Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur skilja på sockerärtor och luktärtor i landet?  (läst 2506 gånger)

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
Hur skilja på sockerärtor och luktärtor i landet?
« skrivet: 23 jul-14 kl 21:34 »
Jag känner mig klantig och nästa år skall jag absolut vara duktigare på att märka mina sådder hela vägen från frö till utplantering... men...

Jag trodde jag hade satt luktärtor, men de luktar inget och jag börjar ana att de kanske är sockerärtor. Vill ju absolut inte att dessa skall gå till spillo om det nu är fina ätbara skidor. Några tips? Brukar luktärtor alltid ha en grovare stjälk med "band" längs med stjälken? Är skidorna till luktärtor goda eller märker jag direkt om det är fel? Vill ju inte riskera magont av att ha tryckt i mig fel... sommarens dileman... hoppas någon kan hjälpa mig :)

Malin

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur skilja på sockerärtor och luktärtor i landet?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-14 kl 22:09 »
Haha, aldrig tänkt på att luktärtor luktar...men om du satt luktärtor så får du väl förutsätta att det är det tills motsatsen bevisas. Stjälken är annorlunda och hårdare på luktärtorna och själva ärtorna brukar vara mindre och mörkare, skidorna smalare och mindre. Ärtor är goda att äta hela skidan med de pyttesmå ärtorna i dock vet jag inte hur luktärtor smakar så det är svårt att göra en smakjämförelse ;)
Sätt sockerärtor nu så hinner du nog få upp dem innan hösten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 4 användare (2 dolda)
Jona d, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser