Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Småskalig köttproduktion  (läst 5329 gånger)

Pe4r

  • Gäst
Småskalig köttproduktion
« skrivet: 25 mar-10 kl 01:30 »
Jag har lite ideér på att skaffa kor, om vi säger att jag lyckas få nått jobb och får ihop lite pengar så jag kan köpa mig en mindre gård eller motsvarande, då kanske man skulle prova på att ha några kor, vad sägs då om att ha 10 djur kor att börja med och att man vid rätt ålder kanske inseminerar dom, får kalvar och då korna är i rätt ålder - d.v.s. inte alltför gammal för slakt, då skickar man dom på slakt, skulle man kunna börja smått och komma upp i en besättning på kanske 50 djur och få det att gå runt eller tycker ni det låter mest som en kostnad att ha detta antal djur?

Hur gammal blir en ko och när är dom i lämplig ålder för ev. semin?


Pe4r

  • Gäst
SV: Småskalig köttproduktion
« Svar #1 skrivet: 25 mar-10 kl 01:34 »
Och följfrågan i det hela, vad jag hört så är en vuxen ko värd cirka 10.000 kr.

Om jag nu skulle skicka iväg och få dessa slaktade, kanske 5 djur åt gången, vad skulle kostnaden bli för det? Ska man försöka sälja iväg till slakt och dom sköter om att sälja vidare?

Kanske utbilda sig och bygga sig ett litet eget slakteri? Man kanske bli jägare och då kan slakteriet användas för jakten.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Småskalig köttproduktion
« Svar #2 skrivet: 25 mar-10 kl 07:12 »
Några större pengar på dikor finns det inte, allt är avhängt på hur mycket bidrag man kan få på betesmarken, hur rationellt stall man har och vilken ras man har. Ett eget slakteri när man bara har 50 kor tycker jag inte låter lönsamt. Ta kontakt med någon konsult som räknar åt dig det är det bästa.
En kviga semineras när den är mellan 15-18 månader oftas.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Småskalig köttproduktion
« Svar #3 skrivet: 25 mar-10 kl 10:13 »
Och följfrågan i det hela, vad jag hört så är en vuxen ko värd cirka 10.000 kr.
Menar du att du ska skicka korna till slakt och behålla kalvarna!?
Det är ju kalvarna dvs ungdjuren man slaktar.

Kor får man inte mycket för...
(normalpris för en Herefordko till slakt är 5000 kr)
om hon inte får fettavdrag dvs
« Senast ändrad: 25 mar-10 kl 12:30 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Småskalig köttproduktion
« Svar #4 skrivet: 25 mar-10 kl 10:52 »
Och för att fö korna och sedan kalvarna till slakt måste du ha ett startkapital som tar dig igenom de tre första åren , sedan kan det räcka att du har kapital för ett år i taget . Pengarna ska ju ut i förväg sas .

Det är nog bättre ide att starta med att köpa in kalvar och föda dom till slakt eller kvigor av bra stam fö dom efter konstens, och sedan sälja till bönder som behöver nytt .

Kanske gå ihop med en bonde om att på kontrakt föda upp hans kvigor .

Du tjänar nog mer pengar så för att sedan kunna starta din dröm .

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Småskalig köttproduktion
« Svar #5 skrivet: 25 mar-10 kl 12:09 »
eller kvigor av bra stam fö dom efter konstens, och sedan sälja till bönder som behöver nytt .
Kanske gå ihop med en bonde om att på kontrakt föda upp hans kvigor.

Men då pratar vi om Mjölkraser eller..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Småskalig köttproduktion
« Svar #6 skrivet: 25 mar-10 kl 12:13 »
Ja , mjölk kvigor .

Men det är en möjlig väg att lite snabbare kunna förverkliga en dröm .

Pe4r

  • Gäst
SV: Småskalig köttproduktion
« Svar #7 skrivet: 25 mar-10 kl 13:39 »
Jo jag har ju lite kontakter med bönder i min hemkommun, kanske föda upp och sälja till dom.

Mjölk vore en idé men det är samma där, inte nån större besättning, helst ska jag kunna klara det mesta själv - robot för 80 kor kanske vore en idé.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Småskalig köttproduktion
« Svar #8 skrivet: 25 mar-10 kl 21:30 »


Mjölk vore en idé men det är samma där, inte nån större besättning, helst ska jag kunna klara det mesta själv - robot för 80 kor kanske vore en idé.
[/quote]
Tycker inte ens du ska tänka tanken mjölkproduktion när du inte ens vet hur gammal en kviga ska vara när man seminerar den....
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Småskalig köttproduktion
« Svar #9 skrivet: 25 mar-10 kl 22:55 »
Mjölk vore en idé men det är samma där, inte nån större besättning, helst ska jag kunna klara det mesta själv - robot för 80 kor kanske vore en idé.

80 mjölkkor är en stor besättning och att starta upp med det och en robot kräver stort kapital.

Först en gård som kan försörja alla djuren, sen 80 kor á minst 8-10 tusen, sen ett hus att ha dem i och så en robot á minst 1,5 milj......................inget som iaf jag ens skulle komma på tanken att dra igång som ny.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Småskalig köttproduktion
« Svar #10 skrivet: 26 mar-10 kl 08:52 »
Problemet är att många köttbönder inte tjänar något på att ha småskaligt med kor. De går +-0 ibland så går de back. Konkurensen har blivit hård och det är de stora djurindustrierna som drar in pengar. Storskalit är vad man behöver satsa på att lyckas i den här branschen. De småskaliga jordbruken håller mer och mer på att försvinna genom att stor bönder köper upp alla mark de kan få tag på, de får in mer pengar och kan satsa mer på en mordern utrustning som är effektivare och därmed billigare, och på så vis vill inte lika många längre betala det pris för mjölk eller kött som man behöver få in som småskalig jordbrukare för att gå runt.
Sedan så finns det säkert småskaliga jordbrukar som har lyckats att få ut någon lönsamhet trotts allt, men då gäller det att vara smart och invenstera rätt!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Småskalig köttproduktion
« Svar #11 skrivet: 26 mar-10 kl 09:23 »
Hej!
Inkalvningsålder bör vara 23-24 månader, detta ger inseminationsålder 14-15 månader!

Ditt förslag är genomförbart men.....
- Kor till slakt är inte lönsamt.
-Att skicka ungkor är ett sätt att förbättra kalkylen
-Att ha kombinerad am/ di ko förbättrar kalkylen ytterligare
- Viss forskning hävdar att ovanstående görs bäst med hög andel tvillingfödsel.
- Modersras ska inte vara för stor- många kilo ko som ska ha mat varje dag....
-Kalvens far ska däremot ge hög tillväxt.....
mvh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser