Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kortare ruvningstid för dvärghöns?  (läst 4408 gånger)

Chicken Pox

  • Inlägg: 18
    • Södermanland
Kortare ruvningstid för dvärghöns?
« skrivet: 14 jul-14 kl 10:53 »
Här och var har jag sett att det påstås att dvärghönsägg har ca 2 dagar kortare ruvningstid än ägg från större höns. Stämmer detta?

Har nu mina första dvärghönsägg (ca 25 gram) i kläckaren, de har legat 21 dagar på fredag em och då ska jag tydligen stänga av vändaren o höja luftfuktigheten tre dagar innan, alltså imorgon.
Kan jag börja höja luftfuktigheten så smått redan idag för att vara lite mer på den säkra sidan om det nu är så att dvärgägg kläcks tidigare? Enligt bruksanvisningen ska fuktigheten upp till 60% de sista 3 dagarna.


skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Kortare ruvningstid för dvärghöns?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-14 kl 15:44 »
nej dom kläcks inte tidigare

Chicken Pox

  • Inlägg: 18
    • Södermanland
SV: Kortare ruvningstid för dvärghöns?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-14 kl 12:20 »
Tack för att du svarade. Det är ju samma art oavsett storlek så det verkar ju logiskt att äggen tar lika lång tid.
 

Chicken Pox

  • Inlägg: 18
    • Södermanland
SV: Kortare ruvningstid för dvärghöns?
« Svar #3 skrivet: 16 jul-14 kl 17:59 »
Uppdatering:
För en halvtimme sedan, efter 19 dagar i kläckaren (äggen inlagda vid den här tiden fredagen den 27 juni) har den första lilla dvärgkycklingen tittat ut ur sitt ca 25-gramsägg Det ska bli spännande att se om den är extra tidig eller om det kommer fler dunbollar ikväll och i natt. Kanske några väntar tills tiden är den rätta på fredag. :-)


Ännu en uppdatering, några timmar senare:  Nu har det kläckts en till. Och en tredje är på G.

Uppdatering torsdag fm, dag 20:
Nu har jag 7 kycklingar och 7 ännu okläckta ägg.
Av de kläckta (inklusive den kyckling som kläcktes först) är tre ur köpeägg som jag hämtade ut på posten för tre veckor sedan, lät vila till fredag em och då lade in i kläckaren. Det första av dessa köpeägg kläcktes alltså exakt 19 dygn efter det att det lagts i kläckaren, de andra två köpeäggen kläcktes några timmar senare. Jag har fem okläckta köpeägg kvar i kläckaren.

I kläckaren lade jag också in fem "egna" ägg (ca 35-40 g) som först var ruvade under höna ungefär lika länge som köpeäggen legat i kläckaren. Ur dessa fem ägg har det nu kläckts 4 kycklingar.
När det gäller de äggen är jag dock inte riktigt lika säker på exakt ruvningstid då hönan lade sig ganska fast redan efter två egna ägg. sedan fick tre nylagda från andra hönor och därefter lade ett till. Ruvningstiden där kan variera på en-två dagar och det senast lagda ägget, ännu INTE ruvat i 21 dagar, kan vara det som ännu inte har kläckts.

Jag återkommer. (Hoppsan, nu piper det som 17 igen, det sista av mina egna fem ägg har just kläckts...)
« Senast ändrad: 17 jul-14 kl 12:09 av Chicken Pox »

 

Jennim

  • Inlägg: 208
    • Västmanland
SV: Kortare ruvningstid för dvärghöns?
« Svar #4 skrivet: 23 jul-14 kl 19:08 »
Mina dvärgägg brukar kläckas en dag innan resten.
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

Chicken Pox

  • Inlägg: 18
    • Södermanland
SV: Kortare ruvningstid för dvärghöns?
« Svar #5 skrivet: 31 jul-14 kl 19:33 »
Nu har de ägg som ruvats under höna också kläckts. Det var inköpta dv.kockinägg som alla lades in under hönan samtidigt (en onsdag em). Även dessa kläcktes på 19:e dygnet. De skulle ha kläckts på onsdagen men kläcktes redan under måndagen, det första vid lunchtid.

Av de ca 20 dvärghönsägg som har kläckts här har inget väntat så länge som 21 dygn.  Bra att veta nästa gång jag har småägg i kläckaren så jag kan höja fuktigheten och sluta vända lite tidigare. Den här gången slutade jag vända och höja fuktigheten för sent eftersom jag var inriktad på kläck vid 21 dygn, några ägg kläcktes aldrig men innehöll kycklingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 4 användare
Anders Flix, köksträdgård, Tur-Johan, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser