Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåtterredskap till M-F 65?  (läst 971 gånger)

framtidsbonden

  • Inlägg: 1
  • Med mindre täppa lever drömmen om månskensbonderi
    • Västergötland
Slåtterredskap till M-F 65?
« skrivet: 22 jul-17 kl 22:16 »
Ny på detta med att slå tegarna vid gården. Vanligt gräs, inget odlat. En traktor från 1960 finns, Massey Ferguson 65.
Vilket sorts slåtterredskap skall jag leta efter? Som passar traktor och gård i lilla formatet?
Tacksam för goda råd och tips!  :D

 

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Slåtterredskap till M-F 65?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-17 kl 07:20 »
Är de förhållandevis jämna så är en trumslåtter smidig och praktisk.... Blir aldrig stopp p g a att gräset fastnar. Finns från 165 cm i arbetsbredd. Kostar nog ca 5000 kronor o uppåt begagnad. Men finns även nyproducerade för runt 25, 30.

Ett annat alternativ är slåtterkniv.... Funkar egentligen utmärkt det med men går inte lika snabbt och stoppar lite lättare. Ca 1000 till 1500 för en som är någorlunda ok. Den kräver också lite större underhåll i form av slipning då det är fler knivar som behöver slipas... De sitter likt tänder i en lång rad. Också känsligare... om du knäcker en kniv måste du ha dit en ny innan du kan fortsätta.

Hälsningar

Jörgen

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Slåtterredskap till M-F 65?
« Svar #2 skrivet: 23 jul-17 kl 17:28 »
Jag körde en tvåmeters rotorslåtter utan problem med min. Mycket enklare än slåtterbalken jag använde innan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser