivet: 20 jun-09 kl 20:07 »
Var på granngården och skulle köpa viltsaltsten. De ifrågasatte det när jag sa att det var till getter och sa att ajg skulle ta för får. Men både viltsaltsten och saltstenen för får fanns bara på 10 kg tror jag det var. Jag har ju bara några dvärggetter så det kändes som en enorm sten för dem. Vad har ni som har få getter valt?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken salt/mineralsten?
« Svar #7 skrivet: 21 jun-09 kl 08:38 »
Den har ju lång hållbarhet, men att dela med någon annan getägare?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lilly-Maya

  • Inlägg: 55
    • Ångermanland
SV: Vilken salt/mineralsten?
« Svar #8 skrivet: 26 jun-09 kl 21:49 »
Hej !

Jag har sju getter och har salt/mineral sten och en komineral balja på 25 kg, och den tycker dom verkligen om. Jag har samma mineralbalja å saltsten till hästarna.
Baljan finns att köpa på Granngården kostar ca: 370-400 kr och den räcker ju länge.

MVH/Frida
Bor tillsammans med min sambo och våra 2 barn på en gård. Har 9 Hereford, 5 hästar och 2 hundar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser