Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lära sig småskaligt skogsbruk  (läst 9973 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #20 skrivet: 17 okt-14 kl 19:45 »
Eller välja bättre trädslag.

Inte så lätt om man bara har granskog, som han inledde med att berätta.

Detta är vad TS tänker sig att han kanske kommer köpa. Fårets synpunkt kan därför till att börja med ses som ett råd vid ett eventuellt kommande fastighetsköp. Dessutom vid kommande skogsskötselåtgärder på lämplig fastighet.

Om TS ser sig omkring kanske han hittar fastighet där det växer något mer än gran?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #21 skrivet: 17 okt-14 kl 19:57 »
Ja, det beror på vad man skall ha skogen. På ett forum för självförsörjning kan man tänka sig att det vore intressant med något annat än granplantering, om man nu inte tänker producera sitt dasspapper själv. Blandskog är mera lämpligt, barrträd för virke och lövträd för ved.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #22 skrivet: 20 okt-14 kl 09:15 »
För det första, ta motorsågskörkort eller dylikt. Då minskar risken för olycka markant. Sen är det bara att köra igång. Hugg för att ta egen ved och blir det över så kan du leverera detta. Med andra ord dra fram till närmaste väg och kontakta din lokal skogsägarförening. Är det väldigt små volymer (<10 m³fub) så blir det förmodligen ett visst avdrag. Kolla hemsidor för prislista. Vet ej hur övriga aktörer gör men Norra Skogsägarna har sina prislistor publicerade på nätet. När du ändå pratar med någon skogstjänsteman så ber du om VMFs lathund för aptering och tillredning. Med andra ord instruktion för hur virket ska se ut för att få levereras.

Vill du sälja ved förstår jag inte varför gran skulle vara ett sådan problem? Det är det då inte i Västerbotten. Energi innehållet skiljer inte mer än ca 20 % mellan Björk och Gran/Tall så att barrskog skulle vara värdelöst som ved förstår jag inte. Men viss prisskillnad får man ju räkna med. Ska man odla skog får man ju också betänka att bjökbestånd i praktiken ofta producerar avsevärd mindre  m³/år än motsvarande barrskogsbestånd så¨även om du bara vill producera ved så är inte björk ett självklart val.

Vill du såga eget virke kan jag rekomendera solosågen från logosol. Billig och enkel i konstruktion som ger ett gott resultat. Dock är väl produktion ganska låg så ska man sälja sågat virke får du nog ingen vidare hög timpeng. Om du då inte kan hitta avsättning för specialsortiment där prisbilden är annan. Nu avser jag ett begagnat kedjesågverk för 10 000-15 000, kan du investera i ett bättre sågverk så blir det ju ett annat läge.

Vill du lära dig mer om skogsskötsel generellt så läs skogsskötselserien på Skogsstyrelsens hemsida den är faktiskt riktigt bra.





krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #23 skrivet: 24 okt-14 kl 12:21 »
Jag har ett litet område på max 1 ha, där det är blandskog, dock betydligt mer gran än vad jag vill ha.
Jag jobbar bara med yxa, och har svårt att tro att det är så stor tidsbesparing i att använda motorsåg om man räknar in tidsåtgång för att lära sig allt, arbeta in all utrustning man behöver och utföra löpande underhåll och reparationer.
För det behövs det nog att man jobbar med skogen på heltid.

Jag hatar dock gran, jobbiga i alla led, fällning, kvistning, klyvning...
Jag går runt och ringbarkar de som är lite större, några i taget för att minska granbarkborreangrepp.
Ska göra så med hela granbeståndet.
Det skapar död ved i skogen, vilket är bra för fåglar och insekter.
När granarna släppt sina barr så kommer det finnas möjlighet för bättre träd att växa upp.

Granar som är för små för att ringbarka och jag inte har tålamod att låta växa till sig mer, de kommer jag ta ned till gärsgårdsvirke eller ved för husbehov.

En annan idé med gran är att fälla dem och odla svamp i dem, ostronsopp eller shitake. :)

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #24 skrivet: 24 okt-14 kl 13:29 »
Jag hatar dock gran, jobbiga i alla led, fällning, kvistning, klyvning...
Jag går runt och ringbarkar de som är lite större, några i taget för att minska granbarkborreangrepp.
Ska göra så med hela granbeståndet.
Det skapar död ved i skogen, vilket är bra för fåglar och insekter.

På ett ungefär hur lång tid tar det innan ett stormfällt eller ringbarkad gran blir intressant för diverse insekter? Och vilka insekter kommer först, bortsett eventuella granbarksborrar? Och hur lång tid tar det innan stormfällda granar är i sin förmultningsslutslutfas där det faller sönder i sina beståndsdelar, vilket antagligen varierar beroende på fuktighet i marken osv, men låt oss säga en normal blandskog i Västmanland? Och skiljer sig detta mellan olika trädtyper, gran, tall, björk, osv? Kan någon rekommendera lite mer djuplodande, faktabaserad litteratur om skogarnas dynamik och livscykler?
Mot vidderna...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #25 skrivet: 24 okt-14 kl 13:33 »
Hur lång tid det tar efter ringbarkning beror på årstid. Gör man det nu händer nog ingenting förrän till våren i alla fall. Sedan är trädet högintressant för diverse insekter och andra organismer i ett år eller två. När barken ramlar av tappar de flesta intresset.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #26 skrivet: 24 okt-14 kl 19:39 »
Hur lång tid det tar efter ringbarkning beror på årstid. Gör man det nu händer nog ingenting förrän till våren i alla fall. Sedan är trädet högintressant för diverse insekter och andra organismer i ett år eller två. När barken ramlar av tappar de flesta intresset.


Nja nog är det väl bra intressant ytterligare några decennier. Olika organismer under olika nedbrytningsstadier. Om något så blir det mer intressant en tid efter att trädet har dött.



Död ved i skogen (Svensk botanisk tidskrift 2004, pdf)
http://sbf.c.se/www/pdf/98%285%29/DeJong.pdf

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #27 skrivet: 24 okt-14 kl 20:15 »

Jag jobbar bara med yxa, och har svårt att tro att det är så stor tidsbesparing i att använda motorsåg om man räknar in tidsåtgång för att lära sig allt, arbeta in all utrustning man behöver och utföra löpande underhåll och reparationer.
För det behövs det nog att man jobbar med skogen på heltid.

Detta är helt obegripligt för mig. Till och med jag som tjej kan hantera en motorsåg. Menar du att du aldrig använder motorsåg till någonting och att du fäller grova träd med en yxa??

 

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #28 skrivet: 24 okt-14 kl 22:06 »
Detta är helt obegripligt för mig. Till och med jag som tjej kan hantera en motorsåg. Menar du att du aldrig använder motorsåg till någonting och att du fäller grova träd med en yxa??
Det är en hektar det är frågan om, och så diverse småplättar kring åkrar. Ingen slutavverkning precis...
Nä, jag använder inte motorsåg, har ingen.
Vet inte hur man använder dem och är inte intresserad av att lära mig.
Fäller inte speciellt många grova träd, men de jag har fällt har jag fällt med yxa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #29 skrivet: 27 okt-14 kl 12:15 »
Problemet med yxa är att det blir mer spill, annars är det något väldigt attraktivt med idén om det ursprungliga och när man slipper fossila bränslen och hela den grejen

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #30 skrivet: 27 okt-14 kl 14:47 »
Det finns en hel del skitprat i den här diskussionen. Ursäkta uttrycket men så är det.
Gran är bra virke till rätt ändamål. Väldigt bra byggnadsvirke och om kvaliteten är bra kan man bygga fina båtar som är lätta och hållbara. Tyvärr är skogsbolagen sällan intresserade av mindre mängder granstock. De vill kalhugga 5 hektar i gången minst och sedan får skogsägaren nästan ingenting ändå. Ett annat problem är att modern granskog ofta har blivit för hårt gallrad så träden har blivit vedervärdigt grovkvistiga och lösvuxna och alltså odugliga till virke.

Man får aldrig släppa betesdjur i granskog. Granar är extremt känsliga för rotskador och då djuren trampar på rötterna kan de förstöra hela skogsskiftet. Granarna ser friska ut ganska länge efter skadan men ruttnar inifrån och efter en tid duger de bara till ved.

Granved sprättar mycket gnistor omkring sig när den brinner och ger inte lika mycket värme som björk men i en vedpanna eller annan sluten eldstad duger den riktigt bra. Tyvärr har okunniga stadsbor fått för sig att det måste vara björkved så de vill inte köpa gran. Att sälja granved till landsbor som lika gärna kan hugga den själv brukar inte bli lönsamt. Vedpriset på landet är mycket sämre än i städerna. Rotskadade ruttna granar brukar gå att köpa på rot för 10-20 euro (90-180kr) per traktorlass. Med andra ord värdelösa.

Om du vill hitta avsättning för små mängder granvirke skulle jag föreslå att då antingen satsar på specialdimensioner eller färdiga produkter. Om det finns något mindre cirkelsågverk i trakten så lönar det sig bättre att köra dit virket med traktor och betala för sågningen än att såga själv med någon solosåg. Man får aldrig någon lönsam arbetstakt med en solosåg. Den är en hobbymaskin och ingenting annat.
Att fälla och kvista med yxa går kanske om du bara skall ha några vedpinnar åt sig själv men om man skall hugga säljbara virkesmängder eller vedmängder så skall det vara motorsåg.
Traktor och vajerkran kan vara mer ekonomiskt än häst för en häst äter hela året medan traktorn äter bara när den arbetar. Det här måste du räkna igenom och beakta alla kostnader och förtjänstmöjligheter i andras skog.

Det här är några förslag på produkter för byggnads- och byggnadsvårdsbranschen som jag tycker att du skulle kunna undersöka marknaden för:
-Kilsågade fasadbräder. 7/8 tum eller 1 tum tjocka och så breda som stocken ger
-Kilsågade golvplankor. 2 tum tjocka och så breda som stocken ger.
-Färdiga timmerblock för timmerhusreparationer. 5 eller 6 eller 7 tum tjocka och helst över 6 meter långa. Två motstående sidor sågade och kanterna barkade.
-Syllar för tornkranar. 6 gånger 9 tum brukar de vara.
-Färdigtimrade stommar för gäststugor och andra småhus som folk kan köpa och sätta upp på tomten. Friggebodar och Attefallshus och liknande. Med en timmerfräs blir timringen effektiv.
-Glestimrade förråd av samma typ som gamla hölador som folk kan köpa och sätta upp på tomten.

Lycka till och gör grundliga marknadsundersökningar innan du börjar!

Enligt lag måste allt virke som säljs vara CE-märkt virket innebär en byråkratikostnad på många tiotusentals kronor i året. Halva branchen bojkottar CE-märkningen så du är välkommen bland oss kriminella. Ännu har ingen av oss blivit bötfälld eller hamnat i fängelse såvitt jag vet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #31 skrivet: 27 okt-14 kl 17:59 »

Rotskadade ruttna granar brukar gå att köpa på rot för 10-20 euro (90-180kr) per traktorlass. Med andra ord värdelösa.



De måste vara små traktor lass eller ruggigt dåligt betalt i Finland. Jag får 170 kr/m3f för bränsleved vid väg, om jag säljer en leverans till föreningen.


Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #32 skrivet: 27 okt-14 kl 19:51 »
De måste vara små traktor lass eller ruggigt dåligt betalt i Finland. Jag får 170 kr/m3f för bränsleved vid väg, om jag säljer en leverans till föreningen.

Fast du får du dra av 75-150kr/m3fub för avverkning och framdrivning från ditt pris om det skall bli en rättvis jämförelse.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #33 skrivet: 28 okt-14 kl 09:58 »
Ok, jag räknade inte färdigt exemplet.

Ponera att vi har en 9 tons vagn, omräknat till fast kubik meter lastar denna ca 8m3fub vid 5 meters längder.
90-180kr/lass skulle då ge ca 11-23 kr/m3f på rot.

Om vi antar att vi har en relativt dyr slutavverkning med en avverkningskostnad på 100kr/m3fub och 170kr/m3f i intäkter enligt prislista. Detta skulle fortfarande ge ett netto på 70kr/m3f för den brännved som avverkas. Vilket är ett netto som är typ 3-6 ggr större än det TW hänvisar till. Så jag hävdar fortfarande att det måste vara små lass eller dåligt betalt i Finland.

Om vi räknar andra vägen så får vi då ca 1300 kr för motsvarande traktorlass rötved vid väg. Visst, inte speciellt bra betalt men inte skulle jag lämna rötgranen kvar på hygget. Och då ska vi beakta att det tillåts relativt mycket röta i sortimentet barrmassaved vilket ger 275 kr/m3fub. Så stockar där upp till 80% av diametern är rötangripen går att skicka med ett barrmassalass, så bara för att en stock har röta betyder det inte att det är brännved.

Så är det någon här som vill sälja ett rötskadat granbestånd till mig för 11 kr/m3 fub så är jag helt klart intresserad ;D



TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #34 skrivet: 28 okt-14 kl 12:42 »
Ja jag var kanske litet för bestämd i mina synpunkter......

För såna där priser har jag fått plocka bort ruttna granar åtskilliga gånger....... fast det kan ju förståss handla om skogsägare som såg det som ett bekymmersfritt sätt att bli av med hela problemet och få bort det smittade virket ur skogen. Jag antar att volymerna var i minsta laget för att sälja åt ett bolag. Bara några traktorlass per ställe varav en viss del säkert inte uppfyllde kraven för massa. De vill ju inte ha för mycket mjukröta i massaved men alls som sitter ihop brinner i vedpannan.
Jag kör hem ved i 3 och 4 meters längder med en 5 eller 6 tons Gisebo kärra....vad den nu är..... och lastar med rejäl råge.... men det är ju inga 8fastkubikslass.
Jag hugger bara husbehovsved och husbehovsvirke och ibland något enstaka virkeslass till specialdimensioner för olika ändamål.

Mitt inlägg syftade uttryckligen på små mängder. Låt oss säga något eller några tiotal fastkubik. Jag uppfattade det som om trådstartaren talade i sådana termer.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #35 skrivet: 28 okt-14 kl 15:05 »
Problemet med yxa är att det blir mer spill, annars är det något väldigt attraktivt med idén om det ursprungliga och när man slipper fossila bränslen och hela den grejen

Går ju att köra såg på icke-fossila bränslen om man så önskar.

Om man skall sälja timmer, så måste det enligt virkesmätningsföreningens regler vara kapat med såg. Fogsvans går bra! :)

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #36 skrivet: 28 okt-14 kl 20:03 »
Ja jag var kanske litet för bestämd i mina synpunkter......

För såna där priser har jag fått plocka bort ruttna granar åtskilliga gånger....... fast det kan ju förståss handla om skogsägare som såg det som ett bekymmersfritt sätt att bli av med hela problemet och få bort det smittade virket ur skogen. Jag antar att volymerna var i minsta laget för att sälja åt ett bolag. Bara några traktorlass per ställe varav en viss del säkert inte uppfyllde kraven för massa. De vill ju inte ha för mycket mjukröta i massaved men alls som sitter ihop brinner i vedpannan.
Jag kör hem ved i 3 och 4 meters längder med en 5 eller 6 tons Gisebo kärra....vad den nu är..... och lastar med rejäl råge.... men det är ju inga 8fastkubikslass.
Jag hugger bara husbehovsved och husbehovsvirke och ibland något enstaka virkeslass till specialdimensioner för olika ändamål.

Mitt inlägg syftade uttryckligen på små mängder. Låt oss säga något eller några tiotal fastkubik. Jag uppfattade det som om trådstartaren talade i sådana termer.

Jag måste bara säga att jag i övrigt instämmer till fullo med ditt tidigare inlägg angående skitprat och granvirke.
Det kommer upp då och då att olika former av virke är "värdelöst", så även i denna tråd. Jag ville bara göra en poäng av att det inte stämmer. Även riktigt skitvirke har ett värde som kan tas till vara på även om du inte själv förädlar det till ved.

Sen har du rätt, jag kanske räknade på en väl stor vagn/lass för att göra en poäng  ;D

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #37 skrivet: 29 okt-14 kl 12:44 »
Jag har fått höra att granvirke är ganska värdelöst till arbetsbänkar, tapphål och sånt så vidgas med tiden och hela grejen glappar till sist t.ex.

Paul Sellers som är en snickare i england å andra sidan går på om hur bra det är med furu och gran till arbetsbänkar och hur underskattat det är som material, han bygger sina arbetsbänkar av furu och gran.

Så det verkar finnas delade åsikter bland de lärda. Men jag antar det kan ha att göra med var man kommer ifrån, kanske dom har bättre gran och furu där. Det sägs ju att skogsvården här i Finland resulterar i allt annat än bra virke.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #38 skrivet: 29 okt-14 kl 15:21 »
Gran har garanterat sina användningsområden.
Men bearbetsningskostnaden om man inte använder skördare är betydligt högre än för andra trädslag.

Sedan är mina invändningar mot gran mer relaterade till att granskog är betydligt artfattigare än andra varianter. Granen kväver ut allt annat.
Sedan är en till invändning att granen är överepresenterad i många bestånd, pga ivrigt uppmuntrande ifrån massaindustrin under lång period.

För lite och för mycket skämmer allt, och nu tycker jag det är på tok för mycket gran.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: lära sig småskaligt skogsbruk
« Svar #39 skrivet: 30 okt-14 kl 10:23 »
Nu har du fått många bra svar. Men jag vill ändå kommentera lite. Först vad vill du ha skogen till? Sen vad kan du göra själv? Vad är det du behöver från skogen? Om du nu har en liten areal, och behöver ved och byggnadsvirke. -Gran är alldeles utmärkt till både reglar och bräder. -Sen om du ska pröva ett välprövat kontinuerligt skogsbruk, Dela in din skog i 5 delar. Sen gallrar du ur var tredje träd i en ruta varje år. Det kommer nu att ta fem år innan du kommer tillbaka och hugger nästa gång. Till dess har dina träd vuxit betydligt och det kommer nya plantor i botten. När du ska hugga där tredje gången (det har nu gått femton år sen du högg först) har dom blivit små träd som ska tas med i din gallring.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser