Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavel? på höns.  (läst 19028 gånger)

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
Inavel? på höns.
« skrivet: 03 maj-09 kl 11:53 »
Nu har jag verkligen fastnat i äggträsket!!! Herregud så spännande det är att köpa ägg, och jag har inte ens fått dem än :-[

En fråga nu: när man köper en (för mig) ny ras genom att köpa ägg så blir det ju säkert inte bara hönor...  ;D Det är ju givet så att jag vill ha en tupp till mina höns, (har inte tänkt mer än tre-fem i varje ras) och gärna en tupp av varje ras, men de som kläcks samtidigt som hönsen är ju deras bröder. Eftersom vissa av raserna inte är helt lätta att hitta så blir jag ju glad om jag hittar EN person som har ägg, men att hitta en till med obesläktade hönor känns lite motigt. Det är iofs inte något stort problem i år, men nästa år hade det varit roligt att kunna kläcka lite egna rasrena, och då är det ju ett bekymmer. Hur gör ni andra? Är det så att annonstorget kommer att översvämmas av tuppar om några månader när alla gjort som jag? Kan man hitta tuppar den vägen?

Snälla, berätta för en nybörjare hur man gör ??? ??? ???
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Inavel? på höns.
« Svar #1 skrivet: 03 maj-09 kl 13:01 »
Höns är väldigt motståndskraftiga mot inavel, så du kan använda bröderna på hönorna. Inte förrän du märker att kläckningsprocenten går ner behöver du byta tupp.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Inavel? på höns.
« Svar #2 skrivet: 03 maj-09 kl 21:50 »
I framtiden när du kan välja lite mer hur dina hönsgrupp ser ut så är det bättre med (håll i dej, för nu kan det låta hemskt) far/dotter eller mor/son än syster bror. Man ska helst undvika syskonparningar, men höns är inte så känsliga för inavel så det funkar. Men byt ut och spara sen en tupp från i år och hönkycklingar från nästa år elelr tvärtom om du har möjlighet framöver.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
SV: Inavel? på höns.
« Svar #3 skrivet: 04 maj-09 kl 08:47 »
Ja, det här var verkligen en ny värld för en som trodde hon kunde lite om avel ;) Det låter ju i mina häst-ko-fåröron helt vansinnigt, men säger ni det så... Finns det någon förklaring till varför det är bättre med förälder/barn än syskon? (Där dök min lilla vetenskapsman upp... att man inte bara kan nöja sig  :-[)
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Inavel? på höns.
« Svar #4 skrivet: 08 maj-09 kl 08:27 »
Denna inavelsrädsla som vääääldigt många lider av är kraftigt överdriven och man måste se till vilket djur man har att göra med.
Fjäderfän är som regel mycket motståndskraftig och det är helt naturligt för en tupp att få ihop det med sina systrar, mamma, döttrar, fastrar, mormödrar och hela tjocka släkten i en enda salig röra.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Inavel? på höns.
« Svar #5 skrivet: 08 maj-09 kl 09:44 »
Om det inte finns några märkbara genetiska fel som förstärks genom inaveln så brukar man behöva ta in nytt blod när/om befruktningen på äggen sjunker.      Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Inavel? på höns.
« Svar #6 skrivet: 08 maj-09 kl 11:44 »
Om det inte finns några märkbara genetiska fel som förstärks genom inaveln så brukar man behöva ta in nytt blod när/om befruktningen på äggen sjunker.      Mvh Charlotte

test 1 ifall det är dålig berukting är att byta tupp. Den man har kan ha blivit för gammal. Naturen utrustar dem ju inte för så lång och trogen tjänst  ;D
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Inavel? på höns.
« Svar #7 skrivet: 08 maj-09 kl 12:44 »
Tror dem säger att man kan inavla i 21 led innan det börjar bli tokigt men om det gäller syskon eller föräldrar/barn, det vet jag inte.
Annars försöker man väl sätta in nytt blod med jämna mellanrum men någon kull med syskonparningar går ju.
Jag använder mig ofta av föräldrar/barn parningar för att behålla fina färger el former osv.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Inavel? på höns.
« Svar #8 skrivet: 08 maj-09 kl 14:31 »
Hur många led som går eller ej beror väl helt på vad som finns i generna. Hur mycket skit som finns helt enkelt.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Inavel? på höns.
« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 19:57 »
Vi har världens goaste tupp, min fråga är: hur länge kan man ha honom i hönsflocken innan man måste byta? Blir det inavel? just nu har han fått kycklingar med sin systrar, kan han få med sin kycklingar också och så vidare?

Lidhem
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Inavel? på höns.
« Svar #10 skrivet: 03 jul-11 kl 23:47 »
I min blandisgrupp har jag aldrig bytt någon tupp utan de har fått gå kvar så länge de orkat (äldsta för tillfället är 14 år). Höns är väldigt motståndskraftiga mot "inavel". En idé kan ju vara att du sparar någon son efter honom senare ir två för då får du en större genetisk bredd i flocken. =) Har själv ca 13 könsmogna tuppar i blandisflocken. Majoriteten härstammar från samma "grundtupp" (han som parade sig och blev pappa till de första kycklingarna som kläcktes i flocken) och är alltså släkt med varandra, en del kanske lite närmare en del längre ifrån (då det parats hit o dit och någon ny höna har kommit in i flocken och blivit mamma till en ny tupp osv). Sedan så har jag några helt nya obesläktade jag kläckt fram o tagit in i gruppen nu under de senaste åren men upplever inte de som lika "bra" som mina "gamla" om man kollar på härdighet och vad de ger för avkommor (exempel på en nackdel med att byta tupp, man vet inte vad för gener han bär på riktigt, kanske att du byter ut en riktigt bra tupp, frisk, härdig, bra lynna mot något som visar sig vara t.ex. klent med aggressiva gener, men kan ju också som nackdel vara en fördel om vi vänder på allt).   :)

Kortfattat. Jag tror inte det är någon fara att göra en far-dotter parning. Har själv i år gjort en helsyskonparning för att få fram en ny färg. Inget fel på de kycklingarna som blivit. Växer normalt, fjädrar normalt... Ja, precis som de övriga. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Australorp_87

  • Inlägg: 33
    • Öland
SV: Inavel? på höns.
« Svar #11 skrivet: 07 jul-11 kl 11:49 »
Hej

jag har som sagt en liten avelsgrupp med australorphöns och tuppar. Jag har två tuppar och 4höns. När jag väl får kycklingar och inte säljer av dem utan behåller dom och dessa blir befruktade utav sina fäder. Blir det inte inavel då? Hur noga etc skall man vara med detta, för vissa säger att det går hur bra som helst och andra inte.  Hur går det till???

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Inavel? på höns.
« Svar #12 skrivet: 07 jul-11 kl 15:07 »
Hej

jag har som sagt en liten avelsgrupp med australorphöns och tuppar. Jag har två tuppar och 4höns. När jag väl får kycklingar och inte säljer av dem utan behåller dom och dessa blir befruktade utav sina fäder. Blir det inte inavel då? Hur noga etc skall man vara med detta, för vissa säger att det går hur bra som helst och andra inte.  Hur går det till???

Man kan säga linjeavel istället för inavel.
Själv har jag ovanlia färger och raser så det går inte att få tag på nya obesläcktade så jag kör linjeavel på mycket.
Och det är bra för att bevara den stammen, men efter vart 3-6 år måste man sätta in ett boesläcktat djur i flocken så det blir nytt.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Inavel? på höns.
« Svar #13 skrivet: 07 jul-11 kl 17:02 »
Höns tål inavel rätt bra :D Jag har en Leghornstam som inte är blodsförnyad sedan 50-talet och jag vet en tjej som har en annan Leghornstam som inte är blodförnyad sedan 60talet. Våra höns är pigga friska värper bra och har god kläckbarhet på äggen och livskraftiga kycklingar.

Det man bör tänka på när man jobbar med inavlade linjer är att ha nolltolerans till allt som avviker från friskt och sunt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Inavel? på höns.
« Svar #14 skrivet: 07 jul-11 kl 17:23 »
Man ska oxå ha i åtanke att man förstärker egenskaper. Både bra och dåliga. Så se till att du har bra djur att jobba med ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Azzy

  • Inlägg: 13
    • Västmanland
SV: Inavel? på höns.
« Svar #15 skrivet: 23 jul-11 kl 18:26 »
Hej.

När vi skaffade höns så köpte vi en höna och en tupp. Sen så köpte vi kycklingar som ej var släkt med de två andra.
De har sedan fått kycklingar som tuppen är pappa till. Sen har vi fått en kull till i år.
Hur blir detta? är det ett problem med inavel?

Hur gör ni och är det okej att tuppen är med alla hönsen?
tacksam för svar.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Inavel? på höns.
« Svar #16 skrivet: 24 jul-11 kl 03:09 »
Det går inte att säga hur länge man kan bedriva avel i en grupp utan att ta in nya gener. Det beror helt enkelt på vilka gener som är i omlopp. Skit in - skit ut, kan man säga. Har man en fungerande hönsflock och inte har några besvär med medfödda defekter, är det nog större risk att ta in nytt bara för att man "JU måste göra det..." än att fortsätta med "inaveln". Om höns är mindre känsliga för "inavel" än andra djurslag vet jag inte. Jag tror egentligen inte det.

Det går alltså inte att svara entydigt ja eller nej på dina frågor, men har du ett bra avelsmaterial så är det inga problem. Om du inte provar får du heller aldrig reda på om det förhåller sig så. Jag skulle kunna vända på steken och säga: Om de inte tål detta så byt ut skiten!
 
« Senast ändrad: 24 jul-11 kl 10:19 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Tilda-Hilda

  • Inlägg: 202
  • Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
SV: Inavel? på höns.
« Svar #17 skrivet: 06 apr-12 kl 17:34 »
Jag funderar på inavelsgraden. Hur många generationer kan en och samma tupp vara far till utan att det blir galet? Hur ofta bör man byta tupp, eller ska man ha någon ny höna också mellan varven? Fick för 6 dagar sedan 5 kycklingar som ruvats av en av unghönorna från förra sommaren. Frågan är kan jag behålla någon tupp, eller blir det dumt inavelsmässigt, och när vet man att den gamle tuppen ska hamna i grytan istället?
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Inavel? på höns.
« Svar #18 skrivet: 06 apr-12 kl 18:04 »
Beror på vilka gener som finns i materialet. När man inavlar så kopierar man gener. Det går med andra ord inte att ge något generellt svar på frågan.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Inavel? på höns.
« Svar #19 skrivet: 06 apr-12 kl 20:01 »
Som Ronny skriver beror det på vad man börjar med. Vår lantraser är ju tex väldigt inavlade i den bemärkelsen att flera av dem har passerat genom genetiska flaskhalsar. De flesta hönsraserna har klarat det bra  med bibehållen sundhet och fertilitet.

Samma gäller för många andra raser och jag vet flera hönsstammar som har varit genetiskt slutna i över 30 år.

Man om man börjar med djur som är osunda eller har svagheter så kommer dessa anlag att öka i populationen och då finns det en stor risk för problem.

Har man en inavlad stam som man upplever som frisk och problemfri så finns det ingen anledning att byta tupp för sakens skull tycker jag. Men upplever man att man har problem så bör man ta sig en funderare på om inavel kan vara orsaken.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Inavel? på höns.
« Svar #20 skrivet: 06 apr-12 kl 20:26 »
Och har man en grupp bestående av en frisk skara av en väldig massa olika raser och blandisar behöver man väl ty aldrig byta tupp, eller hur? ;) Då blir det en massa tillskott av nya fräscha gener och nya mixer :).
« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 20:28 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Liliac

  • Inlägg: 20
  • Grönt är skönt!
    • Västerbotten
    • http://ekohippie.wordpress.com
SV: Inavel? på höns.
« Svar #21 skrivet: 08 mar-17 kl 21:04 »
Jag ser att detta är en jättegammal tråd men vill bidra lite.
Ett fint exempel på långvarig inavel är ju Bjurholmshönan som hittades inte så långt från där jag bor i Bjurholm. En grupp höns hölls isolerade på en gård från sent 1800-tal och "upptäcktes" sedan år 2013. De var bevarade så som dåtidens gårdshöns såg ut här uppe på den tiden, anpassade efter klimatet. Otroligt fascinerande.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Inavel? på höns.
« Svar #22 skrivet: 28 maj-17 kl 15:33 »
Lyfter en gammal tråd.

Mina höns verkar ha väldigt dålig fertilitet.

Varje gång jag lagt 20-24 ägg i kläckaren har jag som mest fått 5-6 st om jag mins rätt.

sist jag kläckte fick jag 1 kyckling. Och de två höns som ruvat tillsammans på ett bo fick 1 kyckling. Lyckligtvis kunde jag pula under kläckkycklingen hos damerna så de nya fick växa upp tillsammans.

Har nu en ny kläckare av annat märke men det ser ut att vara klarägg nu när jag lyst dem på 8 dagen. :(  Får lysa om dem i kväll när det är helmörkt men jag tror inte mycket på det.

Kan ha förvarat dem för varmt då det blev värmebölja och jag hade dem på kontoret å inte i källaren där det var svalare. Men det förklarar ju inte hönsmammornas dåliga resultat.

Gruppen är liten endast 6 hönor och en tupp. Gammelhönan är sedan 2010 tror jag och hon har gått i pension, de andra är väl medelålders och två födda i fjol.

Funderar på hur jag ska göra för jag vill inte byta tuppen den är en röd Dorking de andra är röda o vita Dorking. Hur trevliga som helst.

Skulle vilja hämta ägg i Danmark för att de inte skulle vara besläktade då det finns så få i Sverige men det blir kanske dyrt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser