Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lagervärdering  (läst 1528 gånger)

uffeoanette

  • Inlägg: 279
lagervärdering
« skrivet: 20 feb-17 kl 10:47 »
Hej!
När man beräknar sitt lagervärde inför bokslutet ska man ju göra en 3 %  schablonmässigt beräknad avdrag för beräknad värdenedgång.

Tidigare har det varit 15 % avdrag för djur i lager, men det är det kanske inte längre??? Har inte hittat något om det i år när jag letat för att dubbelkontrollera så jag gör rätt....

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lagervärdering
« Svar #1 skrivet: 20 feb-17 kl 12:25 »
Nja. Reglerna är väl egentligen att lagret skall bokföras till det "rätta" värdet. Sen finns det en massa olika branschspecifika regler och schabloner som man kan använda sig av. Vi skriver aldrig ner värdet på vårt lager.

http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/lagervardering.aspx

MVH
Magnus

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: lagervärdering
« Svar #2 skrivet: 26 feb-17 kl 15:56 »
Hej!
När man beräknar sitt lagervärde inför bokslutet ska man ju göra en 3 %  schablonmässigt beräknad avdrag för beräknad värdenedgång.

Tidigare har det varit 15 % avdrag för djur i lager, men det är det kanske inte längre??? Har inte hittat något om det i år när jag letat för att dubbelkontrollera så jag gör rätt....

Man KAN skriva ner lagervärdet, men det rekommenderas inte. Lagret ska värderas så nära faktiskt värde som man kan. Behöver man fila till sina siffror något år medger lagen dock att man kan öka/sänka värdet på innestående lager en aning.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

836 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Tångräkan, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser