Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vet någon om denna är till koks eller ved?  (läst 4740 gånger)

ViolaArvensis

  • Inlägg: 18
    • Skåne
Vet någon om denna är till koks eller ved?
« skrivet: 30 maj-14 kl 10:35 »
Hejsan!
Vet någon vad detta är för typ av spis? Håller på och rensar ut ett gammalt torp och hittade den där. Har funderat på att sätta in en vedspis i källaren hemma i huset och tänkte först att det ju var perfekt. Börjar dock undra om detta är en spis för koks. Någon som vet eller kan ge tips mottages det tacksamt.


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-14 kl 12:12 »
Man brukar kunna se på storleken på själva brännkammaren. Men eftersom den är dansk, så är det ju större risk att den är avsedd för koks.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #2 skrivet: 30 maj-14 kl 14:48 »
Du kan ju alltid mejla och fråga

Morsø Jernstøberi A/S
Furvej 6
7900 Nykøbing Mors
Danmark

Tlf.: +45 9669 1900
Fax: +45 9772 2169
Email: stoves@morsoe.com

 

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #3 skrivet: 30 maj-14 kl 15:24 »
Går ju att elda ved åxå.Bara att kapa veden lite kortare.Folk eldar ju ved i Vidarus kokspannor.

ViolaArvensis

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #4 skrivet: 30 maj-14 kl 21:21 »
Tack för tipsen! Får väl provelda och se hur det funkar innan den kommer in i huset. Först och främst ska jag dock försöka ta mig in i den. Luckorna verkar ha rostat fast så den är kanske obrukbar hur som helst.

Tänker att även om man kan elda ved i en kokspanna får man väl springa i skytteltrafik med småpinnar. Men som en extra värmekälla kalla dagar kan det kanske vara ok.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #5 skrivet: 30 maj-14 kl 22:38 »
Nyare Morsø-kaminer (t ex typ 1440 som jag har) är ofta avsedda för både ved- och kokseldning. Dock nämns bara ved i den bruksanvisning som följer med då de säljs i Sverige. Den har en extra dragventil för att släppa in luft under rosten, som enligt instruktionen alltid ska hållas stängd vid vedeldning, och tydligen är den tänkt att användas för koks.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #6 skrivet: 30 maj-14 kl 23:10 »
Eller så köper man loggs och eldar med.Blir varmt av dom med.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #7 skrivet: 04 jun-14 kl 08:53 »
Eller så köper man loggs och eldar med.Blir varmt av dom med.

Då blir det väl billigare att sätta dit en elektrisk värmefläkt.

Nej åk med skräpet till en skrothandlare så gör du både miljön och hälsan en tjänst

Che Guevara

  • Gäst
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #8 skrivet: 04 jun-14 kl 09:04 »
Ganska säker på att just den modellen är en koks kamin. men det klart att det går att elda med ved i om man bara gör tillräckligt korta bitar.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #9 skrivet: 04 jun-14 kl 10:36 »
Ganska säker på att just den modellen är en koks kamin. men det klart att det går att elda med ved i om man bara gör tillräckligt korta bitar.
Om du inte förstår skillnaden mellan vedeldning och koksuppvärmning är det ju bättre att vara tyst i stället för att lämna helt felaktiga uppgifter.
Vedeeldning kräver långa rökgasvägar där värmen avlämnas då det är från brandgasen som värmen ska tas. Koks eldas inte utan glöder och avlämnar värme genom strålning till pannväggarna.
I en kokskamin finns alltså inget utrymme där värmen i brandgasen kan avlämnas utan all värme går ut i skorstenen som kan skadas av den höga temperaturen.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #10 skrivet: 04 jun-14 kl 12:30 »
Om du inte förstår skillnaden mellan vedeldning och koksuppvärmning är det ju bättre att vara tyst i stället för att lämna helt felaktiga uppgifter.
Vedeeldning kräver långa rökgasvägar där värmen avlämnas då det är från brandgasen som värmen ska tas. Koks eldas inte utan glöder och avlämnar värme genom strålning till pannväggarna.
I en kokskamin finns alltså inget utrymme där värmen i brandgasen kan avlämnas utan all värme går ut i skorstenen som kan skadas av den höga temperaturen.
Om du inte har något bättre att komma med så är det bättre att du håller tyst istället för att försöka va en besserwisser.  Vet folk som eldar i kos kaminer och det funkar . Men får  ett halvt rätt i va du säger.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #11 skrivet: 04 jun-14 kl 13:38 »
Om du inte har något bättre att komma med än helt FELAKTIGA rekommendationer så är det väl du som borde vara tyst och inte leka besserwisser.
Frågar man på ett forum vill man ha svar som stämmer med fakta och verklighet och inte okunnigt svammel.
Finns tokstollar som eldar plast, gummistövlar och allt möjligt men det är väl inte för att tokstollar lyckats med att elda ved i en kokskamin som det helt plötsligt blir rekommendabelt.
Jag vet tokstollar som kört bil helt utan bromsar också, är det också rekommendabelt?

Che Guevara

  • Gäst
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #12 skrivet: 04 jun-14 kl 14:17 »
Om du inte har något bättre att komma med än helt FELAKTIGA rekommendationer så är det väl du som borde vara tyst och inte leka besserwisser.
Frågar man på ett forum vill man ha svar som stämmer med fakta och verklighet och inte okunnigt svammel.
Finns tokstollar som eldar plast, gummistövlar och allt möjligt men det är väl inte för att tokstollar lyckats med att elda ved i en kokskamin som det helt plötsligt blir rekommendabelt.
Jag vet tokstollar som kört bil helt utan bromsar också, är det också rekommendabelt?
Stäng gen truten nu va. Om det nu funkar för en del så borde det väl även fungera för andra  . Sen så har ja inte rekommenderat att elda med ved som du hävdar . Så ge dig nu .Med ditt revir pinkande

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #13 skrivet: 04 jun-14 kl 14:56 »
Nu är du inte schysst Che Guevara.  Ödmjukhet är en fin grej när man möter nån som har mer kunskap än en själv.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #14 skrivet: 04 jun-14 kl 17:00 »
Nu är du inte schysst Che Guevara.  Ödmjukhet är en fin grej när man möter nån som har mer kunskap än en själv.
Nä  inte när  något måste göra saken till personlig då får ödmjukheten stiga åt sidan .Det har ju snackas om ved även av andra .Dessutom så vet ja ett par som eldar ved i koks kamin. sen får personen i fråga tycka vad han vill om det.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #15 skrivet: 15 jun-14 kl 03:22 »
Hej! finns något som heter rökgaselement som man kan koppla mellan kamin och skorsten  ;D

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #16 skrivet: 15 jun-14 kl 10:17 »
Det är klart att det rent praktiskt är möjligt att elda ved i en kokskamin. Men jag skulle inte heller rekommendera det då rökgastemperaturen riskerar att bli alldeles för hög. Detta är förstås dåligt ur säkerhetssynpunkt men också för att en stor del av värmen försvinner ut ur huset med resultatet att man måste bära in rätt så mycket mer ved i huset.

Själv stödeldar jag visserligen med ved i min gamla koks-/oljedubbelpanna men då har jag tillverkat turbulatorer till rökgasvägarna och håller koll på rökgastemperaturen. Jag skulle aldrig låta någon annan elda med ved i pannan och jag skulle aldrig starta en brasa och sedan lämna gården.

Om man är en sådan person som följer lagar och regler så är detta dock endast en hypotetisk fråga. Installation av ny eldstad kräver bygganmälan och varken kommun eller sotare kommer att godkänna en sådan kamin.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Vet någon om denna är till koks eller ved?
« Svar #17 skrivet: 15 jun-14 kl 15:32 »
Det är ju fortfarande inte slutgiltigt utrett om den kamin tråden handlar om verkligen är en kokskamin, även om det väl inte är helt osannolikt att det är så.

Beträffande regelverk och godkännanden så skiljer sig den saken åt rätt mycket mellan olika kommuner i Sverige, på vissa håll är det till och med olika krav på miljögodkännanden och sånt beroende på var i kommunen eldstaden befinner sig (t ex om det rör sig om område med detaljplan eller inte). Innan man börjar spekulera eller komma med domedagsprofetior med sådana motiveringar bör man ta del av sin kommuns bestämmelser om saken, oftast ingår de i de s k lokala ordningsföreskrifterna och de bör numera gå att hitta på kommunens hemsida.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser