Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I väntans tider............  (läst 19474 gånger)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
I väntans tider............
« skrivet: 25 jun-09 kl 09:10 »
Hej.
Tänkte skriva ett par rader om Tequilas förestående valpning. Jag har ju fått hjälp förut här på forumet och vet att ni är kanon om nått skulle gå på tok eller om allt bara flyter på :)
Vill ni följa med på resan ;)?

Min Tequila har nu gått 64 dygn sen första parningen och nu går vi som sagt i väntans tider ;)
Jag och hon har nu flyttat ner till hallen och extrasängen är underbar att sova i......eller inte :P Tequila stormtrivs i sin blå valplåda och tur är väl det för hon sover gott iaf.
Jag har tempat lite sporadiskt och nu har tempen gått ner till 37,3 så det borde väl bli valpisar snart :)
Tequila följer mig som en svans och jag får inte ens gå på toa själv :P

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Bia

  • Inlägg: 57
SV: I väntans tider............
« Svar #1 skrivet: 25 jun-09 kl 09:42 »
Vad roligt.
Berätta hur allt går..
Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

Bia

  • Inlägg: 57
SV: I väntans tider............
« Svar #2 skrivet: 25 jun-09 kl 09:44 »
Jag vet hur det är! ..att vänta! Har haft en tik som fick tre kullar.
Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: I väntans tider............
« Svar #3 skrivet: 25 jun-09 kl 10:09 »
Låter som det väntas valpar i natt typ  :)

Här nedkom Lucy med 7 små söta underverk för 4 veckor sen. Ursöta små blandisar och 2 är redan tingade. Går detsåhär fort är de alla bortlovade innan de fyllt 8 veckor  :)

Igår fick jag brev med riktiga pappersfoto från en tidigare valpköpare som skrev ett långt brev och berättade hur det gått med valpen de köpt och hur enormt nöjda de var, sånt är riktigt roligt att få  :-*
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: I väntans tider............
« Svar #4 skrivet: 25 jun-09 kl 10:28 »
Bia: Tack, klart jag berättar hur det går, var ju liksom syftet med tråden ;)

Åhh jag hoppas du har rätt Kimma. Denna stekheta värme gör att jag tycker så synd om Tequila, har själv vrit högdräktig under värmebölja o det är ingen hit :P

Visst är det kul med nöjda valpköpare :)Jag har fortfarande kontakt med dem som köpte mina valpar 02 och 03 ochhar även fått agera barnmorska över telefon när en av dem valpade ;D

Tequila är också blandis border/lab parad med en border så valparna blir utmärkta vallhundar då båda har det i sig ;) Hade två valpar tingade redan före parning och de som äger hanen ska ha en också istället för betalning, så jag hoppas på fler än tre iaf :D

Tequila ser nu ut som en öltunna med fyra små stumpar till ben, jag har aldrig haft en dräktig tik som är så rund som hon :o. Just nu ligger hon och håller ögonen på mig hela tiden med en bedjande blick, när jag ändrar ställning på stolen så är hon beredd att resa sig på en gång, så himla kontaktsökande :-\

Kul att ni vill följa oss :D

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: I väntans tider............
« Svar #5 skrivet: 26 jun-09 kl 13:32 »
Hej hej i sommarvärmen :)

I natt vaknade jag vid halv två av att Tequila började kraffsa och böka runt i valplådan. Jippi tänkte jag äntligen på gång. När jag satte mig upp så tittade Tequila på mig och raffsade lite till sedan la hon sig ner o somna :P. Jäkla jycke skulle bara flytta om tidningarna lite o inget annat >:(
I morse så låg tempen på 38 och jag började bli orolig över att hon istället började få feber men efter en timme sjönk den igen och ligger nu på stadiga 37, 4. Kanske är det den tropiska värmen vi har som spökar till det eller?
Hur som helst så åt hon som vanligt med god aptit men det är ju iofs ingen garanti för att det INTE skulle va på G, suck.
Det blir ännu en natt på "sköna" extrasängen då o vaka.

Att vi utsätter oss för sånt här igentligen......De senaste två åren har jag vakat över både dräktiga getter och hästar för o inte tala om kalabaliken i hönshuset med alla kycklingar,jaja man är väl något av en självplågare då......eller kanske ska man säga hönsmamma istället :-[

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: I väntans tider............
« Svar #6 skrivet: 26 jun-09 kl 15:08 »
 ;D

Känner igen det. Förra gången Lucy valpa åt hon sin middag på kvällen, sen började hon går runt och krafsa lite på golvet, 5 minuter senare klämde hon fram den första under mig när jag satt på huk och klappade henne. 45 minuter senare var alla 7 födda  :o

Denna gången började hon inte förräns 3 timmar efter kvällsmat, hon ville knappt äta alls denna gången för hon hade inte plats verka det som. Första kom 21:15, sista innan jag somnade sittandes brevid henne 02:30, när jag vaknade på morgonen var där en till. Jag som var så säker på att hon var klar  ::)


så det kan bli hur som helst, bra tröst va?  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: I väntans tider............
« Svar #7 skrivet: 26 jun-09 kl 15:59 »
Tack så himla mycket för dina tröstande ord Kimma ;D
Jo nog tusan kan det gå snabbt ibland, kanske blir det samma med Tequila. Hon kanske sätter igång inatt osså kommer valpisarna  sprutande ur henne annars blir man lurad o det enda som kommmer är en stor brakskit på söndag osså är hon smärt o smidig igen ::)
Det kanske inte alls är valpisar som får magen att röra sig utan bara hennes oroliga mjölkmage som får tarmarna att slå knut på sig själva :P
Suck en sån hönsmamma man e :-[
Hur tusan ska det bli när ens egna ungar får ungar, kommer nog sitta brevid o krysta som en galning ::)
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: I väntans tider............
« Svar #8 skrivet: 26 jun-09 kl 16:44 »
Hur tusan ska det bli när ens egna ungar får ungar, kommer nog sitta brevid o krysta som en galning ::)
Anette

;D
Jag är glad att jag har pojkar  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: I väntans tider............
« Svar #9 skrivet: 27 jun-09 kl 12:19 »
O inte har det hänt nått på valpfronten inatt heller ::)
I morse låg tempen på 37,2 så jag säger precis som jag brukar nu borde det va på G :P
Fattar igentligen inte varför jag envisas med att tempa ??? valparna kommer ju när de känner för det ändå ::)
Annars är Tequila som vanligt dvs åt frukost och har rör sig i samma fart och med samma energi som en snigel :)
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: I väntans tider............
« Svar #10 skrivet: 27 jun-09 kl 12:55 »
Tempade Tequila alldeles nyss och medans hon låg ner så gick det som i vågor på magen och plötsligt for termometern ut :o
Det borde innebära att valpisarna lagt sig till rätt i födslokanalen så jag säger väl som vanligt................Nu borde det väl ändå va på G :D
Hon andas snabbt, flåsar och stönar men ligger fö stilla utan att ranta runt nått, men det är ju himla varmt ute +29 i skuggan så även jag skulle vilja sträcka ut meig på golvet o flåsa med tungan ute så det kan ju va det  ;D

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: I väntans tider............
« Svar #11 skrivet: 28 jun-09 kl 17:30 »
Hej hej i den tropisa värmen :P
Inga valpisar än, suck. Stackars Tequila blir bara större, stönigare och tröttare den lilla kraken :-\.
63 dygn idag från första parningen med hängning dvs. Vi parade tre dagar i rad så blir det inte i natt så .........blir det nån annan dag ::)
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: I väntans tider............
« Svar #12 skrivet: 29 jun-09 kl 07:59 »
Hej hej
Inatt har Tequila varit lite småstökig och haft svårt att ligga bekvämt, flåsat en stund och sedan somnat om.
Imorse låg tempen på 36,8 och om jag ska lita på det så blir det valpisar inom 24 tim :D
Vi får hålla tummarna för att det stämmer :-\ denna värme är ju olidlig för Tequila, + 22,7 ute redan nu :o
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: I väntans tider............
« Svar #13 skrivet: 29 jun-09 kl 08:07 »
Låter som det börjar närma sig, men jag tror hon kniper till ikväll/natt, de flesta hundar vill inte föda på dagen. Inbyggd spärr mot rovdjursattacker.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: I väntans tider............
« Svar #14 skrivet: 29 jun-09 kl 08:52 »
Jo jag tror som du Kimma. Jag hoppas också att det verkligen blir så, på natten är det ju lite svalare också så jag hoppas verkligen hon kan knipa tills åtminstone kvällen. Frukost ville den lilla damen inte ha men en ostbit och ett par råa ägga slank ner utan problem ;)
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: I väntans tider............
« Svar #15 skrivet: 29 jun-09 kl 10:04 »
Då verkar det onekligen som det är dags detta dygnet  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: I väntans tider............
« Svar #16 skrivet: 29 jun-09 kl 10:18 »
Japp, jag håller tummar o kniper med tårna, är så himla nyfiken på o se de svartvita lurvetussarna ;D
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: I väntans tider............
« Svar #17 skrivet: 30 jun-09 kl 09:54 »
 Har det blitt nåt? :)
     Mvh
  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: I väntans tider............
« Svar #18 skrivet: 30 jun-09 kl 19:31 »
Hej hej ;D

Efter en lååång jobbig o stökig kväll o natt så kom äntligen den första valpen vid tio på fm  :D
Mellan tio o kvart i ett så kom det sex små lurvetussar o Tequila var sååå duktig :-*
Strax efter ett började hon krysta igen och hon krystade o krystade o klockan blev tre när jag tänkte att nu jäklar ska den ut >:(. Övetygad om att bäsen var död så halv bar jag Tequila ut i trädgården och tvingade henne att springa tre steg krystande :-\. Tycke så himla synd om henne mne vad gör man? Hur som ehslt så satte hon sig ner och tog i för kung o fosterlan och jag höll under händerna o ut kom en liten svartvit sak orörlig. Vi sprang in Tequila o jag samtidigt som jag slet bort hinnorna. Tequila hoppade i valplådan och räknade in sina små medans jag försökte få liv i bebben. Jag har nog aldrig slungat en valp så mycket o kraftigt som jag gjorde med denna lilla tös o döm om min förvåning när tösen efter tio minuter började rossla :D Jag slungade lite till o bebben började gapa, då la jag henne hos Tequila som började tvätta rent henne. Den lilla var trött som tusan men efter 45 minuter så lyfte hon på huvudet och nu kravlar hon runt lika pigg som sina syskon :-*
Tequila är en superduktig mamma och bebbarna är super söta allihop, naturligtvis :-* :-*
Imorgon ska jag kolla hur många som är tikar respektive hanar, tycker det är ganska ointressant just nu ;).
Ha det gott alla glada Alternativare ;D
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: I väntans tider............
« Svar #19 skrivet: 30 jun-09 kl 19:44 »
Grattis till valparna! Gud va skönt att det gick bra! Själv sitter jag och småmyser med kycklingtussarna, som också verkar må bra och springer runt.

Mvh Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser