Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande i lägenhet  (läst 26505 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #20 skrivet: 26 mar-13 kl 00:53 »
Klassisk gammal Klintbergare, innan det fanns mycket invandrare sa man att det var lantisar som flyttat till stan som gjorde det.
Ja, och glöm inte alla brasorna på samma vardagsrumsgolv!  ;D

Men odla på balkong, visst måste det vara positivt ur flera synpunkter?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #21 skrivet: 26 mar-13 kl 07:39 »
Det måste väll ändå va diskutabelt om det är då det krävs energi  den kostar ju hela tiden medan ett land inte kostar något bara lite omvårdnad ?

Ja det tycker jag att vi kan diskutera, för som jag uppfattar det är det hydroponisk/akvaponisk odling du syftar på?

Dom allra enklaste vattensystemen är faktiskt passiva, och kräver alltså ingen tillförd energi utöver solljuset. Det finns en rad små nackdelar med passiva system, särskilt om man jobbar akvaponiskt eftersom mängden fisk man kan hålla och driva upp blir starkt begränsad. 

"Windowfarmers" som i TED-talet anser luftpumpar vara överlägsna, de luftpumpar som används ligger ofta på 3-6W och kan köras varannan till var fjärde kvart med hjälp av timer beroende på soltillgång. De kan hålla förbrukningen till i storleksordningen en kWh per månad.

Sen är ju inte window-farming-communityts lösning optimerad i grunden för att minimera energiförbrukningen, de bygger under den förutsättning att bra återvinningssystem saknas och den naiva idén om att ju mindre solljus som släpps in i lägenheten desto mer ljus får växterna. Den enorma fallhöjden gör det energimässigt dyrt att pumpa vattnet. De "windowfarmers" som odlar på höjden och hänger upp en massa lampor utan reflektorer är verkligen ute och cyklar vad gäller hållbarhet, några få procent kommer  växterna tillgodo, resten är bortkastat.

Har man ett trädgårdsland är det väl dumt att inte odla i det, men det ena utesluter inte det andra, och vattensystem har en rad fördelar utöver den betydligt högre skörden per yta, som till exempel att problem med ogräs och ohyra nästan är obefintligt.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #22 skrivet: 26 mar-13 kl 08:12 »
Utgångspunkten i denna tråd var att kolonilott ännu inte finns.  Man gör sitt bästa med de förutsättningar man har.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #23 skrivet: 26 mar-13 kl 08:33 »
Ja det tycker jag att vi kan diskutera, för som jag uppfattar det är det hydroponisk/akvaponisk odling du syftar på?

Dom allra enklaste vattensystemen är faktiskt passiva, och kräver alltså ingen tillförd energi utöver solljuset. Det finns en rad små nackdelar med passiva system, särskilt om man jobbar akvaponiskt eftersom mängden fisk man kan hålla och driva upp blir starkt begränsad. 

"Windowfarmers" som i TED-talet anser luftpumpar vara överlägsna, de luftpumpar som används ligger ofta på 3-6W och kan köras varannan till var fjärde kvart med hjälp av timer beroende på soltillgång. De kan hålla förbrukningen till i storleksordningen en kWh per månad.

Sen är ju inte window-farming-communityts lösning optimerad i grunden för att minimera energiförbrukningen, de bygger under den förutsättning att bra återvinningssystem saknas och den naiva idén om att ju mindre solljus som släpps in i lägenheten desto mer ljus får växterna. Den enorma fallhöjden gör det energimässigt dyrt att pumpa vattnet. De "windowfarmers" som odlar på höjden och hänger upp en massa lampor utan reflektorer är verkligen ute och cyklar vad gäller hållbarhet, några få procent kommer  växterna tillgodo, resten är bortkastat.

Har man ett trädgårdsland är det väl dumt att inte odla i det, men det ena utesluter inte det andra, och vattensystem har en rad fördelar utöver den betydligt högre skörden per yta, som till exempel att problem med ogräs och ohyra nästan är obefintligt.
Tycker det låter som resursslöseri  om man nu saka se till vad Earth hour vill åstadkomma det är ju onödigt att spä på med mera .

tinaw

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #24 skrivet: 26 mar-13 kl 11:05 »
Fast om man inte går eller cyklar till sin kolonilott kostar det ju energi i form av bränsle och/eller el att ta sig dit, även om man åker kommunalt. Så nog kan man rättfärdiga 1 kWh i månaden på pump.

Vaktlar röstar jag för! Härliga små fåglar med goda ägg. :-D

tinaw

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #25 skrivet: 26 mar-13 kl 11:06 »
Om balkongen är hyfsat rymlig och du äter kött kan du ju iofs ha köttkaniner också. Fast jag hade nog fokuserat på grönsaker och ägg.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #26 skrivet: 26 mar-13 kl 11:18 »
Tycker det låter som resursslöseri  om man nu saka se till vad Earth hour vill åstadkomma det är ju onödigt att spä på med mera .

Har man inget trädgårsland/kolonilott får man ju jämföra med att köpa, ekologiskt närproducerat har riktigt svårt att komma ner i lika låg miljöbelastning per producerad mängd grönsaker som en luftpump drar för att nyttja ljuset i ett fönster.

För övrigt växer redan plocksalladen med ett par blad i veckan från en liten kruka i ett västerfönster utan extra belysning här, får du den produktionen på friland i snön utanför så är jag imponerad.

Earth hour vill väl väcka ett medvetande och eftertanke, har man inte mark eller om det är för kallt för att odla ute är hydroponisk inomhusodling riktigt svårt att slå miljömässigt.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #27 skrivet: 26 mar-13 kl 11:33 »
Hur man gör något inverkar på miljöbelastningen, ska man  exempelvis åka och köpa en spade till kolonilotten med bensinbil omsätter man med en väldigt bensinsnål bil lika mycket fossil energi varje kilometer som luftpumpen drar energi per månad. Här i Sverige då väldigt mycket mer miljövänlig energi till luftpumpen. Tillverkningen av spaden motsvarar flera års pump-drift.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Pilosella

  • Inlägg: 152
  • 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #28 skrivet: 26 mar-13 kl 11:35 »
Edsbyns hyreshus plöjde upp sina gräsmattor och lät hyresgästföreningen fördela odlingslotter för de som ville. Dessutom rev man bort ölandstoken och planterade vinbärsbuskar :-)

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #29 skrivet: 26 mar-13 kl 12:12 »
Har bott i lägenhet i många år nu och målet är att vara så självförsörjande det går. Har inglasad balkong som är ett stort plus i sammanhanget. Det första jag tycker man ska göra är att veta vad man ska odla. Är man ute efter stor skörd eller tjäna pengar.

Om man använder färska örter i matlagningen så är det nog det man tjänar mest pengar på. Det är också relativt lätta att odla i kruka.

Själv odlar jag allra mest tomater. Eftersom jag har inglasat så kan jag odla vilka sorter jag vill. Om det inte är inglasat skulle jag satsa på någon frilandssort som sägs ge stor skörd även på friland. I hinkarna med tomater brukar jag peta ner en och annan basilika. De trivs fint ihop.

Tomater kan även odlas inomhus under en stor del av året. Vissa år har jag fått hygglig skörd och andra år mindre. Det är framförallt vintern det kan vara lite kinkigt att få upp skörden. Jag har inte haft extra belysning.

Sol är en viktig faktor. Det mesta behöver sol för att växa bra. Provad att odla potatis på balkongen och den växte jättebra, men när jag skulle skörd så var det knappt något i jorden. Solbrist kom jag fram till. Tomaterna skuggade för mycket.

Här är det jag provodlat hittills:

olika örter, både inne och på balkong
tomat, både inne och på balkong
rädisa, balkong
rödbeta, både balkong och inne, ger dock mycket blygsam skörd med tanke på hur stor plats de tar
sallat (och andra blad som används till sallad), både inne och på balkong
spenat, balkong
mangold, både inne och på balkong, sonen odlade förra sommaren i norrfönster och fick god skörd ända in på hösten
paprika, både inne och på balkong
squash, balkong, kräver stooor kruka
rabarber, balkong, kräver även den stor kruka
morot, både inne och på balkong, precis som rödbetan så är det liten skörd med tanke på ytan
malaberspenat, inne, den blir gigantiskt stor
physalis, balkong, övervintrat inne
jordgubbar och smultron, balkong

Och glöm för all del inte alla skott och groddar som går bra att odla året runt.

Min mamma odlade antingen ärter eller sockerärter när jag var riktigt liten. Minns bara hur de slingrade sig i en spalje och täckte en hel vägg.

Tror att jag fått med det mesta.




vindensbonig

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #30 skrivet: 26 mar-13 kl 13:46 »
Hur man gör något inverkar på miljöbelastningen, ska man  exempelvis åka och köpa en spade till kolonilotten med bensinbil omsätter man med en väldigt bensinsnål bil lika mycket fossil energi varje kilometer som luftpumpen drar energi per månad. Här i Sverige då väldigt mycket mer miljövänlig energi till luftpumpen. Tillverkningen av spaden motsvarar flera års pump-drift.
Men pumpen har ju kosta energi att framställa också sen har du ju alla lampor som behövs .Ja tror att visa hjärna glömmer bort sådant .Se så tror ja ju att spaden håller längre  än pumpen och kan bruka mera areal när till fälle ges och då är det lätt att odla för årsbehovet  till skillnad mot Hydrokultur i en lägenhet  att sen tro att man måste jämföra med att åka bil till kolonin eller sin täppa när det många gånger går att cykla . Ärligt ja tycker att det värkar som var och en är insnöad på sitt . Men för den delen förkastar ja inte den odlings typen för det idet stora hela då den säker kan ha sin plats  så länge vi har relativt billig el .

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #31 skrivet: 26 mar-13 kl 13:51 »
vicky-g verkar ha bevisat att det går att komma långt.  Jag antar att du ändå köpte mat i affären?

Hurudan är användarens balkong?  Inte inglasad?  Storlek?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #32 skrivet: 26 mar-13 kl 14:21 »
Lägenhetsodling är ett försummat område inom miljörörelsen och självhushållningen. Tänk så många som bor i lägenheter, om alla tog och odlade tomater i sina fönster skulle det inte behöva importeras en enda jädra tomat! Vet ni om det finns några nya lägenheter som är utformade för att underlätta odling? Jag menar det är ju på modet idag att vara miljövänlig och då borde några försökt använda det som säljargument för sina lägenheter till köpkraftiga individer?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #33 skrivet: 26 mar-13 kl 14:32 »
Intressant tanke.  Inglasad balkong till varje lägenhet, takterasser, odlingslotter på gården, blomlådor utanför alla fönster, färdiga spaljéer över hela söderväggen?

  Men antagligen är detta att fresta användarens tålamod.  Hän försöker ju odla på en vanlig balkong.

Men hur är det, går det att hänga en blomlåda utanför fönstren?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #34 skrivet: 26 mar-13 kl 14:36 »
Men hur är det, går det att hänga en blomlåda utanför fönstren?
Tyvärr brukar det inte vara tillåtet, det anses vara en risk, då lådan kan trilla ner och träffa någon  ::) :-\. Man får kolla med hyresvärden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #35 skrivet: 26 mar-13 kl 15:14 »
Tyvärr brukar det inte vara tillåtet, det anses vara en risk, då lådan kan trilla ner och träffa någon  ::) :-\. Man får kolla med hyresvärden.
Jag tror det kan vara ok om vaktmästaren monterar dit den. Beror givetvis på vilket bolag och vaktmästare man har och hur gott fika som erbjuds etc.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #36 skrivet: 26 mar-13 kl 17:04 »
Under tiden har jag kommit att tänka på ett annat problem:  Förvaringen.  Kan vara problematisk i en liten lägenhet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #37 skrivet: 26 mar-13 kl 17:33 »
Under tiden har jag kommit att tänka på ett annat problem:  Förvaringen.  Kan vara problematisk i en liten lägenhet.
Dom kanske kan äta allt pur färskt om dom sår lite flexibla med sådden under året  ?

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #38 skrivet: 26 mar-13 kl 17:42 »
Jag har odlat tomat, squash och pumpa på balkong med gott resultat. Ärtor och bönor med mindre gott resultat. Ruccolan växte nog rätt bra också, och blev pepprig så in i bängen! Sparade några tjuvskott från tomaterna, och satte i krukor i köksfönstret. De gav nåt par handfull små små och mycket smakrika tomater i december... Det var i Luleå, och där är ljuset ganska sparsamt i december, så det kan säkert funka ännu bättre med mer ljus! I lägenheten jag hade i huvudstaden provade jag odla körsbärstomater upp och ner i hink. Det gick det med, men var lite meckigt att vattna...

Förvaring torde inte vara nåt större problem i lägenhet än i hus. Får man mer än man äter färskt, så har man ju samma möjligheter som annars. Torka, koka in, syra... Man kan ju be att få äpplen från folks villaträdgårdar, om de har för mycket. Då kan man koka äppelmos så det räcker!

Broberg

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #39 skrivet: 26 mar-13 kl 19:40 »
Vet två höghusområden här som har odlingslotter. Populärt som tusan. Hör runt bland de boende och prata med värden. Finns lämpliga ytor borde det inte vara något problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser