Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är denna get för smal?  (läst 7426 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #20 skrivet: 21 jul-14 kl 13:24 »
Vad säger veterinären som skrev ut Ivomec:en, eller är hen på semester nu?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Är denna get för smal?
« Svar #21 skrivet: 21 jul-14 kl 23:02 »
Du har kanske underdoserat avmaskningsmedlet.... getter behöver högre dos än får och det är kanske inte alla veterinärer som känner till det

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #22 skrivet: 22 jul-14 kl 08:10 »
Jag kommer inte ihåg (är på jobbet nu) doseringen, men det var ungefär 7ml Ivomec som jag gav honorna som vi uppskattade vägde 30-35kg. Jag har fått ett annat preparat utskrivet nu, apoteket ska ta hem det och jag har minne som en teflonpanna men jag gissar att det var Noromectin, dosering står på receptet (som är elektroniskt, så därför vet jag inte ännu). Jag funderar på att trots allt avvakta typningen från SVA innan jag behandlar så jag vet säkert exakt vad vi har att göra med. Ivomec och Noromectin har ju samma aktiva substans, men kanske minns jag fel på namnet...

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #23 skrivet: 22 jul-14 kl 10:55 »
Jag funderar på att trots allt avvakta typningen från SVA innan jag behandlar så jag vet säkert exakt vad vi har att göra med.

Rätt tänkt :)! Aldrig avmaska i blindo.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #24 skrivet: 30 jul-14 kl 10:17 »
Svar från SVA, det blev inga magmasklarver!  (man undrar ju dock vad som hände med äggen de skulle odla vidare?).
Getterna ser ut att ha blivit lite mindre magra efter 2 veckor i ny hage och med tillskott av kraftfoder så vi kör vidare på den modellen och glädjer oss åt att inte behöva tänka på att det finns parasiter i hagarna :-)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #25 skrivet: 31 jul-14 kl 07:14 »
Så bra :) !
Hur har det gått med sinandet?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #26 skrivet: 31 jul-14 kl 07:57 »
Det går ju inte alls bra med sinandet när vi ger dem extra mat... Vi försöker just med att gå ner till att mjölka 1 gång per dag på den geten vars killing inte alls får komma in till henne. Den andra geten (på bilden) släpper vi in killingen till 2ggr per dag och den tredje geten har sin killing i hagen, men hon diar bara ena sidan så den andra sidan mjölkar vi ur var tredje-fjärde dag just nu (när den börjar bli full). Lite pyssel alltså. Vi har börjat spara mjölk i frysen och tänkte prova att göra någon form av ost snart :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 2 användare
xaelanar, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser