Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cream Legbar eller Isbar?!  (läst 18483 gånger)

gotthard

  • Inlägg: 152
Cream Legbar eller Isbar?!
« skrivet: 12 mar-14 kl 21:12 »
Hej!

Vi väljer mellan dessa båda raser.... Ska ingå i en blandflock, gå fritt ute på dagtid, förse oss med ägg men inte kött. Har Ölandshöns idag.

Vore toppen om ni med egen erfarenhet ville dela med er av det bästa och det sämsta med Isbar och/eller Cream Legbar!
Tack!!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #1 skrivet: 12 mar-14 kl 21:49 »
Min mening är det är bra synd att blanda upp en flock ölandshöns med någon av dessa bara för att man vill ha gröna ägg! För någon annan anledning är det väl inte. Tycker förresten att de där grönskaliga äggen enbart ser oaptitliga ut.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #2 skrivet: 12 mar-14 kl 21:57 »
Isbar är en fantastisk ras i sig och överför sin främsta karaktär i korsningar och ger oftast en väldigt frisk och livskraftig avkomma, Isbar är en i mitt tycke mycket lugn och trevlig ras ganska lätt att få tam. Borde även överföra sina anlag för stora och många ägg i en sådan korsning, inte bara äggen är goda utan även slaktkroppen är något alldeles extra
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

gotthard

  • Inlägg: 152
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #3 skrivet: 12 mar-14 kl 21:59 »
Tack Johan P för svar på min fråga!! Bara fördelar Isbar då :D

Mera någon??

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #4 skrivet: 12 mar-14 kl 22:05 »
Skall vi skriva något bra om Cream Legbaren så är den gökfärgad som så många Ölandshöns vilket borde vara en bra grund för att få fram en könsvisande korsningsflock.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

gotthard

  • Inlägg: 152
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #5 skrivet: 12 mar-14 kl 22:34 »
Planen är inte att blanda raserna, bara att ha olika raser i samma flock... men hur det blir vet man ju aldrig ;)
I första hand intresserade av Isbar/Creme Legbar som ras alltså! Tack för svar :)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #6 skrivet: 13 mar-14 kl 08:57 »
Jag har både CL & Isbar och på mina linjer upplever jag skillnaderna så här:

-Isbar värper något större ägg än CL

-CL värper något fler än Isbar

-Isbar är något lugnare än CL

-CL är mer nyfikna och fodersöker över något större ytor ute än vad Isbaren gör.

-CL är könsvisnade vid kläck vilket inte Isbaren är.

-Isbaren värper mer gröna ägg och CL mer turkosa ägg.

-Båda raserna är friska, sunda och vitala. Men ska jag ranka dem så vinner nog Isbaren med en väldigt liten marginal.



Detta är en beskrivning av mina flockar och linjer. Det är inte säkert att det stämmer på någon ananas flock. Jag kan faktiskt inte säga vilken ras jag tycker är "bäst". Jag tror helt det beror på vad man har för personliga preferenser och hur man håller sina djur. Trots att jag upplever mina Isbar lugnare än CL så har jag flera som har köpt båda raserna från mig och hävdar motsatsen och flera som håller med mig....

 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gotthard

  • Inlägg: 152
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #7 skrivet: 13 mar-14 kl 22:02 »
Tack Azoo-Lina för mycket intressant svar! (särskilt som planen är att skaffa avelsäggen från just din finfina webshop ;))

Fler med erfarenheter?!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #8 skrivet: 14 mar-14 kl 20:57 »
Haha Johan P. Du är oslagbar på att tala för din vara.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #9 skrivet: 17 mar-14 kl 16:50 »
Ronny: Ska man vara negativ om sin vara? Det finns många  fler Ölandshöns än Isbar, och om trådskaparen inte är med i genbanken så vad spelar det då för roll om hon skaffar en till ras?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #10 skrivet: 02 maj-14 kl 10:37 »
Jag har både CL & Isbar och på mina linjer upplever jag skillnaderna så här:

-Isbar värper något större ägg än CL

-CL värper något fler än Isbar

-Isbar är något lugnare än CL

-CL är mer nyfikna och fodersöker över något större ytor ute än vad Isbaren gör.

-CL är könsvisnade vid kläck vilket inte Isbaren är.

-Isbaren värper mer gröna ägg och CL mer turkosa ägg.

-Båda raserna är friska, sunda och vitala. Men ska jag ranka dem så vinner nog Isbaren med en väldigt liten marginal.



Detta är en beskrivning av mina flockar och linjer. Det är inte säkert att det stämmer på någon ananas flock. Jag kan faktiskt inte säga vilken ras jag tycker är "bäst". Jag tror helt det beror på vad man har för personliga preferenser och hur man håller sina djur. Trots att jag upplever mina Isbar lugnare än CL så har jag flera som har köpt båda raserna från mig och hävdar motsatsen och flera som håller med mig....

Vi har också båda raserna och dom kommer delvis från annat håll än Linas, men jag håller till fullo med om hennes omdömme

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #11 skrivet: 05 maj-14 kl 21:54 »
Isbar kommer ju också i fler färger. :) Jag tycker dock att cl-äggens färg är vackrare.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #12 skrivet: 06 maj-14 kl 00:26 »
Att Cream Legbar och Isbar värper ägg av olika färg beror på att CL bara har anlag för blått (turkos) äggskal medan Isbar har anlag för både blått och brunt och då blir det som med andra korsningar mellan blåäggsvärpare (tex Araucana eller CL) och brunäggsvärpare (tex RIR, Maran mfl mfl) ägg med färg åt det olivgröna hållet = "grönäggsvärpare".
« Senast ändrad: 06 maj-14 kl 00:39 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

strawmaiden

  • Inlägg: 15
    • Uppland
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #13 skrivet: 24 aug-14 kl 02:15 »
Jag har båda raserna
Har spättade Isbar, vilket innebär att de har en blekgen från blått eller svart, vilket märks på mina som är ljusgrå/vita eller svartvita. Isbar är genomsunda, håller sig friska, är pigga och nyfikna och är bra att korsa med andra raser. Jag skulle välja Isbar, inte bara för de gröna äggen. De värper dessutom många ägg, ca 250/år.
CL är inte så vanliga, vilket gör att alla kycklingar som kläcks används i avel av dem som har rasen. Svåra att kläcka fram, drabbas lätt av sjukdomar, flera som jag skickat på obduktion har haft cellförändringar. Så jag bedriver eget avelsarbete för att få fram friska djur.
Korsar man CL med tex isbar, så får man fram hönor som värper små ägg, ca 45 gram. Korsar man Isbar med andra raser, får man fram äggläggare som lägger mellan 55-60 gram.
Tillsammans med Maran får man fram mörkgrönvärpare av båda raserna.
Frontlineassembly forever

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Cream Legbar eller Isbar?!
« Svar #14 skrivet: 07 sep-14 kl 21:28 »
Jag har också båda raserna och tycker att CL har finare färg på äggen, dock något mindre ägg i storlek än Isbar. Jag upplever även CL som livligare, fast Isbarerna är också livliga om man jämför med Maranerna som jag har här hemma. Fodersök kan jag inte svara på, båda raserna går lösa och fixar och trixar med allt möjligt i trädgården, båda är duktiga på fodersök tycker jag det ser ut som.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser