Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flasklamm som inte piggnar till  (läst 1347 gånger)

ct

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
Flasklamm som inte piggnar till
« skrivet: 08 apr-15 kl 10:44 »
Hej!

Vi har en tacka som i lördags fick trillingar vilket hon fått de senaste tre år och det har gått bra. En av trillingarna var dock så svag så den klarade sig inte trots försök att få igång den. Igår upptäckte vi att ett av de två lamm som fanns kvar började försvagas. Innan dess hade vi noterat att tackan hade stopp i en spene men efter att ha hört mig för har jag förstått brukar de klara två lamm men det kanske blev för mycket konkurrens iaf? Lammen är jämnstora.

Vi har nu stödmatat den lilla sedan igår eftermiddag och kontinuerligt hela natten var annan till var tredje timme samt satt upp värmelampa. Den har piggnat till men ter sig fortfarande lite apatisk, dvs den är slö, kan bli stående och tittar rakt ut i luften och den ger inte sin mamma något gensvar. Vi har försökt att få den att dia både från tackan och flaska men hon vill inte så vi har fått ge den mat med spruta, hon har tillräckligt med kraft för att protestera och slingra sig. Hon har ju diat i åtminstone två dygn så hon borde ju ha tekniken?

När kan man förvänta att det vänder eller borde det redan ha gjort det? Vi har varit förskonade från flasklamm så vi vet inte riktigt vad man kan förvänta sig.

Syskonet mår bra!

Tacksam för alla tankar och idéer!

Carin

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Flasklamm som inte piggnar till
« Svar #1 skrivet: 08 apr-15 kl 12:47 »
Är lammet varm i munnen, om inte ta in och värm upp. Sedan kan du sondmata, så att magsäcken blir fylld, så kanske krafterna kommer tillbaka. Får vi svaga lamm så sondmatar vi alltid tills de kan dia själva, viktigt är dock att de inte är kalla i munnen. Tempen skall ligga på 39-40 grader.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Flasklamm som inte piggnar till
« Svar #2 skrivet: 08 apr-15 kl 17:12 »
Svaga lamm kan ha selenbrist. Ge en liten dos E+selen så ska du se att lammet piggnar till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ct

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Flasklamm som inte piggnar till
« Svar #3 skrivet: 09 apr-15 kl 07:31 »
Tack för svar, har inte haft tid att svara själv förrens nu! Sondmatning är i princip det vi håller på med och tempen är ok. Vi har gett henne selen och håller nu tummarna. I går kväll efter en matning började hon plötsligt ragla och spritta med kroppen, vad kan det berott på? Vi vet iaf att hon bajsar som hon ska och magen känns mjuk och fin. Nästa utmaning blir att få henne att ta flaskan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser