Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är geten en bock?  (läst 1554 gånger)

D.M.Skogsmusen

  • Inlägg: 5
    • Värmland
Är geten en bock?
« skrivet: 23 jul-14 kl 12:48 »
Min ena get (behornad, lite mer än ett år) beter sig mer som en bock än vad bocken gör... Stångas, bits m.m. Hon beter sig som en bock som blivit för mycket pysslad med. Förut försökte hon även kissa på mig... :-/ Någon som har erfarenhet? Kan man kolla detta via något blodprov eller något?
Tacksam för tips!

missoak

  • Gäst
SV: Är geten en bock?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-14 kl 15:52 »
Flåt ,men vad är det du menar egentligen?En get är en get..Bock är bock!! Kan ju vara så att hon brunstar då kan dom få små nyck för sig.. ???

D.M.Skogsmusen

  • Inlägg: 5
    • Värmland
SV: Är geten en bock?
« Svar #2 skrivet: 23 jul-14 kl 18:41 »
Sorry, glömde skriva att jag läst att det inte är helt ovanligt att get (och gris) blir tvekönade. Men av vad jag läst så gäller det oftast kulliga? Hon är utrustad som en get men hon har i större delen av sitt korta liv betett sig som en bock. Har bara blivit tydligare att se nu när vi har en liten bock också. Hon har gått med den stora bocken hela tiden men den sätter hon hornen i om han inte håller sig undan

 

missoak

  • Gäst
SV: Är geten en bock?
« Svar #3 skrivet: 23 jul-14 kl 20:03 »
Hur gammal är hon?Vår ena get har ett attans humör och kan sätta bocken på plats..Om hon går på dig ska du visa att sånt här beteende accepteras inte..Har du gått igenom henne så att hon inte har några skador el är sjuk som gör att hon går till attack för hon vill vara ifred? Prova att inreda hagen så att hon håller sig lite sysselsatt..stockar ,grenar mossa mm..Lycka till!!

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Är geten en bock?
« Svar #4 skrivet: 23 jul-14 kl 22:30 »
På tvekönade getter kan man ibland se en liten knuta eller plopp eller vad man nu vill kalla det för bredvid snippan ;) Du får lyfta på svansen och kolla



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 3 användare (1 dolda)
Valpen001, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser