Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luft i värmesystemet  (läst 2555 gånger)

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
Luft i värmesystemet
« skrivet: 13 dec-17 kl 09:08 »
Skrev för ett tag sedan om att det låter från cirkulationspumpen i värmesystemet. Det låter likt kolsyra, är ju luft i systemet. Nu har vi försökt förstå oss på det där systemet och det finns två cirkulationspumpar och vad vi förstår går dom på två olika system,  finns ett system till golvvärme och ett system till varmvatten och elementet i badrummet. Det är den till varmvattnet som låter. Fick lite tips härinne, nu har jag provat lufta elementet, fanns ingen luft alls där i. Sen sa någon att jag skulle öppna skruven på cirkulationspumpen och då ska de rinna ut lite vatten. Öppnade skruven helt igår, varesig luft eller vatten kom ut därifrån? Något verkar ju galet.. Eller är det så att det bara rinner ut vatten om allt är varmt? Systemet var kallt när detta gjordes.. Kan även tillägga att när man sättet i kontakten så blir översta röret som går till cirkulationspumpen jättevarm även om det inte finns någon värme i systemet? Kan det skicka vatten dit från beredaren eller hur kommer det värme dit och varför? 

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Luft i värmesystemet
« Svar #1 skrivet: 13 dec-17 kl 09:44 »
Är det alltså ett system som cirkulerar tappvarmvattnet för att det alltid ska finnas varmt vatten framme vid kranarna och man inte ska behöva spola länge för att få fram varmvatten, s k VVC?  I så fall arbetar den pumpen med tappvatten och är alltså helt skild från golvvärmesystemet. Där blir det varmt så snart varmvattenberedaren är varm, oavsett shuntinställningar osv.

Om rören i detta system är dragna så det kan bildas luftfickor, så kommer det oundvikligen att samlas "luft" där om det finns gaser lösta i vattnet som kommer från brunnen, eller om det tillförs luft i någon vattenreningsanordning. Det finns automatiska luftningsventiler som eventuellt kan göra nytta om man lyckas sätta dem på lämpliga ställen, t ex Rinkaby nr 2981.

 

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Luft i värmesystemet
« Svar #2 skrivet: 13 dec-17 kl 09:54 »
Är det alltså ett system som cirkulerar tappvarmvattnet för att det alltid ska finnas varmt vatten framme vid kranarna och man inte ska behöva spola länge för att få fram varmvatten, s k VVC?  I så fall arbetar den pumpen med tappvatten och är alltså helt skild från golvvärmesystemet. Där blir det varmt så snart varmvattenberedaren är varm, oavsett shuntinställningar osv.

Om rören i detta system är dragna så det kan bildas luftfickor, så kommer det oundvikligen att samlas "luft" där om det finns gaser lösta i vattnet som kommer från brunnen, eller om det tillförs luft i någon vattenreningsanordning. Det finns automatiska luftningsventiler som eventuellt kan göra nytta om man lyckas sätta dem på lämpliga ställen, t ex Rinkaby nr 2981.
Ja oavsett om systemet varit igång eller inte så har jag alltid varmvatten i kranarna. Så det är nog som du skriver :) men hur kommer det sig att det inte kommer ut luft eller vatten när man öppna cirkulationspumpen? Och vi har letat men inte hittat någon avluftning över huvudtaget. Allt är inbyggt innanför en vägg.. Men är det farligt att elda på och använda systemet om det låter som det gör? Samtidigt, kan jag skita i den cirkulationspumpen till varmvattnet och elementet och bara köra på den till golvvärmen istället?  Den pumpen låter ingenting och fungerar som den ska. Det är ju via golvvärmen som hela huset värms upp, de andra går som sagt bara till varmvatten i kranarna och ett element, och det kan jag leva utan eftersom jag har beredare

Postat med Alternativ.nu´s app


ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Luft i värmesystemet
« Svar #3 skrivet: 13 dec-17 kl 11:19 »
Det måste väll vara så att den ena pumpen jobbar för det varma tappvattnet och den andra för golvvärme och element.
Jobbar pannan mot ackumulator tank? Där kan samla sej luft. borde finnas avluftning i toppen av den/dessa.
Vad händer om du stänger av pumpen till golvvärmen o elementet och återigen kollar luft där?
Vad jag förstår så fungerar bägge pumparna men att du har missljud i den ena. Detta då du ju alltid har varmvatten i kran och värme på element o golv.
 Den pumpen, som du försökte lufta, har väll en skåra i axeln så att du kan vrida den med en mejsel.
Men som sagt två olika system. Varmvattnet har inget sammröre med golv o element.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 3 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser