Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka spritärter?  (läst 1958 gånger)

Viceversa

  • Inlägg: 9
    • Uppland
Torka spritärter?
« skrivet: 01 aug-13 kl 10:19 »
Hej,

Har odlat spritärt i år, och har nyligen börjat skörda lite vartefter. Men jag vill också prova att torka några ärter, dels till ärtsoppa och dels för att plantera till våren.

Funderar nu på när jag ska skörda för ärtsoppan, och när jag ska skörda för utsäde? Är det samtidigt eller vid olika tillfällen? Och när i så fall?

Jag har en torkugn som jag funderar på att använda i stället för att hänga upp och torka hela plantorna. Nån som provat det?

Ingvor

  • Inlägg: 3
SV: Torka spritärter?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-13 kl 16:21 »
Hej! Till maträtter ,skördar jag tom nu ca annars blir de aningen beska.mina ärtor till utsäde låter jag sitta o torka på plantan i landet,om det inte blir för blöt höst,annars i korg med nätbotten. Har fungerat i många år för mig. I år har jag satt bondbönor de förväller jag ,tar bort de tråkiga första skalet. De är så goda o lite bättre storlek på.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Torka spritärter?
« Svar #2 skrivet: 01 aug-13 kl 23:15 »
Låt dem torka ute i landet så länge det går. Är det inte tillräckligt ta och häng in hela plantor där det är torrt och luftigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser