Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218151 gånger)

Mrlom

  • Inlägg: 30
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1400 skrivet: 17 feb-15 kl 12:45 »
Ni som odlar till snus - vilka sorter har ni? Jag har odlat Virginia, Black Mammoth och Havanna men tycker att det blir för dåligt drag i snuset, trots att jag har haft i 50% mer pottaska än normalt. Någon som har samma problem?

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1401 skrivet: 18 feb-15 kl 11:16 »


       Prova att lägga i pottaskan/natriumkarbonatet EFTER värmebehandlingen och se om det gör någon skillnad.
       

Mrlom

  • Inlägg: 30
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1402 skrivet: 19 feb-15 kl 11:32 »
Jag har testat det. Undrar om det har något med sorterna att göra. I år ska jag testa att fermentera tobaken innan den blir snus. Dvs låta den ligga någon månad i fukt o värme.

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1403 skrivet: 19 feb-15 kl 16:32 »
Jag har testat ett 15 tal olika sorter bla rustika och dom mest potenta Burley sorterna.Upplever samma sak det tycks helt enkelt inte bildas tillräckligt med nikotin.Har köpt lite olika sorter importerad tobak av en lokal snusfabrik och gjort snus efter mitt recept det blir så starkt att jag blir yr och illamående,precis som när man började snusa för ca 40 år sedan

Mrlom

  • Inlägg: 30
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1404 skrivet: 20 feb-15 kl 10:00 »
Hur mycket pottaska har du i när du gör snus på egenodlad tobak?

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1405 skrivet: 20 feb-15 kl 21:10 »
Jag har runt ca 25g natriumkarbonat på ett kilo färdigt snus och då ligger jag lite över Grovsnus och Generalsnus,men du pratar om pottaska som jag anser är ett förlegat namn antingen är det Natriumkarbonat eller Kaliumkarbonat sen vad det är för skillnad vete de lärde.Men när jag började göra snus för 8-9 år sedan med Prillan snussats(som i övrigt är en utmärkt produkt) så var det en påse pottaska på 100g med i satsen och det satte ribban.Men snart började tandköttet krypa uppåt i en intern tävling med hårfästet sen  jag började odla eget sansade jag mej något och sänkte det eftersom och har troligtvis blivit avgiftad från nikotinet. Men du har tydligen ökat det det dubbla ifrån vad ?Om du vill ha vad jag anser en djävulsk tobak att spetsa med  så hör av dej.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1406 skrivet: 21 feb-15 kl 11:41 »
Har klurat lite kring smaksättning av röktobak.
Vad har traditionellt använts för växter ? Nån som vet ? Och i så fall hur ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Mrlom

  • Inlägg: 30
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1407 skrivet: 21 feb-15 kl 18:26 »
Jag har runt ca 25g natriumkarbonat på ett kilo färdigt snus och då ligger jag lite över Grovsnus och Generalsnus,men du pratar om pottaska som jag anser är ett förlegat namn antingen är det Natriumkarbonat eller Kaliumkarbonat sen vad det är för skillnad vete de lärde.Men när jag började göra snus för 8-9 år sedan med Prillan snussats(som i övrigt är en utmärkt produkt) så var det en påse pottaska på 100g med i satsen och det satte ribban.Men snart började tandköttet krypa uppåt i en intern tävling med hårfästet sen  jag började odla eget sansade jag mej något och sänkte det eftersom och har troligtvis blivit avgiftad från nikotinet. Men du har tydligen ökat det det dubbla ifrån vad ?Om du vill ha vad jag anser en djävulsk tobak att spetsa med  så hör av dej.

När jag köper snussatser så har jag i dom 100g natriumkarbonat som medföljer - har också provat att ha i mer men då går det inte att snusa - tandköttet tar stryk. När jag gör snus på egenodlad tobak så har jag haft 150g natriumkarbonat/kg och det är på tok för svagt. Vad har du för djävulsk tobak? Testar gärna!

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1408 skrivet: 21 feb-15 kl 22:17 »


        Hur länge värmebehandlar du ditt snus och på vilken temperatur  Mrlom  ?

Mrlom

  • Inlägg: 30
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1409 skrivet: 22 feb-15 kl 18:52 »

        Hur länge värmebehandlar du ditt snus och på vilken temperatur  Mrlom  ?

Har provat både 50C i 5 dygn och 90C i 1 1/2 dygn.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1410 skrivet: 22 feb-15 kl 19:20 »
       Om du har lust kan du prova 100 grader i en VECKA , kolla fuktigheten varje dag och rör om i burken också.
       Så gör jag mitt snus och får fram den naturliga smaken på tobaken tycker jag själv och snuset blir kolsvart.
« Senast ändrad: 22 feb-15 kl 19:34 av Rustica1962 »

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1411 skrivet: 22 feb-15 kl 19:40 »
När jag köper snussatser så har jag i dom 100g natriumkarbonat som medföljer - har också provat att ha i mer men då går det inte att snusa - tandköttet tar stryk. När jag gör snus på egenodlad tobak så har jag haft 150g natriumkarbonat/kg och det är på tok för svagt. Vad har du för djävulsk tobak? Testar gärna!
Det är en Rustica mer vet jag inte inget jag har odlat själv,köpte den av av den lokala tobaksmånglaren han visste inget om den men det räckte att lukta på den för att man skulle bli yr.Skicka mej en sån där vadderad påse med din adress på så skickar jag några hekto som du kan spetsa din egenodlade tobak för med den mängden natriumkarbonat blir det inte mycket tandkött kvar

Mrlom

  • Inlägg: 30
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1412 skrivet: 22 feb-15 kl 20:35 »
       Om du har lust kan du prova 100 grader i en VECKA , kolla fuktigheten varje dag och rör om i burken också.
       Så gör jag mitt snus och får fram den naturliga smaken på tobaken tycker jag själv och snuset blir kolsvart.

Blire nå drag i snuset då? Hur mycket natriumkarbonat har du i då?

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1413 skrivet: 23 feb-15 kl 10:22 »
         Förr brukade jag ha i 30 gram i  1 kg torrvikt tobaksmjöl , men nu när jag är tvungen att äta en viss medicin som tar bort mycket av smaker rent allmänt så använder jag 90 gram ( nat.karbonat ) i 1 kg torrikt tobak.
         Det blir dryga 2,5 kg snus.
         Och jag tycker det är rätt ok , jag lägger i karbonatet när värmebehandlingen är klar och har svalnat.
         Prova att göra en mindre sats om du har lust , för mig blir det drag så det räcker men att jag äter denna medicinen gör väldigt mycket på nersidan.
         Vänta gärna 2 veckor innan du börjar använda snuset , först då har det blivit balans i slutprodukten med tobak vatten salt och natriumkarbonat.
         90 gram gör inte illa vid mitt tandkött.
         
« Senast ändrad: 23 feb-15 kl 10:40 av Rustica1962 »

Niclas

  • Inlägg: 5
    • Finland
SV: Tobaksodling
« Svar #1414 skrivet: 05 mar-15 kl 21:11 »
Hej alla!
Jag är ny användare här och ville bara tacka er all för en jätte intressant tråd!

Efter att ha läst igenom mer eller mindre hela tråden blev jag väldigt inspirerad och beställde tobaksfrö pak på ebay innehållande 8 sorters tobak!  Mina frön anlände idag och jag har nyss satt mina första tobaksfrön av bland annat Connecticut broadleaf, Maryland 609, florida sumatra mm. Eftersom snus inte är tillgängligt här i Finland tänkte jag i första hand odla för snusproduktion och kanske i ett senare skede rulla någon cigarr och utöka beståndet i humidoren.
Jag vore tacksam om någon av er som har erfarenhet av snustillverkning kunde ge lite mera info om hur de olika tobakssorterna och torknings/fermenteringsmetoderna påverkar smakerna i slutprodukten eller spelar det någon större roll? Blir snuset sötare, beskare eller starkare etc..
Använder ni någon extra ljuskälla till era odlingar eller är det bara sydfönster som gäller?

Tack alla igen för en bra tråd!

 

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1415 skrivet: 06 mar-15 kl 08:29 »
   Hej !

    Kul att se att ni odlar tobak i Finland också.
    Jag använder lysrör 2x36  T8  iår till själva förkultiveringen , här där jag bor är det för grått på himlen för att sätta dem vid fönstret.

   

Niclas

  • Inlägg: 5
    • Finland
SV: Tobaksodling
« Svar #1416 skrivet: 06 mar-15 kl 12:26 »
   Hej !

    Kul att se att ni odlar tobak i Finland också.
    Jag använder lysrör 2x36  T8  iår till själva förkultiveringen , här där jag bor är det för grått på himlen för att sätta dem vid fönstret.

 
Är själv påveg till biltema imorgon och köpa mig armaturer modell t8 k6500! 2x36 är väl 120cm långa visst? Hur många plantor för man under en sån? Funderade på att skaffa en 60cm men räcker det för att driva upp 50 -60  plantor?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1417 skrivet: 06 mar-15 kl 12:47 »
Hej Niclas och välkommen !
Jag har ju odlat Maryland och till min stora sorg så blev jag sjuk så plantorna inte kom ut i tid.
Maryland har nackdelen att dom är tröga på att gå i blom viket är jättebra om man vill ha blad men vill man ha frön så kan det ju skita sig rejält.

I år blir det odling av Mor Alida ... tänkte fråga dej om jag kan få köpa några Maryland frön eller byta. Jag behöver inte många.. vill gärna ha den igen.
Jag tvivlar på att du hinner få dom att gå i blom i Finland men kan ha fel för det växer intensivt där när det växer  :)

Vad jag läst så verkar Mor Alida vara mycket lik Maryland.. kanske samma  :)

Det som kanske är en annan nackdel med Maryland är att dom har tunna blad så det blir lätt skador och så klart låg vikt när dom är torkade.

Fördelen är god smak (jag röker) och dom är lätt grodda och tåliga mot sjukdommar, torka och regn. Hård vind kan vara förödande på grund av dom tunna bladen.
Dom växer bra även om man inte sköter dom exemplariskt.

Så om du kan avara 10 frön så blir jag själa glad. PMa i så fall.


Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1418 skrivet: 06 mar-15 kl 18:16 »
Är själv påveg till biltema imorgon och köpa mig armaturer modell t8 k6500! 2x36 är väl 120cm långa visst? Hur många plantor för man under en sån? Funderade på att skaffa en 60cm men räcker det för att driva upp 50 -60  plantor?

          Jag får plats med 72 plantor i 2 brätten på samma storlek som dina från Biltema.

Niclas

  • Inlägg: 5
    • Finland
SV: Tobaksodling
« Svar #1419 skrivet: 06 mar-15 kl 19:16 »
Hej Niclas och välkommen !
Jag har ju odlat Maryland och till min stora sorg så blev jag sjuk så plantorna inte kom ut i tid.
Maryland har nackdelen att dom är tröga på att gå i blom viket är jättebra om man vill ha blad men vill man ha frön så kan det ju skita sig rejält.

I år blir det odling av Mor Alida ... tänkte fråga dej om jag kan få köpa några Maryland frön eller byta. Jag behöver inte många.. vill gärna ha den igen.
Jag tvivlar på att du hinner få dom att gå i blom i Finland men kan ha fel för det växer intensivt där när det växer  :)

Vad jag läst så verkar Mor Alida vara mycket lik Maryland.. kanske samma  :)

Det som kanske är en annan nackdel med Maryland är att dom har tunna blad så det blir lätt skador och så klart låg vikt när dom är torkade.

Fördelen är god smak (jag röker) och dom är lätt grodda och tåliga mot sjukdommar, torka och regn. Hård vind kan vara förödande på grund av dom tunna bladen.
Dom växer bra även om man inte sköter dom exemplariskt.

Så om du kan avara 10 frön så blir jag själa glad. PMa i så fall.

Odlar nog endast för bladen iår, men bra att veta till ett annat år! Ett byte låter bra! Jag skickar pm...



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare (2 dolda)
Corvus, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser