Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgnedärvning  (läst 967 gånger)

Jenniberlin

  • Inlägg: 2
Färgnedärvning
« skrivet: 15 dec-14 kl 22:52 »
Hej. Har fastnat för Sussex höns och då färgen coronation, lavendelblå Colombiatäckning. Jag kommer enbart ha Sussex och inte blanda in något annat så nu till min fråga. Hur måste jag tänka här för att få fram just den färgen? Hur nedärvs färgen på höns?  Tacksam för svar då jag letat mig tokig snart :/

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Färgnedärvning
« Svar #1 skrivet: 16 dec-14 kl 07:11 »
Hönsfärgers nedärvning är något som inte kan avhandlas på några få rader,  massor av olika färganlag och olika nedärvningsmönster spelar ett komplicerat spel.
Den färgen du beskriver torde inte kunna fås fram utan antingen import (smuggling?)  eller inkorsning av annan ras.
Såvida inte någon annan i Sverige redan gjort det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Stormcrow

  • Inlägg: 82
    • Norrbotten
SV: Färgnedärvning
« Svar #2 skrivet: 16 dec-14 kl 10:49 »
Coronation sussex finns redan i sverige, men inte många... Har inga själv men håller utkik, det var en avelsgrupp till salu runt sundsvall eller ö-vik tidigare i höst, men hade inte plats just då tyvärr.

Jag såg någonstans en bra sida om avel på coronation, ska se om jag hittar igen den.

Jenniberlin

  • Inlägg: 2
SV: Färgnedärvning
« Svar #3 skrivet: 16 dec-14 kl 23:35 »
Tack. Hm, verkar mycket mer komplicerat än på hund och katt.
Ja men kolla gärna! Jätte tacksam!! Jag vet att dom finns i Sverige redan men i en ganska liten skala men oj så vackra!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser