Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ordninen i kupan - har jag fattat fel?  (läst 1851 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« skrivet: 15 okt-16 kl 16:14 »
Jag var på ett (utmärkt) möte i vår biodlarförening härom veckan. Nyttig info om varroa, som precis kommit till några bigårdar i regionen.

I en diskussion råkade jag i en bisats säga att bin som invintras på två lådor ska ha (och lägger företrädesvis själva) foder i den övre lådan och yngel (som sedan kläcks) i den nedre. Alla på mötet, speciellt vår ordförande och fördragshållaren, protesterade och sa att det inte alls var så. När jag, dumt nog, framhärdade så fick jag en liten skämtsam kommentar om att mina bin kanske gjorde så men.....

Det spelar ju ingen roll vad dessa biodlare anser/vet men jag undrar om jag fattat alldeles fel. Ska väl säga att vi är nybörjare och det är bara andra året vi invintrar bin. Har läst mycket av det Jano skrivit här på Alternativ och tagit till mig det (tror jag). Men har jag fattat helt galet?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-16 kl 17:48 »
Jag var på ett (utmärkt) möte i vår biodlarförening härom veckan. Nyttig info om varroa, som precis kommit till några bigårdar i regionen.

I en diskussion råkade jag i en bisats säga att bin som invintras på två lådor ska ha (och lägger företrädesvis själva) foder i den övre lådan och yngel (som sedan kläcks) i den nedre. Alla på mötet, speciellt vår ordförande och fördragshållaren, protesterade och sa att det inte alls var så. När jag, dumt nog, framhärdade så fick jag en liten skämtsam kommentar om att mina bin kanske gjorde så men.....

Det spelar ju ingen roll vad dessa biodlare anser/vet men jag undrar om jag fattat alldeles fel. Ska väl säga att vi är nybörjare och det är bara andra året vi invintrar bin. Har läst mycket av det Jano skrivit här på Alternativ och tagit till mig det (tror jag). Men har jag fattat helt galet?

Du hade kunnat sagt precis vad som helst och de hade protesterat

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-16 kl 20:18 »
Jag var på ett (utmärkt) möte i vår biodlarförening härom veckan. Nyttig info om varroa, som precis kommit till några bigårdar i regionen.

I en diskussion råkade jag i en bisats säga att bin som invintras på två lådor ska ha (och lägger företrädesvis själva) foder i den övre lådan och yngel (som sedan kläcks) i den nedre. Alla på mötet, speciellt vår ordförande och fördragshållaren, protesterade och sa att det inte alls var så. När jag, dumt nog, framhärdade så fick jag en liten skämtsam kommentar om att mina bin kanske gjorde så men.....

Det spelar ju ingen roll vad dessa biodlare anser/vet men jag undrar om jag fattat alldeles fel. Ska väl säga att vi är nybörjare och det är bara andra året vi invintrar bin. Har läst mycket av det Jano skrivit här på Alternativ och tagit till mig det (tror jag). Men har jag fattat helt galet?

Det är ingen omöjlighet att dom gör på det sättet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-16 kl 20:31 »
Jag var på ett (utmärkt) möte i vår biodlarförening härom veckan. Nyttig info om varroa, som precis kommit till några bigårdar i regionen.

I en diskussion råkade jag i en bisats säga att bin som invintras på två lådor ska ha (och lägger företrädesvis själva) foder i den övre lådan och yngel (som sedan kläcks) i den nedre. Alla på mötet, speciellt vår ordförande och fördragshållaren, protesterade och sa att det inte alls var så. När jag, dumt nog, framhärdade så fick jag en liten skämtsam kommentar om att mina bin kanske gjorde så men.....

Det spelar ju ingen roll vad dessa biodlare anser/vet men jag undrar om jag fattat alldeles fel. Ska väl säga att vi är nybörjare och det är bara andra året vi invintrar bin. Har läst mycket av det Jano skrivit här på Alternativ och tagit till mig det (tror jag). Men har jag fattat helt galet?

Du har alldeles rätt, likaså Jan-Uno! Att de inte tror på dig förändrar inte saken..... I det långa loppet så ska du se och erfara att det du fattat och tagit till dig är för binas bästa!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #4 skrivet: 16 okt-16 kl 10:34 »
Dina bigubbar har också rätt.
Problemet är att några uttrycker sig alltför kategorisk och
enkelspårigt här på forumet.
Min erfarenhet är att bina i första hand lagrar lite mat runt
sina yngel. Gärna på samma ram om inte hela ramen blev
fylld av yngel. I andra hand så lagrar de foder över yngelklotet
och där hamnar det mesta av vinterfodret.
Men när bina har yngel bara på ett fåtal ramar framtill i undre lådan
så lagrar de hellre foder intill sitt yngel i undre lådan istället för att
fylla upp de bakersta ramarna i övre lådan.
Det är ju inget problem om man efter fodringen tittar efter var
fodret hamnade och flyttar upp täckta ramar.
Om man har stora drivfodrade samhällen och invintrar så tidigt att hela undre lådan
är fylld med yngel så hamnar naturligtvis nästan allt foder i övre lådan.
Men jag tror att den kombinationen är ett undantag bland de som läser här.
Jag brukar invintra på en låda så att jag är säker på var fodret hamnar.
Sätter därefter en låda med tomma utbyggda ramar underst.
I år invintrade jag på två och fick flytta upp ramar.
Så dina bigubbar har rätt och om du läser här med lite flexibelt sinne så
är det mesta på forumet också rätt.

« Senast ändrad: 16 okt-16 kl 11:01 av Gep »

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #5 skrivet: 16 okt-16 kl 11:32 »
Ordninen? vet inte vad de betyder!

Harry
Drick träsprit!

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #6 skrivet: 16 okt-16 kl 12:18 »
ORDNINGEN skulle det stå. Glömde ett G.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #7 skrivet: 16 okt-16 kl 18:38 »
Om man har stora drivfodrade samhällen och invintrar så tidigt att hela undre lådan
är fylld med yngel så hamnar naturligtvis nästan allt foder i övre lådan.
Men jag tror att den kombinationen är ett undantag bland de som läser här.

Vi som vill ha 100% övervintring hos bina gör såklart så, eftersom det är det bästa för bina. Att det finns undantag, som tydligen räknar med att mista ett antal samhällen under vintern är tyvärr känt...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #8 skrivet: 16 okt-16 kl 19:24 »
Hej


Nu beror väl en del av vilken kuptyp man har.
I mina Warrékupor är ca 1,5 lådor uppifrån sett fyllda med foder, och en del sträcker sig som en huva även runt yngelklotet (när det fanns/finns).


Nu har jag även två LN kupor där jag skördade tidig på sommaren en låda (av tre) och lämnade den med mera honung och även yngelklotet som fick vara orörd (den skördade lådan satt jag sedan underst igen med enbart en vaxremsa kvar i varje ram).
Även den lådan med sommarens yngelklot är fullt med foder igen, bin sökte sig neråt i kupan. Så nu sitter dessa två samhällen på tre lådor varav den översta är helfylld med foder/honung, sedan klotet (även här med honung på sidan) och sedan den renslickade och redan delvis bebyggda understa lådan.


Jag har tänkt mig att de skall övervintra på det sättet.


Den nedersta är tom men ger mera luftvolym till samhällen.
Jag antar att de knappast bryr sig hur det ser ut under klotet, däremot mycket hur det ser ut ovanför!


I mina Hälsingkupor så liknar fördelningen mera Warrékupans men med lite mera förråd även på ena sidan frånvänd från flustret.


Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #9 skrivet: 17 okt-16 kl 13:15 »
Om man har stora drivfodrade samhällen och invintrar så tidigt att hela undre lådan
är fylld med yngel så hamnar naturligtvis nästan allt foder i övre lådan.

Jag har till och med gjort så att jag flyttat ner yngelramar och samlat dem i undre lådan innan infodring. Men vi har bara tre samhällen som vi invintrat så vi har tid/ork/möjlighet att hålla på och mecka med ramarna. Kanske inte så rationellt om en har flera tiotals kupor.

Om en stökar till det för bina så har de ju en ganska långtgående förmåga att rätta till våra fel men jag vill ju göra det så bra jag kan för de små tjejerna.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #10 skrivet: 17 okt-16 kl 14:58 »
Att bina har yngel i flera lådor är ju något som biodlaren bidragit till under sommaren. Som honungsproducent har man mycket att vinna på att, inför invintring, återställa ordningen i kupan efter bina önskemål. Ynglet i bottenvåningen och honung -foder på övervåningen. Ramantalet i varje våning beräknas efter bistyrka. Bina överlever i regel hur man gör, men det är väldigt stor skillnad på att överleva och att övervintra på minsta möjliga foderåtgång. Vid det sistnämnda märker man knappast av någon rensningsflygning på våren. Om bina är friska är nästan alla som invintrades kvar i kupan på våren och samhället utvecklas väldigt snabbt.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #11 skrivet: 19 okt-16 kl 12:06 »
Tack Jano! Då har jag fattat rätt. Enligt din metod, ska jag väl säga. Jag tycker nämligen att ditt resonemang är väldigt logiskt och jag kommer att fortsätta följa de tankarna medan jag skaffar mig egen erfarenhet av bihållning.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #12 skrivet: 19 okt-16 kl 19:05 »
Tack Jano! Då har jag fattat rätt. Enligt din metod, ska jag väl säga. Jag tycker nämligen att ditt resonemang är väldigt logiskt och jag kommer att fortsätta följa de tankarna medan jag skaffar mig egen erfarenhet av bihållning.

Gratulerar! Din inställning till att använda beprövad kunskap är lysande, och ett föredöme för andra nybörjare.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Ordninen i kupan - har jag fattat fel?
« Svar #13 skrivet: 19 okt-16 kl 22:18 »
Tack Jano! Då har jag fattat rätt. Enligt din metod, ska jag väl säga. Jag tycker nämligen att ditt resonemang är väldigt logiskt och jag kommer att fortsätta följa de tankarna medan jag skaffar mig egen erfarenhet av bihållning.


 Mina tester pågår fortlöpande vinter efter vinter så jag vet på ett ungefär vad jag skriver om.
Följ dem gärna på http://www.jano.bloggo.nu
« Senast ändrad: 19 okt-16 kl 22:24 av Jano »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare
Stengrim, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser