Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera vuxenhund ?  (läst 25186 gånger)

komposten

  • Inlägg: 61
Kastrera vuxenhund ?
« skrivet: 29 okt-08 kl 20:12 »
Hej
Har en mindre blandrashane på 6 år som jag nu har insett att jag nog måste kastrera till nästa år.  :-X
Kommer nog flytta till en skola och Ikaros skulle nog må bättre av att vara kastrerad då
pga alla tikar som förmodligen kommer finnas där. 

Ska nog även dela rum med min kompis och hennes tik som kommer  löpa emellanåt och vill ju kunna ha med honom året om.
Har hört att hundar förändras i personlighet när de kastreras ?  ???
År det ofta så och har de isf förändrats mycket ?

Kan de må dåligt av att kastreras ?
 Skulle inte göra det om det inte behövdes men det kommer ju nästan bli ett måste så... illa tvungen.
« Senast ändrad: 29 okt-08 kl 20:13 av komposten »

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-08 kl 21:32 »
Kastrerade min hane vid två år.. han har inte förändrats annat än att han blivit lite mindre stressad.. alltså enbart positivt :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

komposten

  • Inlägg: 61
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #2 skrivet: 29 okt-08 kl 22:13 »
Kastrerade min hane vid två år.. han har inte förändrats annat än att han blivit lite mindre stressad.. alltså enbart positivt :)

 Okej , vad kul att höra :)     
Är lite nojig över det hela men det är ju ett bra tag kvar och jag tror att
det kommer göra min lumphög gott att inte behöva springa efter alla tjejer han ser  :P

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #3 skrivet: 30 okt-08 kl 13:32 »
Jag kastrerade en hane vid tre års ålder. Han ändrades inte i beteendet alls. Min grund till det hela var att han dels aldrig skulle användas i avel ändå, dels för att jag hoppades få honom i bättre hull. Det var i övrigt inga större fel på honom.
Men fler skulle tänka som du! Det är synd om hanar som tvingas leva inpå löptikar som inte är "deras". Oerhört stressande.
Dessutom är testikelcancer den största risken för att dö av sjukdom bland hanar. När mina hanar inte ska tävla mer, så ska jag överväga kastrering för att eliminera den risken.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Teitur

  • Inlägg: 54
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #4 skrivet: 30 okt-08 kl 19:31 »
Jag är inne på min tredje hanhund nu. Jag har låtit kastrera alla vid ca 1 års ålder. Bara positiva erfarenheter. Man behöver ju t ex aldrig oroa sig för löptikar på dressyrkurser, agility mm.
Min nuvarande (Border collie) var en stirrig sexgalning som red på hundar, tikar, getter, allt som var i någorlunda lagom höjd. Nu sköter han sitt jobb och har blivit en lugn och sansad gårdshund.
Jag tror inte du kommer att ångra dig. (Fast det är lite dyrt)

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #5 skrivet: 30 okt-08 kl 21:28 »
Vi har också kastrerat vår Border Collie vid vuxen ålder (5år).Det enda som förändrades var aptiten så han gick upp
rätt mycket i vikt. Vi började då ge kvalitetsfoder och vips har han gott ner utan att vara hungrig jämt.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #6 skrivet: 30 okt-08 kl 21:42 »
Instämmer i hyllningskören när det gäller kastrering (av hund ska kanske tilläggas...). Vi kastrerade vår västgötaspets när han var två år, och han har blivit keligare, mer avslappnad men är lika arbetsglad och pigg som innan. Inte ens gått upp i vikt, men så jobbar han också mycket, och äter en del lightmat i "förebyggande"  syfte.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #7 skrivet: 31 okt-08 kl 13:46 »
Instämmer i hyllningskören när det gäller kastrering (av hund ska kanske tilläggas...).
Kanske borde införas även i vår egen art i vissa fall??? ;D ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Lotta_och_Micke

  • Inlägg: 82
    • Skolan Forsaström
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #8 skrivet: 01 nov-08 kl 07:26 »
Vi kastrerade vår nu åttaårige blandras kille för tre år sedan.
Har varit lite negativ till det innan pga narkosen,men med sex tikar runtomkring så var situationen ohållbar för honom.
Enda nackdelen har varit en viss viktökning och matfixering,men inget extremt.
Så skönt att slippa se honom stressad vid löptider(och slippa hans råmande efter brudarna)

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #9 skrivet: 01 nov-08 kl 17:13 »
Det är lite kul det där med hyllningskören för kastrering, för när jag hade kastrerat min hund satt vi och pratade om det på jobbet, att det var så bra, att han blivit lugnare och keligare och mycket mildare i sättet. Då var det en kollega som sa: "vore det inte för det där med ökad matlust kanske man skulle prova det själv..." ;)
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #10 skrivet: 02 nov-08 kl 01:25 »
Bara det att en sex åring kan ha kvar så mycke ser drift trots kasrering.
Att han ändå parar sej, men då med lösa skott.
Och jag tänker på alla avels hanar som tävlar IPO.
I IPO för löp tik träna på plan.
Dels även deltaga på tävling.
Dom funkar ju fast dom fått smak på det.
Jag tycker det är en ledarskap grej.
Men på en hund som inte ska avlas på så slipper du.
Risken för prostata cancer.
Stress fan ännu lugnare hund.
Tycker svenska hundar är som sen gångare ändå med otillräcklig fart.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

komposten

  • Inlägg: 61
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #11 skrivet: 02 nov-08 kl 14:14 »
Vad kul att höra så många nöjda med kastering :)   
Det de flesta reagerat på är ju det med ökad matlust och det gör mej absolut ingenting
 för min hund äter nästan för lite så det är nästan bara bra :P

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #12 skrivet: 03 nov-08 kl 12:08 »
Har en kompis vars hund blev hundaggressiv efter kastreringen, innan den umgicks han jättebra med andra hundar men efteråt blev han galen på andra hundar, både hanar och tikar. 
Enl. veterinären som gjorde ingreppet var det tydligen inte jätteovanligt att de reagerade så, de blev liksom lite osäkra på sin egna "identitet" ansåg hon.

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #13 skrivet: 05 nov-08 kl 09:41 »
Ja man ska inte ta kastraktioner på hund så jätte lätt.
Det kan gå fel.
För på hund djur så ÄR det inte bara i tesklarna som producerar testoron.
Hälften kommer från binjuren.
Till skilnad från diverse betande djur.
Men det förekommer ju på hingstar ochså.
Om dom blir valack sent så kan dom va bra hingstiga efteråt.
Man brukar säja att individen har utvecklad köns prägel.
Har dom då agg mot han hundar.
Så finns det ju risk när sex driften till tikar minskar.
Att agget även inne fattar dom.
När det gäller agrisivitet så är det bara järn lydnad å ledarskap som gäller.
Det funkar till viss del på sex delen ochså.
Jag har en fin GD hane jag kastrerar honom inte för att.
Det är ju snopet om nån frågar om får avända honom på sin tik.
Det ger ju bidrag i kassan å så kan det ju va kul att följa ens hund småttingar.
Dessutom har jag inga större problem med tikar jag har alltid haft både tikar å hanar.
Det är bara första åren som dom e knäppa sen vet dom att när husse säjer näpp.
Inte din flicka så ÄR det inte ok att sätta på.
Men säjer husse varsegod det är din flicka då för han sätta på i flera dagar.
För kolla i en vargflock dingo flock.
Där är det bara alfa paret som parar sej.
Trots att det finns flera tikar å hanar under dom.
Det är lite amrikanskt fan det här va jobbigt vi tar bort.
Fan va hunden skäller vi tar väck stämbanden.
Fan det blir märken i golven vi tar bort klorna.
Men å andra sidan har man en blandis som gårds hund okej gör det då.
Men då undrar jag hur dom som har kennlar gör.
Dom har ju ibland flera avels hundar å flera hanar.
Men det är bara en hane som kommer till.
Å tjuv parningar är inte så vanligt.
Man för väl vara vaken på sin hunds betenden.
Det är ju därför man skaffar jycke att kunna läsa hundens beteende.
Å få hunden att göra det jag vill med så lite lämpor å retningar som möjligt.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #14 skrivet: 06 nov-08 kl 13:12 »
Hej!
Om man är osäker på hur hunden blir kan man testa ett chip med Supreolin (tror jag det stavas), då minskar testosteronproduktionen till nästan obefintlig i 6-8 månader. När detta har slutat verka kommer allt att återgå till det normala och man kan avla på hannen om man skulle vilja. Detta kan vara en skön "vila" för yngre hannar som behöver hitta sig själva och bli vuxna.

Jag har satt in detta i min bc-hanne som är 4 år. Han hade väl inte så stora problem men hade ett enormt kontrollbehov. Allt och alla skulle kollas och hållas under uppsikt.
Jag upplever att han har fått ett lugnare och roligare liv nu, det blir helt klart kastration när detta har gått ur kroppen.

Hälsning från Martina med Deepen
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

komposten

  • Inlägg: 61
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #15 skrivet: 08 nov-08 kl 17:47 »
Hej!
Om man är osäker på hur hunden blir kan man testa ett chip med Supreolin (tror jag det stavas), då minskar testosteronproduktionen till nästan obefintlig i 6-8 månader. När detta har slutat verka kommer allt att återgå till det normala och man kan avla på hannen om man skulle vilja. Detta kan vara en skön "vila" för yngre hannar som behöver hitta sig själva och bli vuxna.

Jag har satt in detta i min bc-hanne som är 4 år. Han hade väl inte så stora problem men hade ett enormt kontrollbehov. Allt och alla skulle kollas och hållas under uppsikt.
Jag upplever att han har fått ett lugnare och roligare liv nu, det blir helt klart kastration när detta har gått ur kroppen.

Hälsning från Martina med Deepen

 det verkade som en bra grej att testa  :)   Är det dyrt ?

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #16 skrivet: 10 nov-08 kl 15:22 »
Tja, lite smådyrt ca 1000:-
Och lite svårt att få tag på vetrinärer som använder det. Men ett mycket bra preparat som inte påverkar hunden så mycket som andra liknande preparat. Jag är tyvärr lite dåligt påläst medicinskt, litade på vetrinär och instruktör när jag valde detta.

Ett halvt år sedan jag satte in det och det verkar hålla i sig ett tag till. Min hund är inte lika ängslig över sin roll med andra hanhundar och kan ha kul ihop med mig på kurser och ute bland folk och hundar. Jag tycker helt klart att det var värt pengarna för att han skulle få bli lite tryggare och ha ett roligare liv.
Han blir inte heller så fixerad vid "fläckar" så promenaderna har blivit skönare för både matte och hund.  ;D


Med vänliga hälsningar Martina
« Senast ändrad: 10 nov-08 kl 15:27 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

MalinAndersson

  • Inlägg: 4
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #17 skrivet: 10 nov-08 kl 16:56 »
Jag har arbeta utomlands med hundar och säkerligen varit med och kastrerat flera hundra hundar i olika former och storlekar.
Inte en enda gång så har hunden fått några problem som har varit jämförbara med de problem som en icke kastrerad hund
får (testikelcancer, parning osv..). Jag önskar att fler kastrerade sina hundar.
Att hunden är 6 år ser jag inte som något att var orolig för!

Lycka till!

komposten

  • Inlägg: 61
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #18 skrivet: 12 nov-08 kl 15:10 »
Tja, lite smådyrt ca 1000:-
Och lite svårt att få tag på vetrinärer som använder det. Men ett mycket bra preparat som inte påverkar hunden så mycket som andra liknande preparat. Jag är tyvärr lite dåligt påläst medicinskt, litade på vetrinär och instruktör när jag valde detta.

Ett halvt år sedan jag satte in det och det verkar hålla i sig ett tag till. Min hund är inte lika ängslig över sin roll med andra hanhundar och kan ha kul ihop med mig på kurser och ute bland folk och hundar. Jag tycker helt klart att det var värt pengarna för att han skulle få bli lite tryggare och ha ett roligare liv.
Han blir inte heller så fixerad vid "fläckar" så promenaderna har blivit skönare för både matte och hund.  ;D


Med vänliga hälsningar Martina

Vad kul att höra och det verkar ju vara värt pengarna :)    Är bara lite smånojig ,  vad är det dom får i sig och är det så bra för hunden?
Men det verkar ju i princip vara ganska bra , speciellt om man skulle vilja se hur hunden kan bli innan man kastrerar honom så att det blir permanent.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Kastrera vuxenhund ?
« Svar #19 skrivet: 18 nov-08 kl 16:38 »
Våra tikar är kastrerade  :)
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 3 användare
xaelanar, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser