Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gerillaodling av grönsaker med hjälpa av seed bombs/fröbomber (Fukuoka style)  (läst 2586 gånger)

mickied

  • Gäst
Hej.

Jag skulle hemskt gärna vilja gerillaodla lite grönsaker medelst s.k. seed bombs eller fröbomber som det heter på svenska.

Jag har läst ett par böcker av Masanobu Fukuoka, som var en stor förspråkare av odling med hjälp av fröbomber samt spanat runt lite på youtube och googlat lite grann om ämnena Natural farming, no-till farming och gerillaodling med fröbomber.

Dock hittar jag inte så mycket information om hur detta kan tänkas gå till i Sverige.

De tips jag bl.a. har hittat är:

-Ha fröblandningar av ungefär samma storlekar och som groddas ungefär lika snabbt/långsamt i samma boll.
- Blanda 5 delar lera med en del kompost, en del fröer och lite vatten, rulla bollar och låt torka.

Är det någon som har några tips för hur detta skulle kunna tänkas gå till i Sverige?
Vilka fröer bör man använda sig av?
I vilka sorters terräng bör man slänga ut fröbomberna?
När bör man dra igång med detta?
Är det något annat man bör tänka på?
Är det någon som är sugen att haka på och göra detta till en gruppgrej?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
på ett ställe i Portugal Tamera där gjorde de ler kulor som innehöll fröer. De la fröerna i en cementblandare med torkad o siktad lera vattnade med ett sprey munstycke. ökade lerans mängd o fraktion efterhand som kulan växte. De var otroligt duktiga på att göra dessa frökulor. Ett frö i var kula.
 Tanken var att de skulle kastas ut o att de hade leran runt sej förhindrade djur o kryp att äta dem o när väl regnet kom så fick fröet en optimal start.
 Vad är din tanke med att bomba med fröer?
 Protest el mat?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Gerilla odling i stadsmiljö görs lämpligen i tex rabatter, krukor man och odla i oanvända slänter, kidnappa bombhål.
Fantasin och seendet av möjligheterna begränsar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Jag tror inte Fukuoka kallade dem fröbomber. Inte alls hans stil. Han kallade dem seed balls = fröbollar. Syftet var att skydda fröerna dels mot torka, dels mot fröätande insekter. Främst tänkte han på sådd i öknar, men även andra torra och varma områden kan tänkas. Det är ett arbetsamt sätt att så, eftersom det är en del extra arbete med att tillverka fröbollarna jämfört med att bara så. I svenskt klimat finns knappast behovet att använda fröbollar om du inte tänker så på t.ex. asfalt.

Personligen är jag inte så tilltalad av gerillaodling eftersom chansen att kunna skörda det man sår kan vara rätt så måttlig, förmodar jag. Men som en kul grej, för all del. Ett första lärospån i odling. Alltid kul att så ett frö och se det gro.

mickied

  • Gäst
Grundtanken är att odla i skogen och syftet är att skapa mat.

Är det någon som har några tips om vilka fröer man bör använda och ungefär när man bör så?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Den som försöker odla grönsaker hemma och lämnar dom vind för våg inser att det inte blir mycket till skörd. Ogräs tar all näring och vatten och skuggar grönsakerna. Det samma kommer hända om man kastar ut frön på måfå i skogen, det kommer inte att bli något av det. Och skulle det ändå bli det så kommer skogens djur äta upp resultatet. Vill man gerillaodla så måste man välja en plats där man tror man kommer få vara ifred hela sommaren och sedan får man lägga ner en del arbete på det. Det finns en orsak till att grönsaker är dyrt.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
Är det inte bättre att höra sig för med din kommun om det finns odlingslotter? Där finns det oftast vatten att tillgå vilket ökar chansen till skörd.
Plocka det som växer vilt i skogen som är ätbart. Kolla upp att det inte är
Fridlyst och att det faller under allemansrätten . I kommuners buskage finns inte sällan både bär och frukt
Fröbollar som du beskriver används för att så i otillgänglig miljö, tex bergssidor för att hindra jordras.
Då har det ett tydligt syfte.
Att bara sprida frö utan större baktanke kan få snedvriden konkurrens i faunan, tex lupiner som konkurrerar ut annan växtlighet.
Som sagt gå de offentliga vägarna.

mickied

  • Gäst
Tack för tipsen. Mycket konstruktivt och konkret.

Jag hade dock inte tänkt att lämna det hela vind för våg efter plantering o sen tro att det bara är att gå att inkassera en IKEA-kasse rågad med grönsaker en tid senare. Lite verklighetsförankring har jag ändå i allt mitt flummande. Jag är dock ute efter att less-is-morea och få ut så mycket som möjligt med så liten insats som möjligt eller snarare, skita i det som kan skitas i, utan att det påverkar resultatet nämnvärt :)

Det är såna trösklar till allt tycker jag, särskilt i större städer. Bostäder, jobb, odlingsmöjligheter mm mm. Jag vill gärna förenkla tillvaron så mycket som möjligt och som jag ser det så gäller det då att ta till lite okonventionella metoder. De konventionella metoderna som t.ex. söka bostad via bostadsköerna, söka jobb på annons via Arbetsförmedlingen och odla på platser som tilldelas av kommunen har jag inte ens funderat på. Vad gällde bostad styrde jag direkt in mig på kollektiv, vad gällde jobb gick jag direkt till företagen (båda metoderna fungerade och gav schyssta resultat så gott som omedelbart) och nu är jag helt enkelt ute efter en liknande grej vad gäller odlingen. Plocka grejer i skogen är viktigt och kul och det har jag redan gjort och kommer även satsa på i framtiden men det är ju inte direkt så att jag kan tillgodogöra mig mina dagliga näringsbehov via brännässlor, maskrosblad och kirskål.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Om du ska odla i skogen tror mest på följande variant: Välj ut små markplättar om nån-några m2 vardera där det nyligen har tagits upp kalhygge, helst på mark där det vuxit mycket lövskog, och där inte kvarvarande träd skuggar, samt där du inte stör eventuella nyplanterade trädplantor. Där kan du jordförbättra lite om det behövs, samt sätta t.ex. potatis, så vissa storfröiga växter, kanske t.ex. bondbönor, samt plantera plantor. Har du tur får du skörda något. Potatis kanske är största chansen att få skörda. Men det är stor risk att skogens djur äter upp skörden. Du kan kanske odla på samma plättar något-några år, innan det börjar växa igen för mycket. Helst bör du fråga markägaren om lov, men annars så gör du knappast någon skada om du gör på detta sätt. Om du frågar markägaren kanske han t.o.m. har någon överlupen bit åker eller äng som han kan låta dig låna till en låg kostnad.

Det finns också en gammal tradition med provisoriska odlingar i skogsmark, som tillämpats av jordlösa människor. En variant var såvitt jag minns att odla i myrstackar. Kanske kan odlingen samexistera med myrorna om man är försiktig, eller så ska man välja övergivna myrstackar. Jag vill minnas att man kunnat odla rovor i myrstackarna. Kanske även potatis är värt att pröva.

Ytterligare en variant är om du hittar något skogsbrandfält. Där kan det gå bra att odla ett tag. Samma kommentarer om relationen till markägaren och skogens djur och kvarvarande växter gäller där. Men starta inte egen skogsbrand bara för att kunna odla ...

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
Om kommunen har god tillgång på odlingslotter får du en drös att välja mellan. Förvånansvärt enkelt sätt att få tillgång på jord på. Annars hör med din hyresvärd. Förvånansvärt många är positiv inställda till lite odlingar.

mickied

  • Gäst
Schyssta o konkreta tips fortsätter att rulla in, även om de är off topic. Tack.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
Äger du skogen så ska du anmäla att du ska ändra inriktning på den efter avverkning, kolla på gamla kartor för att se om du har något ställe där det redan odlats saker tidigare för då kan du kanske t o m få bidrag för det. Äger du inte skogen ska du inte plantera något där överhuvudtaget.

 

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
tur man inte är kotte i den skogen
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser